Hei, jeg har noen spm angående cholangiocarcinoma som jeg håper å få svar på av flinke skribenter her
Beklager på forhånd om innlegget er litt rotete og dårlig formulert.
Jeg kom over en artikkel i JAMA Oncology (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30998813) hvor pasienter med advanced biliary tract cancer har blitt behandlet med Gemcitabine + Cispalatine + Nab-paclitaxel.
Det første som slo meg var at i denne studien (som flere andre jeg har sett på CCA og BTC) så var det langt flere iCCA enn eCCA pasienter i en advanced setting. PCIB har selv opplyst om at iCCA bare utgjør 10% av alle CCA tilfeller, at eCCA utgjør 60% - 70% mens distal er 20%-30%. Når flere studier jeg har sett har hatt overvekt av iCCA i forhold til eCCA så syns jeg det er litt rart.
Det ene spørsmålet mitt er om det skyldes at medical need faktisk er større i iCCA enn eCCA, da det er flere av disse pasientene å rekruttere til studier? To tanker som slo meg var om eCCA kanskje er lettere å “komme til” ved operasjon, og at det derfor er færre av disse pasientene i en advanced cancer setting, eller om blokkering av gallegangen ofte tar livet av pasienten før de ankommer en advanced setting? Kanskje @Bra_Britt har noe kunnskap som kan deles her
Jeg fulgte en siste av disse tankene om at hvis disse eCCA pasientene døde tidligere av blokkering av gallegangen så ville det stemme med tanken om at eCCA pasienter har dårligere prognose enn iCCA, og det derfor er flere iCCA pasienter å rekruttere fra. Jeg prøvde derfor å finne prognose/overlevelse for CCA basert på iCCA eller eCCA status.
Jeg mener å ha lest her flere ganger at eCCA skal ha dårligere prognose, men jeg kunne ikke finne de resultatene. Det jeg fant fra American Cancer Society var at iCCA hadde ca lik 5 års overlevelse som eCCA (om en litt dårligere), men at det var noen forskjeller mellom iCCA og eCCA på om kreften var lokal, regional eller også distal (som lunger etc.).
Kilde (
https://www.cancer.org/cancer/bile-duct-cancer/detection-diagnosis-staging/survival-by-stage.html)
Siden prognosen ikke er dårligere i eCCA enn iCCA så antar jeg da at det må være flere iCCA pasienter å rekruttere enn eCCA? Tar jeg feil her?
Videre, hvis prognosene er ganske like; betyr det at vi direkte kan sammenlikne studier uten så mye frykt for proposjonen av iCCA vs. eCCA?
Avhengig av svarene på disse spørsmålene så kan gemcitabine + cisplatin + nab + paclitaxel se litt skummel ut med en mPFS på 11,8 måneder og mOS på 19,2 måneder i en ITT populasjon på 62 pasienter. Partial respons rate var på 45% disease control rate (DCR) var på 84%.
Takk for alle svar