En stund siden vi har diskuert verdsettelse her på TI.
Et forsøk på nedbryting av dagens market cap på 1112 MNOK.
Benytter her siste offisielle regnskapstall (per 31.12.2018). Selskapet hadde da en Cash posisjon på 349,2 MNOK. Samtidig hadde man en “unrecognized deferred tax asset” på 89,5 MNOK. For de unividde betyr dette at selskapet har en potensiell reduksjon i betalbar skatt. Selskapet er naturlig ikke i skatteposisjon nå, men med inntekter i framtiden vil selskapet kunne trekke fra denne utsatte skattefordelen. Det er derfor naturlig å regne med dette i selskapets verdi.
Trekker vi fra disse to verdiene fra market cap får vi Enterprise Value, eller selskapsverdi
EV = 673 MNOK.
Dette tallet kan vi tolke som den verdien markedet implisitt legger i selskapets teknologi. Eller sagt på en annen måte, hvis selskapet skulle slaktes og selges i morgen, til eksakt den verdi selskapet nå verdsettes til, ville selskapets teknologi måtte selges for 673 MNOK. Cash ville betales ut til aksjonærene, mens skattefordelen potensielt kunne overdras til et selskap som ville drive videre med et såkalt “børsskall”.
Tilbake til EV. Det er dette tallet som er det mest interesante. Markedet mener altså per fredag ettermiddag, at selskapets teknologi er verdt 673 MNOK. Vi vet at selskapet har 3 ulike måter å unytte teknologien på, fimaChem, fimaVacc og fimaNac.
Kan vi så si noe om verdien på de ulike “divisjonene”. Tja. Vi kan støtte oss på Arctic som mente at 8% av verdien lå i fimaVacc, 92% på fimaChem og 0% i fimaNac. Det siste tror jeg vi kan enes om ganske fort. Markedet tillegger neppe noen særlig verdi på de prekliniske samarbeidene i Nac. Men er Vacc kun verdt 8% eller 50 MNOK? Kanskje før fredagens meldign, men market cap økte jo med 180 MNOK som følge av meldingen. Det er en krevende øvelse å si at vi kan tillegge hele denne økningen fimaVacc. Aksjekursen i selskapet er sentimentdrevet og som diskutert her, har kursen ligget kunstig lavt nede helt siden emisjonen. Så en del av økningen er nok en generell bedring av tilliten til selskapet etter en veldig tung periode.
Jeg tror i det minste at vi kan doble Arctics % og si at Vacc er 16% av teknologiverdien. Jeg setter Nac til 2% og således Chem til 82%.
Vi får da følgende dekomponering av PCIBs market cap:
Cash 349 MNOK
Tax Asset 90 MNOK
fimaChem 552 MNOK
fimaVacc 108 MNOK
fimaNac 14 MNOK
Jeg synes dette er interessante tall. Hver og en for bedømme for seg om de synes inngangbilletten for å være med på feks utviklingen av fimaVacc er høy eller lav på 108 MNOK. Jeg vet hva jeg mener…