Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Kanskje vært diskutert tidligere, men Nucana kastet litt mer lys over registreringsstudien sin på den rene BDC-posteren.

Endepunkter OS og ORR er nok nevnt før, men hvorfor ha et surrogatendepunkt som primærendepunkt?

Planlegger å kjøre bredt:

NUC-1031 + cisplatin shows encouraging efficacy compared to standard of care
• All BTC subtypes sensitive to NUC-1031 + cisplatin
• Durable responses
• NUC-1031 + cisplatin is well-tolerated over
multiple cycles in patients with BTC
• NuTide:121 is a global phase III study that will be conducted at ~100 sites across North America, Europe and Asia-Pacific
• NUC-1031 + cisplatin has the potential to improve survival outcomes in patients with BTC

4 Likes

ikke gemcitabin?

Hvor lang tid tror du denne fase 3 studien tar, gitt OS og ORR som primærendepunkt?

1 Like

Hvor mange pasienter,og vil den være randomisert eller ikke? Når er oppstart?

1 Like

Tror dette er siste posteren. Det ser ut til at det er randomisert, hvis du ser nederst på posteren. Det er samme posteren som var lansert sist gang det ble diskutert. Har du noe mer informasjon om oppstart @anon21766851?

2 Likes

Der har du posteren ja. :+1:

Ingen mer info utover at de meldte at de fikk endelig avklaring fra FDA om et par uker(for en uke siden) og oppstart «in a couple of months».

Så får vi se, syns det høres hårfint ut.

3 Likes

Takk, @anon21766851, for at du utrettelig overvåker NuCana sine aktiviteter. Helt oppriktig ment fra min side.

10 Likes

Ser at de går for 725-dosen, og ikke 625-dosen som den tidligere RP2D var (Recomended Phase 2 Dose).

Ser at de samtidig har satt i sitt inklusjonskriterie at minimum forventet skal være 16 uker.
Synes det er litt overraskende, i ABC02 var det tross alt 12 uker (og PCIB har jo også 12 uker).

Nucana sin strategi virker altså å være å gå over RP2D, og kompensere det ved å unngå en de aller sykeste.

Sånn sett kan referansen ikke bli 11,7 mnd OS som i ABC02, og sikkert heller ikke legge på 1 mnd, pga fasongen på Kaplan Meier kurven.

Jeg vil gjette på at OS i pasientpopulasjonen Nucana ser ut til å ønske å rekruttere i sitt studie vil ende opp med 15mnd+ i sin kontrollarm, som da altså er gem Cis.

Noen andre som har noen tanker om hvorfor Nucana tilsynelatende ønsker å rekruttere mindre syke pasienter til sitt studie?

7 Likes

Kun cisplatin +nuc 1031 i kontrollarm sånn jeg leser det? Dvs Gemcitabin er helt ute?

1 Like

Det må nødvendigvis bli epler mot epler på Nucanas NDA Glein, for Nucana må ha et randomisert studie med OS som endepunkt når de nå velger å sette opp inklusjonskriteriet på forventet levetid fra 12 til 16 uker.

Skjønner heller ikke helt teorien din om st Nucana ønsker å se tumorrespons over tid.
Ønsket man ikke det i ABC02??

2 Likes

Godt spørsmål, og som du sier vil det gi data med et «men» ved readout.

Jeg ser for meg at rasjonalet er at man ønsker å kunne måle effekt på tumor over tid, det får man nok ikke i mange tilfeller når pasientene dør såpass tidlig. Er nok en erfaring de gjorde seg i abc-08.

Med det sagt så har de kontrollarm med gem-cis og like inklusjonskriterier(16 uker forventet levetid) så sammenligningen blir epler og epler ved filing.

I tillegg så er det jo en langt større indikasjon de går for, med vidt forskjellig overlevelse fra den gruppen PCI sikter seg inn på, så noen direkte datasammenligning er i utgangspunktet litt håpløs.

