Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

I dette innlegget forholder jeg meg til de som faktisk eier selskapet. For debattanter som IKKE er eiere blir situasjonen naturligvis veldig annerledes, så det er sagt.

At selskapet ikke har lagt ut presentasjonen enda fra igår er litt merkelig. Enig.

MEN, mest av alt bunner all frustrasjon her på forumet i en begredelig kursutvikling generelt. Jeg er helt enig i det, og skulle gjerne sett at vi var langt over pre-emisjonspris. Men nå er vi ikke det!

Jeg kan snakke for meg selv, i starten når jeg oppdaget PCIB behandlet jeg det litt som en hemmelighet. Jeg nevnte ikke selskapets navn i utide og var “ullen” i beskrivelsen av det når noen spurte hva de drev med og hvorfor jeg investerte i dette. Dette var fordi jeg ville gjerne ha kursen lav for å kunne investere mer.

Da kan jeg ikke samtidig håpe at kursen skal gå opp. Det er ren logikk.

Etterhvert har jeg startet å nevne både navn og forklare hva de driver med, men jeg kan ikke påstå at jeg akkurat “selger” PCIB noe særlig. Selvom det er mine aksjer jeg vil at folk skal ha lyst på, så lyst vil jeg at de skal ha på mine aksjer at jeg gjerne vil ha mange ganger den verdien kjøperne byr for disse nå. Og mange ganger mer enn jeg selv betalte for de.

For å lage et bilde.
Dersom jeg skal selge en DBS sykkel på finn. Da kan jeg selvfølgelig klage på at finn ikke er et godt marked for sykler, men sykkelen blir ikke solgt av den grunn. Da må jeg eventuelt formidle den annonsen andre steder også. Gjerne med referanse til annonsen. Når jeg gjør det tror jeg ikke det hjelper hvis jeg i samme åndedrag klager over hvor dårlig finn er er, at det egentlig er best for boligannonser etc…

Jeg kan heller ikke klage på de som har laget DBS sykkelen, de har laget en sykkel som jeg mente hadde en viss verdi (og som jeg antagelivis mente var et godt kjøp).

Jeg, som har kjøpt sykkelen, må nesten finne en måte å selge sykkelen på. Og da til betydelig høyere verdi enn jeg kjøpte den for. Det krever litt kløkt, ikke litt klaging.

Denne klagingen blir litt som å klage på at DBS har laget en dårlig sykkel og du angrer på at du kjøpte den. Da får du ihvertfall IKKE solgt den til en god pris. At sykkelen blir veldig mye bedre med en annen ledelse er lite trolig. Kanskje om de bytter fabrikk, endrer strategi, starter ny R&D og denslags. Men jeg tror ikke vi er helt der i våre frustrasjoner.

Naturligvis vil det være fantastisk for prisen på sykkelen dersom det viser seg at den også er en el-sykkel, og kan bruker som varetaxi…og ++. Det er utvilsomt verdiøkende og blir nærmest en gavepakke.

En fimaNAc avtaleforlenging, nyheter om andre deler av PCIBs virksomhet, partneravtale med penger involvert… alt er meget velkomment. Men det i seg selv øker ikke aksjeprisen. Det som øker er at noen andre/nye investorer ønsker å kjøpe aksjene dine!

Men la oss være litt saklig og konstruktiv:

  1. Ledelsen kan ikke og har ikke lov til å drive å hause og “selge” resultater. Det vil på lang sikt både være tvilsomt juridisk og det vil ødelegge mulighetene for å lykkes både for BP og SP (hvis det er noe som heter det)… De skal bare legge frem resultatene, saklig, korrekt, reliabelt, veriabelt etc etc… egentlig er det bedre at de legger det frem så nøytralt og uangripelig som mulig.

enige?

  1. Der selskapet skal bruke sjarm, kløkt og retorikk er i forhandlinger med partnere, BP ++ Men vi ønsker vel strengt tatt en betydelig interesse for våre aksjer før et eventuelt oppkjøp. Ellers kan vi risikere skambud på selskapet.

enige?

  1. Det er IKKE ledelsen, oss, eller BP som vil få kursen oppover. Da antar jeg at de fleste her inne er noenlunde full-lastet, og ihvertfall ikke har tenkt å kjøpe i en kursoppgang.
    De som får kursen oppover er nye investorer som ikke er eksponert i selskapet nå.

enige?

  1. Selskapet er OSS. Det er vi som eier det. Selskapets ledelse leder det. Selskapet skal ikke selge selskapet, det er vi som skal selge våre andeler av det. Eller kanskje egentlig ikke ønsker å selge? Vi vil bare ha kursen opp uten at noen egentlig vil selge. M.a.o. kanskje vi alle skal starte å markedsføre dette? Vi har ikke begrensinger på kredibilitet hos BP eller SP, vi har ikke begrensinger angående om hva vi kan si og ikke si, til hvem, når osv.

Mitt forslag er:
Kanskje vi, som eiere og som er interessert i at andre skal oppdage denne juvelen, skal se litt på oss selv og gjøre noen enkle grep. Dersom vi, som eiergruppe, faktisk ønsker at noen skal ha lyst på aksjene våre så må vi markedsføre og kommunisere produktet.

Så jeg foreslår en minidugnad der våre beste menn og kvinner her inne lager en argumentasjonsrekke for hvorfor noen skal kjøpe våre aksjer.
Deretter at vi alle bruker litt innsats selv på å få selskapet til å fremstå som attraktivt i forum og anledninger der det passer.

