Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Det ble søkt om patent i 2017 på Bac. PW sa på q1 at de hadde søkt patent på nyåret, men at det ikke gjaldt vacc. Kan ikke skjønne hvilket patent de skal ha søkt på chem. Da kan det hende at de har søkt patent på nac sammen med en av forskningspartnerene der?

Det er vel også noe de vil og må gjøre før de eventuelt går videre i samarbeidet.

3 Likes

Denne ble søkt om 13.10.2017, og innvilget 19.04.2018:

https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2018069536&recNum=7&office=&queryString=FP%3A(PCI+biotech)&prevFilter=&sortOption=Pub+Date+Desc&maxRec=133

6 Likes

Det har du helt rett i, men det står et avsnitt om WO-dokumenter der også. Og nå er jeg på gyngende grunn, for det et mange år siden jeg har holdt på med patenter, men jeg synes å huske at det ikke er noe organ som kan godkjenne et “verdenspatent”, så derfor finnes det ikke noe “B1” for en slik WO-søknad (altså via PCT).

Jeg siterer fra patentstyrets nettside:

“PCT er kun et søknadssystem. En internasjonal patentsøknad blir ikke avgjort i den internasjonale behandlingen, men vurderes av en internasjonal granskingsmyndighet. Den internasjonale vurderingen består av nyhetsgransking og patenterbarhetsvurdering. De internasjonale rapportene du mottar gir deg et godt grunnlag når du skal vurdere hvor mange land du ønsker å videreføre den internasjonale søknaden i. Etter at du har videreført søknaden i de landene/regionene du ønsker å søke patent vil de ulike landene/regionene avgjøre om de gir deg patent eller ikke.”

Og videre:

“Når behandlingen i den internasjonale fasen er ferdig, må du videreføre søknaden til hvert enkelt land eller regional ordning som du ønsker å søke i. Videreføring innebærer at søknaden må oversettes til et språk det enkelte land godtar, og du må betale en avgift til de respektive land. Hvis du får patent, vil patentet ha samme status som et ordinært nasjonalt patent.”

6 Likes

Strålende jobb PCIB gjør med patenter og PCIB teknologien og et enormt nedslagsfelt for teknologien. Men så har PCIB patentwizard A Høgset!

7 Likes

Dobler fra 1000 til 2000 aksjer! skal si kursen beveget seg! :rocket::sweat_smile:

5 Likes

Måtte rett og slett handle litt idag jeg og. Utrolig spennende å følge PCIB om dagen.

4 Likes

Og da er det vel neppe lurt å peise ut børsmeldinger og fortelle alle om disse patentene :slight_smile: Tenker i forhold til dette at det er bedre i ligge litt lavt i forhold til det som skjer globalt. Her er det mye teknologi å jobbe videre med og viktig å bygge opp en god patent base uten at andre skal få kloa i dette.

7 Likes

Ja, det er mye god inspirasjon å finne i andres patenter, så derfor er det best å ruge på dem så lenge som mulig. Men altså maks 18 måneder.

5 Likes

Samtidig følger nok biotek bransjen med argusøyne på patenter søknader og PCI Biotech🥳

PCIB begynner for eksempel å få mange samarbeidsavtaler med teknologien!

6 Likes

Prekliniske forsøk som tyder på at fotokjemisk internalisering øker effekten av antibiotika, således analogt med fimaChem teknologien, men virkestoffet er et antibiotikum og målet en mikroorganisme.

Høyttenking:

Diabetiske fotsår kan være en interessant indikasjon. Disse kan være vanskelige å behandle med kroniske infeksjoner som kan lede til osteit og amputasjon. Sårene er også lettilgjengelige med lys.

Når det gjelder hulrom så var min første tanke abcesser. Verkebyller inne i kroppen som vanligvis behandles med drenasje og langvarig antibiotisk behandling.

For denne indikasjonen kunne det kanskje vært smart å inkludere de optiske fibere inn i konvensjonelle dren. Når abcessen dreneres vil da fiberne ligge plassert korrekt uten behov for ekstra instrumentering.

En annen mulighet kan være kroniske blærebetennelser. Bakteriene ved sådanne infeksjoner er ofte multiresistente og det er svært vanskelig/om ikke umulig å få ‘‘behandlet i bunn’’. Disse pasienter vil mange ganger allerede ha kateter. Kanskje man kunne inkludere optiske fiber i kateteret, så lyset når sitt mål uten behov av ekstra instrumentering?

Jeg ser at noen har nevnt muligheten for behandling av osteit og endokardit. Jeg stiller meg litt tvilende til det, da jeg ikke ser hvordan man skal få enkel tilgang med lys.

Veldig spennende, takk for at dere deler fin informasjon om selskapet :smiley:

31 Likes

Og jeg synes du skulle dele dine, åpenbart høyst kvalifiserte, forslag med selskapet!

