Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

De har nok forståelse for økonomi i den forstand at de er sikre betalere og du aldri vil se noen av dem på luksusfellen.
Men biotekaksjer, nei det eier de ikke.
Jeg kjenner faktisk bransjen svært godt, for det er litt alle kjenner alle. Jeg tror nok jeg skal kjenne igjen godt over halvparten av som jobbet i norsk biotek, på navn, og de jeg ikke kjenner på navn er fort nye folk fra universitet ol, som uansett ikke er aksjekjøpere.
Og jeg har faktisk trålet gjennom PCIB sin aksjonær lista og jeg kan telle på 2 hender de som eier aksjer å snakke om. Har gjort samme øvelse for Nano og Pho, med samme resultat.

Jeg kjenner ikke til Olivecrona sin økonomi, men kanskje ha bruker det han tjener hver måned. Og lønningene i PCIB er jo (heldigvis) ganske så moderate, rett i overkanten av millionen for ledergruppa, og rundt halvannen for CBOen og CEOen.

Tror de lever et behagelig, ufasjonabelt og anstendig sosial-demokratisk liv, også vår svenske venn. Så selv for en økonomisk svenske kan valget av penger fremfor aksjer ha fristet mer i øyeblikket.

15 Likes

Jeg er nummeret fra å dempe hele tråden og alle HO-tendensene fra to-tre brukere.

Glein
Jeg er det man kan kalde en dum skid. Snøffelen er vesentlig høfligere.

Jeg gidder simpelthen ikke svare dig.
Dine innlegg er stort sett altid konfrontative.
De er fullstendig kunnskabsløse hvad Pcib angår og så er de kværulerende. Du tager neste altid ting ud af en kontekst for at skabe en konflikt, tvil eller en splid.

Hvist du havde brugt dine evner på at komme op med relevante vinkler eller interessante kritiske indspil ville du have en stemme her på forumet.

For meg fremstår du bare som en klovn.

12 Likes

Du er ikke alene om det. Pcib tråden minner mistenkelig mye om gamle HO. Med en gang det kommer en melding man kan spinne noe negativt ut av, så dukker agitatorene opp for å røre i opprørt hav. Usmakelig…

3 Likes

Men vivo. Det absurde er jo at det spinnes positivt ut. Det topper seg liksom når flere forsøker å økonomisk umyndiggjøre vedkommende, som om han ikke har vett og forstand til å beholde aksjene…

Jeg er her dessverre i storm og i blikkstille vann. Setter ikke pris på at de som evner å tenke kritisk per definisjon er agitatorer.

Men trekker meg tilbake. Te løkke med dagen.

Hvor mange aksjer hadde vedkommende i går? Og hvor mange aksjer har han i dag?

Å sammeligene det te med Dahle-manøveren blir for dumt Glein, det vet du veldig godt.

Dette er hverken positivt eller negativt, men en relativt nøytral handling. Eller dvs, svakt postiv, fordi en av innsiderene handlet jo!:wink:

2 Likes

Og det er du i din fulle rett til å mene! :blush: god aften.

1 Like

Hvis de er så «enkle» ift penger så bør man fore dem tilstrekkelig med lønn i stedet for opsjoner. For selv Olivercrona vet hvordan salg diskuteres og oppfattes i markedet. Derfor litt håpløst å gjøre dette. Og jeg har litt vanskelig for å skjønne at ikke slikt håndteres bedre i et proft selskap. Krav ift innløsning, ev bonuser eller bedre lønn. NÅr det er sagt så tror jeg ikke dette betyr en tøddel på lengre sikt. Kanskje heller ikke etter noen dager, så nedsllgt aksjen allerede er. Og CMO senket jo selv kursene med flere prosent før mld!!!

4 Likes

Om det var en ukelønn eller ikke var vel egentlig ikke poenget heller, poenget var at beslutningen, nå som vi vet fasiten ikke var optimal. Omtrent som at PW og kompani sikkert hadde gjort lurt i å kjøpe aksjer for mer enn 6-7 tusen kroner da aksjekursen stod i rundt 6 kroner.

For ordens skyld henviste jeg til Targovax CEOen sitt kjøp av 5402 aksjer til 12 kroner den 20. juni 2018. Og rett over 64 tusen kroner kan sikkert tilsvare rett over en ukelønn for han siden lønna hans er drøye millionen høyere enn PW sin lønn.

