De har nok forståelse for økonomi i den forstand at de er sikre betalere og du aldri vil se noen av dem på luksusfellen.
Men biotekaksjer, nei det eier de ikke.
Jeg kjenner faktisk bransjen svært godt, for det er litt alle kjenner alle. Jeg tror nok jeg skal kjenne igjen godt over halvparten av som jobbet i norsk biotek, på navn, og de jeg ikke kjenner på navn er fort nye folk fra universitet ol, som uansett ikke er aksjekjøpere.
Og jeg har faktisk trålet gjennom PCIB sin aksjonær lista og jeg kan telle på 2 hender de som eier aksjer å snakke om. Har gjort samme øvelse for Nano og Pho, med samme resultat.
Jeg kjenner ikke til Olivecrona sin økonomi, men kanskje ha bruker det han tjener hver måned. Og lønningene i PCIB er jo (heldigvis) ganske så moderate, rett i overkanten av millionen for ledergruppa, og rundt halvannen for CBOen og CEOen.
Tror de lever et behagelig, ufasjonabelt og anstendig sosial-demokratisk liv, også vår svenske venn. Så selv for en økonomisk svenske kan valget av penger fremfor aksjer ha fristet mer i øyeblikket.