I dette innlegget forholder jeg meg til de som faktisk eier selskapet. For debattanter som IKKE er eiere blir situasjonen naturligvis veldig annerledes, så det er sagt.
At selskapet ikke har lagt ut presentasjonen enda fra igår er litt merkelig. Enig.
MEN, mest av alt bunner all frustrasjon her på forumet i en begredelig kursutvikling generelt. Jeg er helt enig i det, og skulle gjerne sett at vi var langt over pre-emisjonspris. Men nå er vi ikke det!
Jeg kan snakke for meg selv, i starten når jeg oppdaget PCIB behandlet jeg det litt som en hemmelighet. Jeg nevnte ikke selskapets navn i utide og var “ullen” i beskrivelsen av det når noen spurte hva de drev med og hvorfor jeg investerte i dette. Dette var fordi jeg ville gjerne ha kursen lav for å kunne investere mer.
Da kan jeg ikke samtidig håpe at kursen skal gå opp. Det er ren logikk.
Etterhvert har jeg startet å nevne både navn og forklare hva de driver med, men jeg kan ikke påstå at jeg akkurat “selger” PCIB noe særlig. Selvom det er mine aksjer jeg vil at folk skal ha lyst på, så lyst vil jeg at de skal ha på mine aksjer at jeg gjerne vil ha mange ganger den verdien kjøperne byr for disse nå. Og mange ganger mer enn jeg selv betalte for de.
For å lage et bilde.
Dersom jeg skal selge en DBS sykkel på finn. Da kan jeg selvfølgelig klage på at finn ikke er et godt marked for sykler, men sykkelen blir ikke solgt av den grunn. Da må jeg eventuelt formidle den annonsen andre steder også. Gjerne med referanse til annonsen. Når jeg gjør det tror jeg ikke det hjelper hvis jeg i samme åndedrag klager over hvor dårlig finn er er, at det egentlig er best for boligannonser etc…
Jeg kan heller ikke klage på de som har laget DBS sykkelen, de har laget en sykkel som jeg mente hadde en viss verdi (og som jeg antagelivis mente var et godt kjøp).
Jeg, som har kjøpt sykkelen, må nesten finne en måte å selge sykkelen på. Og da til betydelig høyere verdi enn jeg kjøpte den for. Det krever litt kløkt, ikke litt klaging.
Denne klagingen blir litt som å klage på at DBS har laget en dårlig sykkel og du angrer på at du kjøpte den. Da får du ihvertfall IKKE solgt den til en god pris. At sykkelen blir veldig mye bedre med en annen ledelse er lite trolig. Kanskje om de bytter fabrikk, endrer strategi, starter ny R&D og denslags. Men jeg tror ikke vi er helt der i våre frustrasjoner.
Naturligvis vil det være fantastisk for prisen på sykkelen dersom det viser seg at den også er en el-sykkel, og kan bruker som varetaxi…og ++. Det er utvilsomt verdiøkende og blir nærmest en gavepakke.
En fimaNAc avtaleforlenging, nyheter om andre deler av PCIBs virksomhet, partneravtale med penger involvert… alt er meget velkomment. Men det i seg selv øker ikke aksjeprisen. Det som øker er at noen andre/nye investorer ønsker å kjøpe aksjene dine!
Men la oss være litt saklig og konstruktiv:
- Ledelsen kan ikke og har ikke lov til å drive å hause og “selge” resultater. Det vil på lang sikt både være tvilsomt juridisk og det vil ødelegge mulighetene for å lykkes både for BP og SP (hvis det er noe som heter det)… De skal bare legge frem resultatene, saklig, korrekt, reliabelt, veriabelt etc etc… egentlig er det bedre at de legger det frem så nøytralt og uangripelig som mulig.
enige?
- Der selskapet skal bruke sjarm, kløkt og retorikk er i forhandlinger med partnere, BP ++ Men vi ønsker vel strengt tatt en betydelig interesse for våre aksjer før et eventuelt oppkjøp. Ellers kan vi risikere skambud på selskapet.
enige?
- Det er IKKE ledelsen, oss, eller BP som vil få kursen oppover. Da antar jeg at de fleste her inne er noenlunde full-lastet, og ihvertfall ikke har tenkt å kjøpe i en kursoppgang.
De som får kursen oppover er nye investorer som ikke er eksponert i selskapet nå.
enige?
- Selskapet er OSS. Det er vi som eier det. Selskapets ledelse leder det. Selskapet skal ikke selge selskapet, det er vi som skal selge våre andeler av det. Eller kanskje egentlig ikke ønsker å selge? Vi vil bare ha kursen opp uten at noen egentlig vil selge. M.a.o. kanskje vi alle skal starte å markedsføre dette? Vi har ikke begrensinger på kredibilitet hos BP eller SP, vi har ikke begrensinger angående om hva vi kan si og ikke si, til hvem, når osv.
Mitt forslag er:
Kanskje vi, som eiere og som er interessert i at andre skal oppdage denne juvelen, skal se litt på oss selv og gjøre noen enkle grep. Dersom vi, som eiergruppe, faktisk ønsker at noen skal ha lyst på aksjene våre så må vi markedsføre og kommunisere produktet.
Så jeg foreslår en minidugnad der våre beste menn og kvinner her inne lager en argumentasjonsrekke for hvorfor noen skal kjøpe våre aksjer.
Deretter at vi alle bruker litt innsats selv på å få selskapet til å fremstå som attraktivt i forum og anledninger der det passer.
Uten sammenligning forøvrig: Bitcoin som investeringsprodukt gikk fra 8.000 til 20.000 stort sett på at folk snakket om det, i kafeer, i familiebesøk, på arbeidsplassen ++ Det var ingen underliggende verdier, ingen partneravtaler, ingen Leiden presentasjoner, ingenting egentlig
At vi fremsnakker PCIB utenom dette forumet her og i offentligheten betyr ikke at alt som skjer er roserødt, det betyr bare at nye investorer blir nysgjerrige. Er de interessert, kan de sjekke Arctic sin analyse.
Kursmålet er klokkeklart.