6 Likes

Mens det snakkes om patenter i hytt og pine går kursen atter en gang nedover. Det forundrer meg ikke om vi ender dagen i minus. Latterlig, rett og slett…

Før flere av dere kommer med kommentarer om at vi må være så jævla tolmodige så må jeg bare få sagt at - >

  1. Vi har da vel for svarte f@& vært tolmodig!
  2. Det vi ser av kursutvikling kan da f$% ikke være normalt?
  3. Er det ikke på tide pcib skryter litt mer av seg selv til markedet for å få større interesse?
  4. Når Ultimovacs klarer å skape blest rundt selskapet i media hvorfor kan ikke pcib klare det?
  5. Hvorfor får jeg intrykket at det er bare dagens aksjonærer, eller rettere sagt de som holder på aksjene, som virkelig har skjønt greia? Er alle andre på børsen idioter eller lurer vi oss selv? Uansett så må det på ett eller annet tidspunkt sprekke og det vil komme ut om det er gråstein eller gull vi sitter på. Hvorfor tar det så laaaaaaaaang tid??
2 Likes

Ja, WO patenter gir tydeligvis begrenset beskyttelse, for PCIB har gjerne en WO patent først, og så fått registrert det samme patentet i en serie med land etterpå.

Og i enkelte land operer man med forskjellig ‘publicaton date’ og ‘grant date’. Men det viktige er at varigheten på patentet, altså tiden man er beskyttet, løper fra søketidspunktet dersom søknaden er godkjennbar. Ingen har f.eks. kunnet kopiere The Band Aid-like device og selge den på det amerikanske markedet siden 2014, da det ble søkt, selv om søknaden først ble godkjent i 2019. Og publication date for WO på denne var i 2015.

Når WO patentet på FimaBAC nå er publisert, så har de helt sikkert allerede sendt inn søknader til alle de viktige landene også.

6 Likes

Jeg tror markedet nå trenger å høre noe som handler om penger. PENGER! Det er aldri snakk om penger her og man blir bare fnisete når spørsmål om penger kommer opp? “Ja, det kunne man nok tenkt seg å vite det tenker jeg…” ble det mumlet i podcasten når en aksjonær stilte konkret spørsmål om penger - man må forstå at aksjemarkedet til syvende og sist handler om noe så skittent som business og penger! Hva slags typiske avtaler kan man forvente seg målt i penger?? Børs er et pengespill - ikke et spill om idealisme og teknologi. Før eller siden må man snakke om PENGER! Man har holdt på i mange år nå, man må kunne tenke litt høyt om noen inntekstbudsjetter eller drømme litt rundt inntektspotensialet. Så fort temaet penger kommer opp blir man helt stum. Markedet har mistet tålmodigheten på dette og trenger å høre noe om konkret potensiale eller konkrete avtaler. PENGER!

9 Likes

https://soundcloud.com/pengepodden/131-bioteknologi-med-radforsk-og-oslo-cancer-cluster

3 Likes

Ta det helt med ro!

Markedet er ikke så absurd at kursen vil holde seg her når Vacc blir fordøyd (+ Bac)
Det ser ut til å skje når våre «venner» nærmer seg tomme. Og kanskje det også sammenfaller med FPD.

Sitter på rent gull nå :moneybag:

7 Likes

Tok bare noen av eksemplene fra patentet. Godt mulig at det likevel ikke vil være egnet til skjelett og hjerte. :slight_smile:

Preferably, in the methods and uses of the invention, the infection is present in cells of, or associated with, bones, blood, the heart, urinary tract, lung, skin or mucosal surfaces. Thus in one aspect, bacterial infections to be treated include osteomyelitis, bacteremia, tuberculosis, Q-fever and endocarditis and (sub)cutaneous skin or mucosal infections/damages such as chronic wounds, ulcers, abscesses and diabetic foot infection as well as oral and nasal infections such as chronic rhinosinusitis and periodontitis.

4 Likes

How about a self illuminating photosentiser with external energy source other than light, for example resonance or thermal energy :shushing_face:

1 Like

Pandami ??? HIV ???

3 Likes

Det blir litt mye om patenter, men OK, det er greit at folk ikke legger for mye (men heller ikke for lite) i en slk A1-publikasjon.

Altså, “WO-patent” er ikke et patent som sådan, det er en preliminær undersøkelse av en internasjonal granskningsenhet. Om de finner at teknologien er unik (ikke kjent tidligere) og at oppfinnelseshøyden (forskjellen fra eksisterende teknologi) er tilstrekkelig, vil man kunne gå videre med søknadsprosessen i hvert eneste land/organisasjon man vil ha patentbeskyttelse i. Så, for Korea for eksempel, så må man levere søknaden på et språk de godtar (koreansk, om jeg kjenner dem rett) og så må man gjennom helt vanlig behandling som kan ta et år. Men denne prosessen starter altså etter at WO-søknaden er publisert (altså nå).

Det er riktig at beskyttelsen gjelder fra søknadstidspunktet. Du har sikkert sett “Pat. pending” på noen plastgreier du har kjøpt, det betyr noe sånt som “Vi hadde ikke fått innvilget patent da vi lagde denne, men vi har det sikkert NÅ, så du trenger ikke tenke på å kopiere denne!”

Her er et bilde fra Patentstyret som viser tidslinjen, og som du ser er det et stykke igjen til vi er i mål. En slik patentering er et langt garn å dra inn - men jeg regner med fangsten blir tilsvarende!

10 Likes