Jeg har nå hørt igjennom Radforsk sine to podcaster (nr. 67 og 83) hvor de snakker med Ultimovacs om deres vaksine UV 1. Forutsatt at UV 1 virker som ønsket, stiller jeg meg spørsmålet om Ultimovacs vil utkonkurrere Pcib - og da særlig Fimavacc, eller er det plass til begge selskapene?
For det første stiller jeg spørsmålet basert på det generelle at Ultimovacs sier de har en mulig vaksine mot all kreft som kan bekjempes med en vaksine.
Det andre er mer spesifikt, UV1 “produserer” cd4 og (muligens) cd8 celler i tilstrekkelig grad til å “gå i krigen” mot kreftcellene. Dette er jo nettopp det som har vært fantastisk med Fimavacc - de “produserer” relativt bra med cd4 og cd8 celler, og da i betydelig større monn enn noen annen adjuvant/plattform.
Vil det være plass til begge? Er det tilfeller hvor fimavacc er bedre enn UV1 mv?
Er det noen av denne strengs skarpe hoder som kan si noe klokt om dette? (Jeg regner med at det fortsatt er prematurt å ha noen sikker mening, men uansett interessant å høre forskjellige meninger.)