Uten sammenligning forøvrig: Bitcoin som investeringsprodukt gikk fra 8.000 til 20.000 stort sett på at folk snakket om det, i kafeer, i familiebesøk, på arbeidsplassen ++ Det var ingen underliggende verdier, ingen partneravtaler, ingen Leiden presentasjoner, ingenting egentlig

At vi fremsnakker PCIB utenom dette forumet her og i offentligheten betyr ikke at alt som skjer er roserødt, det betyr bare at nye investorer blir nysgjerrige. Er de interessert, kan de sjekke Arctic sin analyse.

Kursmålet er klokkeklart.

27 Likes

Mye klokt her, men med mindre du har et veldig ressurssterkt nettverk så hjelper det neppe å holde en aksje “hemmelig” eller å hausse den opp for den del. Jeg tror nok vi som er inne på disse forumene stort sett er ganske marginale i påvirkningen av aksje kursen.

Når det gjelder aksjekursen så må du aldri glemme at det er et spørsmål om etterspørsel og tilbud, og så lenge det ikke er emisjoner inne i bildet er det jo aksjonærene som styrer tilbudet. Så om du/dere/vi får med deg mange nok til å slutte å selge aksjer på dette nivået, vil nok det også få effekt på kursen, selv om jeg er tvilsom til oppfordringens gjennomslagskraft.

2 Likes

Biotek er for investorer som kan tåle å sitte i årevis for så å tape alt - med et RELATIVT lett hjerte. Og der en eventuell gevinst først og fremst vil komme barnebarna eller deres barn til del.
Tror ikke jeg vil anbefale biotek til noen jeg bryr meg om som sitter med hardt oppsparte midler for å spe på en fremtidig pensjon.
Og skulle de likevel være interessert i f.eks. PCIB, vil jeg råde dem til å begrense innsatsen tilsvarende hva de hvert år er villig til å sponse Norsk Tipping gjennom alskens ulike splll.

1 Like

Biotek er for investorer som er risikovillig og som tåler et tap ja.

Men du trenger ikke sittet i årevis. Både Pcib og Nano ga deg 10 gangen på kort tid hvis du traff bunnen og solgte deg ut på toppen. Man må ikke bli med på hele reisen for å tjene penger på biotek, det er en feilslutning.

Timing er hemmeligheten. Både Nano og Pcib står potensielt sett foran en periode som kan gi kraftig kursløft. Den risikovillige og djerve investor kjenner sin besøkelsestid og posisjonerer seg deretter.

2 Likes

Viktig presisering! Man får lett inntrykk av at man absolutt skal være med til “the bitter end” om man investerer i biotek. Ut fra tørr statistikk er det også en feil strategi i denne bransjen…

1 Like

Enig i det, Rockpus. På den annen side har det generelt sett ikke vært mye kortreist lykke heller i denne sektoren de siste årene - med mindre man har shortet.
Sist jeg sjekket måtte man tilbake fem-seks år for å finne biotek-indeksen på et lavere nivå.

Å? Henholdsvis Pcib og Nano. Mye kortsiktig lykke her spør du meg.

image

1 Like

Dere som er synske og klarer å komme dere ut på topp hele tiden er jammen flinke :slight_smile:

Vi andre må nok være litt mer realistiske, ettersom vi får med oss en del nedturer også. Så da er nok langsiktighet og diversifisering viktige for å lykkes, selv om vi aldri blir like rike som de klarsynte.

4 Likes

Slik går no dagan.
8588 innlegg er ganske imponerende.
Enda ikke landkjenning i det fjerne :wink:

2 Likes

Nå har jeg vel aldri hevdet å være synsk. Jeg bare sier at det har vært gode muligheter til å hente gevinst i norsk biotek de siste årene.

Nå trenger det ikke nødvendigvis å komme nyheter for at kursen går en del opp heller. Hvorfor tenker mange det?

Det holder med at en stor aktør finner interessen for aksjen og kjøper seg betydelig opp. Det kan skje når som helst uten nyheter. Selvfølgelig så kan det gå motsatt også, at en stor aktør blir lei og begynner å selge seg ned. Heldigvis for oss så ser det ut som at de største aktørene i denne aksjen er langsiktige og ser betydelig oppside. Feks Myrlid og Must.

Vurderer ikke å selge før jeg får minst 100% gevinst på aksjen.

Husk også at den eneste analysen på denne aksjen har kursmål 60. Det er grei oppside fra dagens kurs.

3 Likes

Trodde eg bare på 100 % hadde eg dumpet tvert.

3 Likes

Da hadde du heller solgt med tap…?:crazy_face:

Tipper de arbeider hardt med US- site til RELEASE når de først er der borte. Var det ikke noen som klagde på utgifter til flybilletter?
To fluer i en smekk…minst

3 Likes

Mener du da 100% på inngangskurs eller ift dagens kurs?
Ps Har snitt på 39,75
Ds

1 Like

Vel rock, hadde eg kastet alt når emisjonen kom og tapet var 10kr aksjen , så hadde nok livet vært mye bedre.

2 Likes

Mener selvsagt på inngangskurs. Hvis jeg mente dagens kurs så ville det ikke vært mye gevinst å hente :sweat_smile:

1 Like

Steik hvor mye sutring det er her. Tror noen trenger en LANG ferie helst uten nett :hugs: :laughing: :golfing_man:‍♂ :surfing_man:‍♂ :rowing_woman: :basketball_woman: :weight_lifting_man:‍♂ :biking_woman: :mountain_biking_woman: :running_woman: :woman_climbing::woman_in_lotus_position:

Og litt :smiling_face_with_three_hearts: :star_struck: :dancing_women:‍♀ :couplekiss_man_woman: :call_me_hand: :heartbeat:

11 Likes

Vi trenger en liten emisjon for å sprite opp stemningen nå!

7 Likes

Da ligger presentasjonene ute

http://pcibiotech.no/other-presentations/

13 Likes