Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Kvartalsrapporten 28 august (Q2) er et ganske safe bet ift. når vi senest kan forvente informasjon rundt Asia/fimaCHEM. Det er et naturlig sted å si noe om det, og er selskapets prefererte kommunikasjonsform, utover hjemmesiden. Jeg forstår at ikke alle kan delta på slike presentasjon er grunnet avstand, arbeidstid, mm. Men på generelt grunnlag vil jeg oppfordre til deltagelse - det er utrolig nyttig og informativt.

9 Likes

Det ender ofte med detaljerte tidsvinduer som dersom passeres uten hendelse medfører kursfall og tung depresjon.
Ingen tids-overlapp her i gården nei :grin:
Jeg vet kanskje lite om aksjer og medisin men jeg klarer å se forskjell på dårlig melding og forsinket melding.

Fra hjemmesiden:

http://pcibiotech.no/vaccination/

lykke til

2 Likes

Det er jeg helt enig i, @anon58924711 - med vekt på “senest”. For dette er opplagt en prosess som tar den tida den tar, og det vesentlige er sjølsagt å oppnå det som er mulig framfor å gi aksjonærene en avklaring til en fastsatt dato. Walday har riktig nok ordlagt seg slik at det er grunnlag for å ha forventninger til at spørsmålet om mulige klinikker i Øst-Asia vil være avklart før vi skriver 1. juli. For egen del blir jeg i så måte ikke mindre optimistisk om dette skulle dra ut fram mot Q2-presentasjonen.

Med hensyn til andre triggere som vi nå venter på, er avklaring om fima-NAc-avtalen med “Den store ukjente kjempen” den sikreste. Den får vi i disse dager. Om den kommer etter børsslutt i dag eller i neste uke (eller for den del uka etter), bryr jeg meg lite om. Her er det vesentlige om den: 1. Blir terminert, 2. Prolongert på preklinisk nivå eller 3. Bringer oss over i en ny avtale om klinisk utprøving (utlisensiering med eller uten upfront). Min magefølelse tilsier alt. 3, og skulle børsmeldinga trekke litt ut i tid, styrker det heller min optimisme enn det motsatte.

Så tar jeg like gjerne med fimaVACC med det samme. Her har flere uttrykt forventninger til at det vil komme oppdateringer fra fellesmøtet mellom styret og ledelsen. Slike forventninger har ikke jeg hatt. Det aktuelle møtet ble trolig avholdt i forrige uke, og like trolig sto en gjennomgang av alle tre produktområdene på dagsordenen. I denne sammenhengen bør vi minne oss sjøl om at det er styret som treffer de strategiske beslutningene; altså trekker opp rammer og retningslinjer for ledelsens arbeid. Først som sist; disse rammene og retningslinjene blir IKKE kunngjort i form av noen børsmelding eller oppslag på selskapets nettsted. Når har noen sett noe slikt fra noe annet norsk biotekselskap?

Om noen skulle ha trodd at taktiske og forretningsmessige vurderinger som måtte ha blitt utveksla i det samme møtet, skulle bli gjenstand for noen melding til markedet, da har man misforstått samspillet mellom styret og ledelsen. For her snakker vi ikke lenger om strategi og strategiske valg. Vi snakker da om de kortene som Walday og de nærmest betrodde vil (og skal) holde klistra til brystet helt fram til eventuelle avtaler (av hvilket som helst slag) er ferdig forhandla og signert.

16 Likes

Dette er viktige formuleringer og Walday er jo ikke en fersk toppleder. Etter mitt syn forplikter dette ham til å komme med noe nå i løpet av juni. Om det er en avtale, en ny tidsplan eller en negativ oppdatering, spiller egentlig ingen rolle - noe må kommuniseres.

Så får han lære seg å bruke mindre definitive tidsangivelser neste gang. Hadde han sagt “i løpet av sommeren”, “noen måneder” eller noe lignende så kan de hale det ut i tid. Her har han egentlig ikke noe annet valg enn å komme med info, alt annet er tap av troverdighet.
At de er busy med en konferanse nå bør ikke akkurat komme som noen overraskelse for dem, så det er jo ikke noen unnskyldning heller.

9 Likes

Du skal være rimelig fersk i Pcib om du ikke har lært deg å ta alt PW sier med en god klype salt!:wink:

1 Like

Best å ikkje ha noen forventninger om meldinger i dag eller i neste uke.

PCIB og resten av biotek leverer stort sett alltid senere enn guiding.