Og kanskje også CMOen i TRVX hadde beholdt mellomlegget siden hans lønn er bortimot 3 ganger så høy som lønna til PCIB sin CMO er.

Forøvrig er lønnsbudsjettet til TRVX sin ledergruppe det dobbelte av lønnsbudsjettet til PCIB sin ledergruppe.
I det hele tatt virker PCIB-organisasjonen å være jordnær og nøysom med ressursene.

Minussiden blir da hvordan aksjekjøp fremstår, pluss-siden er selvsagt hvordan ressursene (våre penger) forvaltes, og fokuset på faglig, dvs klinisk og regulatorisk fremdrift.

11 Likes

Puh! Så bra!:slight_smile:

Men forøvrig så synes jeg ikke så veldig mye om disse opsjonene. Løses de inn burde det være en lock up periode. Alle ser jo at dette blir klønete.

2 Likes

Når privatpersoner og virksomheter gikk inn med 360 millioner i emisjonen for å bistå PCIB videre, så mener jeg at det fremstår som uheldig at vår chief Medical Officer selger opsjoner på drøye 25kr, altså godt under emisjonskursen.

Det kan selvsagt være (og forhåpentligvis) naturlige årsaker til dette som flere også er inne på, men jubler ikke akkurat av dette, føler liksom man sitter nok «fast» her om dagen :slight_smile:

Gleder meg uansett til vi får kliniske data, og det er det som er mitt fokus fremover. Q4 var oppløftende fra mitt ståsted.

5 Likes

Men TRVX sin CMO er jo helt rå! og den absolutt største grunnen til at jeg (m.fl) føler trygghet hver gang han presenterer.

Vet de har en ellers høy lønnsmodell, samtidig sitter de på et virus som det bør skje ting med mtp konkurrentenes deals… da forventer jeg å få en heftig retur i form av god deal basert på de som sitter med høy lønn i ledelsen og deres erfaringer.

1 Like

Til din uro (bekymring eller misunnelse); jeg har langt flere aksjer enn du tror. Beholdningen er delt på flere VPS-konti.

1 Like

Da har i alle fall Nano, Photocure og PCIB en ting felles: Klønete aksjesalg av nøkkelpersoner.

3 Likes

Det kan du si, men det er jo helt latterlig å sammenligne med det Dahle gjorde i Nano. Han solgte aksjer han hadde fra før til 8 millioner nærmest dagen etter at de hadde hentet 500 mill i en emisjon.

Det eneste som ble gjort her var innløsning av opsjoner og valget falt på 150 000,- kr fremfor 6000 aksjer.

Ved en slik sammenligning er det lett å se hva motivasjonen for enkelte er.

10 Likes

Stemmer det, mange som benytter muligheten til å røre i opprørt hav…

Sjelden har vel et innsidekjøp skapt så mye negativ støy…:wink:

1 Like

Helt enig. Det er forskjell på å selge aksjer man tidligere har kjøpt (og dermed bevist sin interesse for aksjer) og det å konsekvent stå uten aksjer. Ikke alle har interesse for aksjer selv om det er ganske uforståelig for oss som er bitt av basillen (og noen som meg ikke har drevet med noe annet på flere tiår.).

8 Likes

ja hær ble det fyr i leiren kan man si :fire:

Hans Olivecrona solgte 30k aksjer idag og var med det en bidragsyter til at kursen gikk ned idag.
Men man skal da ikke glemme at han har 60.000 opsjoner til, så at han er sikret en solid opptur hvis kursen drar avgårde det trenger han ikke bekymre seg over.
En annen ting er jo at dette er en del av hans lønning, som i utgangspunktet er ganske så beskjeden som CMO. At han velger å selge disse nå straks etter innløsning må bli hans personlige avgjørelse uten at vi skal legge allverden idet.

De resterende 25700 opsjonene som ble innløst i aksjer idag ble da kjøpt og beholdt av de øvrige ansatte.

PS! Ikke selg aksjene på billigsalg til vår eminente spesialinvestor nå da for så å kjøpe de tilbake når vi er på vei opp igjen, unner dem rett og slett ikke det!

Husk vi har ikke bare 1 rakett i pipa, vi har 3 :wink:

6 Likes

Er helt enig med deg her og jeg mente selvfølgelig ikke å sammenligne slik!

3 Likes

På tross av både forståelige reaksjoner og faktisk også en del interessante innlegg, så viser de siste timers aktivitet i denne tråden hvor sulteforet vi PCIB aksjonærer nå er på noe positivt!

4 Likes