Snøffelen
17.09.2017 kl 19:24
4714
Transcript fra podcasten på det som omhandler PCI Biotech.
EA: Så er det PCI Biotech, de kommer også med børsrapportering i dag, på fimaVACC, men også de hadde jo en god halvårsrapportering. De rapporterer jo ikke kvartalsvis.
JE: Halvårs-rapporteringen var egentlig som de andre selskapene, de var on track. Ting tar litt lengere tid med FDA for å bli enig om hvordan en eventuell pivotal fase 2 skal se ut, det er bare sånn det er i dette systemet, ting tar tid, jeg er helt ubekymra i forhold til det. De sier fra når de vet hvordan den skal se ut. Og så kom da, jo også at de hadde fått en liten utsettelse på analysene på fimaVACC-studien. De var rett og slett fordi de hadde problemer med assayet. Det er det du bruker til å måle om du får de riktige T-cellene. De kunne sikkert kjørt de analysene tidligere, men de skulle være 120% sikker på at alt gikk etter planen, fordi dette er friske frivillige, og du tar en blodprøve av de, og så går de videre ut i livet. Og hvis du tuller bort den blodprøven så må man starte fra scratch. Så for å ikke gjør det, men sendte ut en melding til morningen i dag.
Som jeg tolker sånn til det de sier er at «ja vi ser at vi får en oppregulering av de T-cellene som vi er på jakt etter skal oppreguleres. De sier ingenting om hvor mye og hvor mange ganger og alt dette her, det tar tid å analysere. Men vi hadde jo Per her i studioet hvor vi diskuterte dette med mus og menneske.
EA: Ja det er litt forskjell.
JE: Jeg var på en konferanse i forrige uke, og hvis vår jobb er å kurere kreft i mus så er vi ferdige.
EA:Ja så kan vi klappe oss på skulderen og gå hjem.
JE: Spørsmålet er jo hva som skjer når du overfører det til mennesker, og spesielt innen immunterapi er dette veldig vanskelig. Det er ofte det er forskjell på immunsystemet i mus og mennesker. Og vi implanterer da mennekse-kreftceller i mus, ja dette er utrolig komplisert.
Men Per var ganske tygg på at akkurat når det gjelder dette vaksinasjons-prinsippet, så skal immunologien være ganske lik i mus og mennesker. Og det er egentlig det vi får svaret på i dag. Ja, du får den samme reaksjonen i mennesker. Spennende!
EA: Og da betyr dette at?, hva kan man gjøre med dette? Hva er det de vil med denne studien på friske frivillige?
JE: De vil vise at prinsippet fungerer, at de får de 2 forskjellige klasse, MHCI og MHCII, at de får de forskjellig type T-celler som gjør at de får en mer robust immunrespons enn hvis du bare bruker vanlig vaksine og vanlig adjuvans som vi har brukt tidligere. Det er industrien veldig interessert i. Kanskje ikke så mye innen influensa-vaksine, kan du øke responsen fra 75% til 80%, den virker jo kanskje godt nok som den gjør. Men innenfor immunterapi innenfor kreftvaksiner, så er det både forebyggende, og som ikke har kommet helt ennå de terapeutiske trengs mer robuste immunresponser.
EA: Så en kombinasjons-behandling med PCI sin teknologi er mest interessant, hvor PCI sin teknologi kan bidra til å forsterke and type vaksiner?
JE: Jeg ser for meg at de vil prøve å få en avtale med selskaper som har sin kreftvaksine. PCI har ingen kreftvaksine, de har en vaksinasjons-teknologi. Men det betyr ikke at de ikke kan ta tak i en vaksine et eller annet sted å utvikle sin egen vaksine. Det er en mulighet som ligger der, men det mest nærliggende er å tro at de vil gjøre det i samarbeid med andre selskaper.
Arkivert
Snøffelen
17.09.2017 kl 19:25
4721
EA: Vi får inn spørsmål, og det er vi veldig glad for. Og der var det et spørsmål, og det må jo være fra halvårsrapporteringen til PCI Biotech. For der er det noe som har vært heftig omdiskutert på Hegnar forum. «Jeg skulle gjerne hørt en oppklaring om PCI sin bemerkning i siste rapport om «abscopal effect»
JE: Ja, morsomt ord, jeg har aldri hørt det før. Vi har diskutert det i 15 år, effekten, men ordet hørte jeg for første gang for en måneds tid siden. Da snakket jeg også med en av forskerne bak PCI sin teknologi, Anders Høgseth.
EA: En stjerne i søknadsskriving!
JE: Han hadde heller ikke hørt dette ordet før,så det er noe man er kommet opp med nå. Jeg vet ikke hva «abscopal» , ordet egentlig betyr, men jeg vil tippe noe betyr indirekte å gjøre. Fordi det vi diskuterer, Lytix spilte frem dette for mange år siden, Tragovax sin ONCOS-plattform har dette vært diskutert, og det det dreier seg om er at når du behandler dette direkte i tumorer. Hvis du gir en medisin i kreftvaksinen så skal jo den prøve å finne metastaser, tumorer, over hele kroppen, og da ser du bare på hele bildet. Men hvis du for eksempel ser på et oncolytisk virus som Targovax har, eller PCI-teknologien så går du direkte løs på en og en metastase eller tumor. Og si at du da har et museforsøk da så implanterer du en tumor, en på venstre side kroppen og en på høyre side av kroppen av musen. Og så gir du da for eksempel oncolytiks virus i den tumoren som er på venstre side, så nekrotiserer den. Men så skjer det noe, den på høyre side forsvinner også, det er «abscopal effekten».
Det betyr at ved å behandle den ene, så får vi satt i gang en immunrespons som tar knekken på svulster andre steder i kroppen. Jeg tror ikke PCI har brukt annet uttrykk enn at de ser en antydning til de ser effekten, de er veldig forsiktig. En de ser at behandler et sted og det blir borte et annet sted, det er den effekten.
EA: Man ser at man får trigget immunforsvaret.
JE: Det er vanskelig å finne noen annen forklaring enn at det er en generell immunrespons som begynner å lete etter andre kreftceller i kroppen
Arkivert
columna
17.09.2017 kl 19:37
4675
Snøffelen!
Hva er din vurdering etter å ha hørt gjennom podcasten?
Dette virker da utrolig lovende og det er vel ingen tvil at vi går mot en særdeles spennende tid fremover…
Takker
Arkivert
Snøffelen
17.09.2017 kl 19:50
4637
Kort sagt at alt foreløpig går så godt som man kan håpe og tro på. Og vi vet jo hva potensialet er om man fortsetter å innfri.