Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

En stund siden vi har diskuert verdsettelse her på TI.

Et forsøk på nedbryting av dagens market cap på 1112 MNOK.

Benytter her siste offisielle regnskapstall (per 31.12.2018). Selskapet hadde da en Cash posisjon på 349,2 MNOK. Samtidig hadde man en “unrecognized deferred tax asset” på 89,5 MNOK. For de unividde betyr dette at selskapet har en potensiell reduksjon i betalbar skatt. Selskapet er naturlig ikke i skatteposisjon nå, men med inntekter i framtiden vil selskapet kunne trekke fra denne utsatte skattefordelen. Det er derfor naturlig å regne med dette i selskapets verdi.

Trekker vi fra disse to verdiene fra market cap får vi Enterprise Value, eller selskapsverdi

EV = 673 MNOK.

Dette tallet kan vi tolke som den verdien markedet implisitt legger i selskapets teknologi. Eller sagt på en annen måte, hvis selskapet skulle slaktes og selges i morgen, til eksakt den verdi selskapet nå verdsettes til, ville selskapets teknologi måtte selges for 673 MNOK. Cash ville betales ut til aksjonærene, mens skattefordelen potensielt kunne overdras til et selskap som ville drive videre med et såkalt “børsskall”.

Tilbake til EV. Det er dette tallet som er det mest interesante. Markedet mener altså per fredag ettermiddag, at selskapets teknologi er verdt 673 MNOK. Vi vet at selskapet har 3 ulike måter å unytte teknologien på, fimaChem, fimaVacc og fimaNac.

Kan vi så si noe om verdien på de ulike “divisjonene”. Tja. Vi kan støtte oss på Arctic som mente at 8% av verdien lå i fimaVacc, 92% på fimaChem og 0% i fimaNac. Det siste tror jeg vi kan enes om ganske fort. Markedet tillegger neppe noen særlig verdi på de prekliniske samarbeidene i Nac. Men er Vacc kun verdt 8% eller 50 MNOK? Kanskje før fredagens meldign, men market cap økte jo med 180 MNOK som følge av meldingen. Det er en krevende øvelse å si at vi kan tillegge hele denne økningen fimaVacc. Aksjekursen i selskapet er sentimentdrevet og som diskutert her, har kursen ligget kunstig lavt nede helt siden emisjonen. Så en del av økningen er nok en generell bedring av tilliten til selskapet etter en veldig tung periode.

Jeg tror i det minste at vi kan doble Arctics % og si at Vacc er 16% av teknologiverdien. Jeg setter Nac til 2% og således Chem til 82%.

Vi får da følgende dekomponering av PCIBs market cap:

Cash 349 MNOK
Tax Asset 90 MNOK
fimaChem 552 MNOK
fimaVacc 108 MNOK
fimaNac 14 MNOK

Jeg synes dette er interessante tall. Hver og en for bedømme for seg om de synes inngangbilletten for å være med på feks utviklingen av fimaVacc er høy eller lav på 108 MNOK. Jeg vet hva jeg mener…

20 Likes

Ja vell… Så jeg er den eneste med egeninteresse på dette forum :thinking::thinking::thinking:

Vil ikke si jeg er spesielt negativ. Snarere tvert i mot siden jeg vil kjøpe meg ytterligere opp i PCIB.

Derisk = kan kjøpe mer PCIB aksjer og da er jo 25 bedre en 50??

Fra Investtech i dag:

7 Likes

Predtrade 31.50 og kjøper forhold 6 × kjøper

3 Likes

Selgerposten på 10000 aksjer på 31 lå helt til det kom kjøpere på den. Så ble den trukket. Stor interesse ser det ut til. Fimavacc i startgropa til å bli internasjonal biotek stjerne?!

3 Likes

Panikk hos kjøperne?

2 Likes

Nei. Da hadde ikke kursen vanket rundt disse nivåer…

2 Likes

Vår hollandske venner har ikke solgt noe sist uke. Topp 50 øker med 33k :slight_smile:

17 Likes

Hvis våre «venner» nå blir sittende med resten kan vi få «utsolgt» scenarioet ganske kjapt. Traderene røk vel ut på fredag.

Så hvem skal nå selge?
Da er siste halmstrået de som sitter giret fra Netfonds, men det er nok ikke allverdens med aksjer.

6 Likes

Det handler om “delivery” og denne prosessen “er den samme” i de 3 forretningsområdene CHEM , VACC og NAc.
Og det virker som bare fy.
Er vi vitne til begynnelsen på ny måte å behandle pasienter på?

Noe å tenke over for BP generelt og ikke minst de som allerede er partnere innen fimaNAc.

Bavarian Nordic feks og det ukjente BP selskapet.
Hva tenker de i NAc leiren etter siste melding for fimaVACC.
Det de jobber med og som vi tidligere har vist at har en god virkning (tidligere RXI) også virker i vaksiner.
Hva gjør Bavarian?

:thinking:

4 Likes

Ser vi nye 10-15% i dag? Jeg tror det.

2 Likes

3 Likes

Blir dette startskuddet for en ny, gryende optimisme innenfor norsk biotek?

3 Likes

PCIB fremstår nå som et godt eksempel på at det ikke nytter å vente til de gode nyhetene er sluppet, eller at et case er derisket, før man tar plass. Dem som skal inn i PCIB de kommende dagene/ukene vil finne det vanskelig å få tak i noe volum, og i den grad de ønskjer volum vil de måtte presse prisen et godt stykke oppover.

Som PCIB aksjonær er der bare å finne godstolen og formelig høre seddelpressen løpe løpsk,…:money_mouth_face::money_mouth_face::beers:

6 Likes

La oss anta at tommelfingerregelen om at et biotekselskap kan verdsettes omtrentlig til 3 ganger høyeste forventede årlig omsetning er noenlunde riktig.
Hvis vi anvender det på fimaCHEM så får vi maks omsetning på 552/3/8,75 = 21mUSD. Med en salgspris i størrelsesorden 100kUSD tilsvarer det at markedet forventer at fimaCHEM topper ut på 210 pasienter årlig eller ca 7% av markedet på 3000 pasienter i EU og USA. Jeg synes ikke det er skremmende høye forventninger.

3 Likes

Er dette en ‘‘vanlig’’ verdsettelse innenfor biotek?

1 Like

Mener det var @StockDZ som mente det var vanlig basert på samtaler med bekjente innen Private Equity.

3 Likes

Nå får man kjøpt 18500 aksjer til 31,5 kr…

Ikke akkurat ubetydelig det for en normal Tekinvestor investor.

For oss dødelige trenger ikke mye volum og kan godt sitte på gjerdet og vente. Verre med de store som vil tungt inn over natten. Men de er det få av.

3 Likes

Ser den, men i begynnelsen av forrige uke kunne man kjøpt PCIB aksjer nede på 25/26 tallet. Men dem som ville vente til meldingen var sluppet, må nå betale kr 6 mer, dersom man handler i dag. Venter de til Q1 presentasjonen er over og JE har presentert PW i Radforsk podkast må de trolig betale lengt mer.

Poenget mitt er at behovet for trygghet koster mye i farmasisegmentet. Men det skal ikke stikkes under en stol at dersom man kaster seg blindt inn i farmasimarkedet, så kan det bli fryktelig dyrt. Så den enkelte må selv vurdere sin egen strategi.

Men du verden så herlig det er å sitte på innsiden når man treffer!

5 Likes

At den kan handles på 31,5 nå er så smått,
UFATTELIG :metal:

2 Likes