I «hovedarmen» er det cis+nuc, kontrollarm SoC gemcis.

4 Likes

Jeg leser dette som en litt desperat handling fra Nucana, går høyere enn RP2D og kompenserer ved å rekruttere mindre syke pasienter.

4 Likes

Ser ut som Nucana opprinnelig, dose-eskaleringen hadde 12 uker, virker derfor veldig rart at de nå oppgir 16 uker, kan det virkelig stemme??

4 Likes

Snøffelen, flott hvis du ved anledning kan knytte noen kommentarer til konkurranseforholdet (pasientgrunnlag, effekter, tid til markedsgodkjenning osv) mellom Nucana og PCIB slik du ser det p.t. gitt førstnevntes nye studieoppsett!

1 Like

Det kan potensielt være stor forskjell når det kommer til safety.

At dosene de velger å teste ut ligger såpass nærme hverandre, 725 og 625 sier meg at det er en hårfin grense. Hvorfor testet de ikke ut 625 og 1000, eller 625 og 1500?

Forventer man lite bivirkninger i et dose-eskalering studie eller annet studie går man i større steg vil jeg tenke er logisk.

1 Like

Det gir ingen data at pasienter dør før de rekker å motta behandling eller få en follow-up. Når sykdommen er så hemsk syns jeg det fra et forskningsperspektiv høres fornuftig ut, men kan godt være uenig. Det blir uansett sammnelignet med kontrollarm, så FDA gjør nok sine vurderinger i tillegg.

Jepp. Og det blir epler og epler i dette oppsettet. OS er ikke eneste primærendepunkt, ORR er også det.

De så jo ingen forskjell i de to dosene og går for den høyeste etter å ha analysert data over tid. Det er ikke så fryktelig mer komplisert enn det.

Maks for studien var 925 og de har i tillegg gjort seg erfaringer fra de andre studiene de har gående med Acelarin, antakelig har de allerede behandlet et betydelig antall allerede. De har rapportert tox, ville ikke bekymret meg så mye for den biten.

Da har kjørt flere studier med Acelarin i tillegg til et pågående fase III. Det er ikke akkurat ubrutt mark…

Testet i 230 pasienter rapportert tidligere, sannsynligvis flere i dag. Tror de har gjort seg noen erfaringer.

Ber om at du leser gjennom postere og studier listet her:

http://www.nucana.com/acelarin.html

De hadde ikke tenkt noen dose, det var jo det doseeskaleringsstudiet skulle belyse…

De vil ha 16 ukers forventet overlevelse som inklusjonskriterie, og rasjonalet virker fornuftig når endepunktet er ORR.

For FDA spiller det nok ingen rolle da kontrollarmen er identisk. Epler og epler.

2 Likes

Hva slags erfaringer?
Har de behandlet flere allerede, hvor mange?
Hva har de rapportert på tox?

1 Like

Ok, de har tydeligvis endt opp (725) et godt stykke under det de opprinnelig hadde håpet på (925), og i tillegg med pasienter som er mindre syke.
Husk at pasientene som var tiltenkt 925 også hadde inklusjonskriterie på forventet levetid på 12 uker.

Enden på visa blir derfor lavere dose enn håpet og mindre syke pasienter enn først tenkt.

Husk også at ABC02 hadde 12 uker.

2 Likes

Ok, men ikke noe erfaringer, antall eller tox som er rapportert altså.

  1. Hvorfor er det logisk at inklusjonskriteriet skal øke fra 12 til 16 uker fordi et oppgitt endepunkt er ORR?
    Om jeg ikke tar feil så har Nordic Nanovector ORR som endepunkt og de har 12 uker.
  2. Nucana oppgir OS og ORR som første målsetninger, jeg leser det som at OS blir primærendepunktet men at de har ORR med i vurderingen.
    Mao de må levere på OS.

Merk også at de ikke skriver primary endpoint i boksen der de skriver OS og ORR sammen, men med betegnelsen primary objectives.

4 Likes