Dagens visdomsord , som i mine øyne er «spot on» i forhold til segmentet PCIB opererer i:
“The most reliable way to forecast the future is to try to understand the present”. Disse kloke ordene kommer fra den amerikanske forfatteren John Naisbitt.
I dette caset, kanskje mer enn noen andre steder på Oslo Børs, kreves det en enorm kunnskap for å inneha tilstrekkelig kompetanse til å skjønne hele bildet! Jeg skjønner ikke helheten, til det er min medisinske kunnskap for begrenset. Jeg skjønner statistikk og matematikk og mener bestemt at jeg ser konturene av et særdeles godt veddemål. Av den enkle grunn styrker jeg stadig min posisjon i PCIB ved å plukke nedfallsfrukter fra utålmodige aksjonærer. For til sist er dette et sannsynlighetsspill – hvor LOA (likelihood of approval) vil svinge i takt med forskningens utvikling. Da jeg så extension studiens waterfall plot, ble jeg mildt sagt meget bekymret. Og det måtte synke inn litt før jeg skjønte at det var flere formildende omstendigheter bak disse tallene (svulststørrelsen hos pasientene var jo mildt sagt enorme). I lys av pasientenes (tilsynelatende) vanskelige utgangspunkt – har extension studien en meget god overlevelse å slå i bordet med! Vi vet at median overlevelse er på 14 måneder, med mulighet for noen få ytterligere måneder med økning. Personlig tipper jeg vi lander på dagens 14 måneder – men disse resultatene skal man uansett ikke kimse av! Setter man av noen dager til å lese seg opp om PCIB vil man altså se at dette kan bli «eksplosive greier». Og som Mr. Naisbitt sier, den beste måten å spå fremtiden er å skjønne nå-tiden.
Konspirasjonsteorier / manipulasjon:
Jeg tror svært lite på teoriene enkelte kommer med angående Nyenburgh og deres forsøk på å «holde igjen» kursutviklingen. At en aksjes utvikling ikke er i tråd med egne forventninger er normalt sett kun som følge av psykologi, timing, uforutsette hendelser. Tipper personlig, som den mest rasjonelle forklaringen, at Nyenburgh helt enkelt og udramatisk bare vil gå i undervekt av aksjer i forkant av en eventuell korreksjon (som vil komme på et eller annet tidspunkt). Hva årsaken er til at de har så lite perspektiv på handelen trenger vi altså strengt tatt ikke diskutere noe ytterligere. Jeg håper personlig at de er ute av listen fort som fy! PCIB er en illikvid aksje, og hvis en aktør på topp 10 vil ut, går proppen ut av kursen – sorry, but that’s life ! Det er tross alt ikke veldig lenge siden de fleste bidro med en pen slant penger for å unngå utvanning i emisjonen. Jeg vridde ALLE lommer den gang, så det er stort sett smuler jeg klarer å snappe opp nå. For saken er jo også den at når vi snakker om årene (cirka) 2024 til 2025 er dette selskapet antageligvis kjøpt opp til en gigantisk pengesum, eller i fare for å bli tatt av børs fordi forskningen er blitt en fiasko (tidspunkt for et eventuelt oppkjøp av hele selskapet eller deler av det er vanskelig å gjette på - det kan bli i år, neste år, om 5 år, eller aldri?). Det positive er jo de stadige dryppene som tilsier at teknologien fungerer, nå sist med «successful clinical translation of the fimaVACC technology».
Nå kommer snart himmelferden / takk for de billige aksjene:
Mulig andre synes det er gøy å ukentlig spå tre-trinns rakett oppskytninger og takke for at noen «idioter» selger på dagens nivå. Men i lengden, med den utviklingen i kurs denne sektoren har opplevd, er jeg ganske lei av den type kommunikasjon. Ingen kan påstå at det har vært lurt å klamre seg til masten! Den dagen det virkelig smeller oppover, med en kursoppgang som er permanent, da kan vi klappe oss selv på skulderen! Nå er det bare smertefullt å se på grafene. Men, hvis man ser bort fra kursutviklingen, da er det jo tross alt skyfri himmel? Det leveres til terningkast 5 og 6 på det som teller mest, forskning. Og ja, jeg er glad i å kritisere manglende fremdrift og svak kommunikasjon, men «at the end of the day» så vil verdistigningen komme så lenge forskningen er «top notch».
Så avslutter vi med et sitat av Edison «Edson» Arantes do Nascimento, bedre kjent som Pelé:
«Success is no accident. It is hard work, perseverance, learning, studying, sacrifice and most of all, love of what you are doing or learning to do».
Enn så lenge virker det på meg som om PCIB etterlever den brasilianske legendens ord! Ha en strålende sommer