At siste cutoff er basert på +/- tumor 3cm sier meg at mange av pasientene kan ha blitt klassifisert som grade 3 eller 4 lenge før det kokte ned til centimeterene.
Det jeg henger meg opp i er denne sammenligningen med overlevelse på tvers av de to studiene, som strengt tatt er en sammenligning mellom epler og godstog.
For at en sammenligning av overlevelse mellom de to skal ha noe som helst for seg må 1) pasientene fra studien vi diskuterer ha mottatt GemCis, 2)pasientdataene på PCIs studie må klassifiseres ved å bruke same modell og 3)resultatene av graderingen innad i de to studiene må være tilnærmet like.
Det er også her Radforsk bør trå varsomt, for i podcasten ble følgende sagt:
Men hvis man nå sier at, i hvert fall i extension-studien, og kanskje også en del av pasientene i den opprinnelige (dose-eskaleringen) lå i stadium 3, så er den prognosen mye dårligere, og en median overall survival som er lavere enn den studien de sammenligner seg med. De bruker jo 11 til 12 mnd (før de dør), og det er hele sekken.
Hvis du går på stadium 3, hvis jeg husker disse tallene riktig, så er disse tallene ned på 5,6 mnd eller sånt noe. Og da begynner jo disse 20 mnd til PCI å bli veldig gode data.
Her kjører Radforsk en head-to-head mellom epler og godstog, og det finner jeg sterkt kritikkverdig.