Takk. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over implikasjoner av dette. Studiet blir åpenbart lettere å gjennomføre og markedet (potensielt salg) øker. Mange av disse pasientene dør jo av gallestasen, så hvis man kan holde gallegangene åpne vil man sannsynligvis se en klar overlevelsefordel blant de pasientene med spredt sykdom som mottar PCI.
Man kan tenke seg at de pasienter som dør av en tumorbyrde på 300 g i gallegangen kanskje kan leve til tumorbyrden er over 1 kg hvis man holder gallestasen og leversvikten i sjakk.
Jeg hadde en pasient på sensommeren/høsten i ultralydspolyklinikken. Han var i 30-årene (!) og hadde merket at han var blitt gul i øynene og huden. På ultralydsskanningen så jeg en stor tumormistenkt (over 5 cm i diameter) forandring i leverhilus, en satelitt forandring i venstre leverlob, store patologiske lymfeknuter i relation til leverhilus og retroperitonealt ved pancreas og aorta. Jeg sa at dette var alvorlig sykdom og innla han gjennom akutten. Som konklusjon: mistenkt cholangiocarcinom.
Jeg sjekket opp pasienten før jeg tok juleferie i fjor. Han døde i desember. Leversvikt. Biopsien hadde vist cholangiocarcinom. Det er en ekkel sykdom. Aldri sett den hos en så ung pasient før.
Det er et åpenbart behov for en ny behandlingsmetode.