For meg er informasjonen om tumorstørrelse helt sentral.
Det kan ikke være tvil om at kreften utvikler seg ved at tumoren VOKSER, når vi feks snakker om progressiv disease er det direkte definert ved at tumoren vokser, intet mindre, intet annet. Og hadde det vært andre parametere som bedre beskrev hvilket stadie kreftpasienten var på så hadde man selvsagt brukt det. Det er feks mye enklere, og mindre logistikk å ta en blodprøve enn å ta et CT- eller PET-scan. Og i blod er det “en million ting” å måle, hvis det ga bedre informasjon om sykdomsforløp enn måling av tumorstørrelse.
Og det helt intuitive, rasjonelle og logiske ved at man er kommet lengre i sykdomsforløpet desto større tumoren er kan man finne bevis for i alle typer solid tumors også cholangiocarcinoma.
Denne linken feks viser at cholangiocarcinomapasienter (som er blitt operert, operable, resected) har rett over 3 års overlevelse om tumoren er mindre enn 2 cm, ca 2 års overlevelse hvis tumoren er i intervallet 2-3 cm og rett over 1 års overlevelse hvis tumoren er større enn 3 cm.
http://ijcem.com/files/ijcem0020510.pdf
De helt sentrale spørsmålet da er om 8 cm er lite eller mye.
Det er i alle fall det dobbelte av det det var i dose-eskaleringen.
Ut fra det jeg har klart å lese meg opp på så er 8 cm tilsvarende svært syke pasienter. Dette ble også sagt av Per Walday på kvartals-presentasjonen.
Dataene fra kohort 3 og 4 sammen med dataene fra extension-studien fremstår derfor som utrolig sterke, og extension-studien gir også et berettiget håp om at studiet vil bli konkludert før interim-avlesningen.
Tror at akkurat det faktumet sank inn hos flere kjøpere etter at Forsk tok opp tråden fra Bra-Britt.