Har vært ute å gått en tur nå og i løpet av turen tenkt litt i gjennom forskjellige konspirasjonsteorier i forbindelse med grusing av kursen i kjølvannet av emisjonen fra i fjor. Utrolig fin måte å samle tankene på
Det er ikke en teori som er helt ny men mer at det er denne jeg har mest tro på hvis man velger å se litt spøkelser samt at jeg har lagt til litt ekstra som jeg har funnet. Det ligger en del om dette på den fundamentale tråden men det blir så mye synsing dette at jeg legger det ut her.
Foranledningen her er at ABN satt med ca 750k aksjer etter emisjonen og per i dag sitter de med ca 160k (17 dager siden).
ABN har siden tildelingen av aksjene bare solgt seg ned. Hvorfor?
Jeg holder på teorien om at de gjør dette av en grunn, som ikke er å sope inn pengene som garantistene fikk, men fordi de vil ha ennå mere sikkerhet om at dette er den rette investeringen.
Teorien er at de kjøper tilbake det de selger i markedet til samme pris for så på denne måten fremdeles holde på sin eierandel. Ulovlig? Ja, men det finnes sikkert smutthull. Den eneste kostnaden for dem er jo da kurtasje som de da dekker med pengene de fikk for å være garantist i emisjonen.
Hva jeg tror:
- ABN ønsket etter emisjonen mer sikkerhet om at pcib caset var det riktige valget for å øke beholdningen ytterligere, slik mange trodde de ville gjøre. Dette visste de ikke ville komme før H1 eller H2 2019.
- For å holde kursen nede i påvente av enda flere nyheter, som forhåpentligvis vil gi dem den sikkerheten de trengte for å øke beholdningen, så begynner de å selge billig mens de samtidig kjøper disse aksjene tilbake på en annen konto. Slik holder de kursen nede ved å bruke sine egne aksjer samtidig som de kjøper alt tilbake da de ikke vil redusere sin beholdning.
- Slik kan de holde på helt til de vet om caset er bra nok eller ikke. Er de misfornøyde selger de seg sakte ut mens er de fornøyde har de 2 valg - >
a) Stoppe å selge å begynne å øke beholdningen smått.
b) Fortsette “pleien” av kursen mens de gir pcib et partnertilbud. Tilbudet vil da mest sannsynlig ha vært vesentlig høyere uten ABN sin “kurspleie” .
Hva understøtter teorien?
- Generelt at det foregår mye grums i aksjemarkedet som vi ikke vet om.
- Påtakende at PCIB ledelsen virket oppriktig skuffet over at ABN tilsynelatende IKKE valgt å beholde aksjene og heller ikke tilsynelatende så ut til å øke sin beholdning etter emisjonen.
- ABN Amro har en lang historie av tvilsom karakter i forhold til deres holdning til korrupsjon. Se vedlagte linker.
- ABN mener jeg tidligere (mener jeg så dette her inne på forumet) denne måneden ble dømt til å betale tilbake penger fra et akjsesalg der de hadde misforstått reglene for aksjesalg. Er det mulig??? Jeg sjekker videre å legger ut linken hvis jeg finner den. Stemmer ikke dette sletter jeg selvsagt denne kommentaren.
- ABN har kvittet seg med ca 600k aksjer. På listen over de 20 største aksjonærene finner vi en privatperson med 625k aksjer. Tilfeldig? Er det mulig for en privat investor å oveføre sine aksjer til et selskap uten at finansmyndigheter aner ugler i mosen?
Edit: Jeg ser nå at det har vært 2 store private investorer med ca 620k aksjer og ca 500k aksjer her siden November i fjor så disse 600k aksjene har nok havnet på en annen konto…
Jeg innrømmer veldig mye synsing fra min side men det er ikke tvil om at denne banken har vært i hardt vær tidligere og jeg synes teorien “makes sence” for å sikre seg billigst mulig aksjer i et selskap man har sikret seg mest mulig info før man ramper opp videre kjøp.
Etter emisjonen har de fått supre VACC resultater og FPD. Om noen uker er de offisielt “tomme” for aksjer og da kommer det kanskje en ny nyhet rekende på en fjøl til dem