Ingenting som tyder på at PCIB har fått opp dampen i det siste.

Snarere tvertimot siden de fremdeles mangler en dedikert BD-person siden 1. april.

Lothian

3 Likes

Bare vært med 9-10 måneder, så jeg lar meg nok fremdeles overaske negativt om tidsfrister ikke overholdes :roll_eyes:

4 Likes

Et paradoks ved biotekselskap er ledelsens umettelige behov for å få tildelt opsjoner, lenge før de har kommersielle produkter i markedet.

Når en ser at de fleste selskapene aldri, når mållinjen, er det naturlig å spørre om ledelsen har rett fokus?

2 Likes

Vanskelig balansegang dette, fagfolkene mangler jo ofte cash. Men jeg skulle ønske at de kjøpte aksjer og så fikk gratis opsjoner på X-ganger det antallet. Så hadde de også grunn til å spare penger og opptre aksjonærvennlig også i tiden frem til kommersialisering.

3 Likes

Så du mener at de fleste aldri når mål siden ledelsen ikke har rett fokus?

Når vi snakker om å være aksjonærvennlig, så er Pcib i særklasse når det kommer til norsk biotek.

3 Likes

Når vi snakker om å være aksjonærvennlig, så er Pcib i særklasse når det kommer til norsk biotek

Takk og pris for at PCIB er et eierstyrt selskap, hvor over halvparten av aksjonærene på T-20 - Must og Myrlid ikke minst - har kjøpt aksjene med egne penger.

2 Likes

Tror at det er bra med Must som største eier.

Stabil og “selger aldri.”

Eneste som har overrasket er at han godtok en emisjon på 30, men selv han kan ikkje spå kursutviklingen.

Med ønsker om en god PCIB-sommer.

Lothian

3 Likes

Fordi?

Han fikk jo fylle på med billige aksjer!

2 Likes

Det er vel verdt å ta med seg hvilken linje PCIB ligger på når det gjelder informasjon ut til markedet. Vi vet godt at selskapet sender ut det som er nødvendig av børsmeldinger, men ikke mer enn det.

“…by the end of first half…” tolker jeg til at man innen utgangen av 1H19 skal ha kommet lenger i prosessen. Det første naturlige treffpunktet med aksjonærene til å informere om dette blir da Q2-presentasjonen. Skulle det være nødvendig (informasjonen har en slik karakter at den skal deles med markedet så snart den foreligger) kommer det en børsmelding før den tid, men de som forventer dette kan lett bli skuffet.

2 Likes

@Milord Sitatet sier at han skal komme tilbake til “oss/markedet” og fortelle om dette innen slutten av første halvår. Hadde han ment at det skulle skje noe i selskapet i løpet av 1H, og at dette så skulle kunne kommuniseres i 2Q rapporten så burde han sagt det.

Men jeg er tydeligvis for fersk til å forstå hvordan Walday skal tolkes.

4 Likes

Generelt skal han tolkes på denne måten:

“Jeg håper at vi kanskje skal ha en sjanse til å oppnå dette, men ikke vedd på det.”

1 Like

@Boms, ser poenget ditt og uttalelsen er ikke klokkeklar -da hadde ikke vi trengt å diskutere den her :slightly_smiling_face:

“So I will come back by the end of first half and tell you about this.”

Det var ikke meningen å klippe deler av sitatet for å gi det en ny mening, poenget mitt er at jeg tror informasjon “…by the end of first half…” fra PW/PCIB/børsnotert selskap som hovedregel betyr nettopp informasjon på Q2-pres. Så blir jeg heller positivt overrasjet hvis det dukker opp noe før det :crossed_fingers:

2 Likes

Det er vel egentlig irrelevant for han hva emisjonen kom på, så lenge han hadde mulighet til og tenkt å forsvare sin eierandel…

2 Likes

Har ikke sett denne før. Ser ut som de har levering av Amphinex i USA nå.

https://www.americanchemicalsuppliers.com/list/t?page=44

5 Likes

InVivo

Det er vel uten tvil dokumentert at de aller fleste selskap i Norge innen biotek, har en drøm om at forskningen deres skal resultere i kommersialisering og cash.
Men, dessverre blir det med drømmen.
Når en ser at de fleste pressemeldingene omhandler opsjoner, forstår du nok bedre mitt forrige innlegg, som omhandlet biotek generelt (ikke PCIB spesielt)

2 Likes