Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Royalty rates er jo det som på sikt virkelig kan bli verdt noe, men det er ikke det som først og fremst får aksjekursen til å gå, det er størrelsen på avtalen, og ikke om royalties er i 5-10% range eller 10-20% range.
Det er alltid avtalestørrelse, dvs milepælsutebetalinger som er headlines. Og faktum er at avtaler på mRNA kommer i preklinisk, eller tidlig klinisk, og er svære, fort 50mill$ i up-front og 750mill$ i milepæler, minst.

Dagens nyhet fra PCIB viser at det ikke er utenkelig at vi kan klare å få en avtale med BP10 på fimaNAC.

15 Likes

Sier ikke nei takk til slike summer Snøffelen :slightly_smiling_face:

4 Likes

A fun fact

• Fimanac: potential deal with top 10 big pharma by June 2020

• Fimachem: based on @Snoeffelen best guess (following on Algeta scenario) partner deal in fimachem 12 months after start of pivotal phase (end May 2019) can also suggest a deal by June 2020

Coincidence? :flushed:

14 Likes

Så på tide med en satans reprising, spør du meg.

7 Likes

Savner du 25-tallet kanskje? Det kommer snart hvis det fortsetter slik.

Vi får trøste oss med alle positive tolkninger her inne i mellomtiden.

Fortsatt en strålende sommer.

2 Likes

At Storebrand har solgt aksjer tolker jeg som at reprisingen er meget nært forestående.
Så kommer de tilbake etter en dobling, tredobling.

11 Likes

Laget en «egensnekret» stipulering av innrullering til RELEASE i november 2018. Den baserte seg på first patient dosed early 2019.

Nå, med fasiten i hånd (first patient enrolled 23rd of May 2019), har jeg laget en revidert utgave. Den tar høyde for at innrulleringen er lav i starten og økende etter hvert som flere klinikker kommer til.

Mine antagelser:
• 24 måneder skal være tilstrekkelig for å komme i mål med innrulleringen
Altså ett gjennomsnitt på 7,75 pasienter per måned
• 40 klinikker
0,19 pasienter per klinikk per måned. Eller sagt på en annen måte, en forventning på mellom to og tre pasienter i året per klinikk

Milepæler:
• November 2020 (antar vi når 120 pasienter som kan være en nyttig målestokk i forhold til en forventning om når 60 events kan inntreffe).
• Mai 2021 antar jeg at innrulleringen er ferdig.

Interim read-out? Jeg tipper H2 2021. Men forhåpentligvis har IDMC stoppet studien før det av etiske årsaker.

Hva skal man gjøre i ventetiden?
• Vri lommer/akkumulere aksjer for å sørge for at Nyenburgh er ute før oppgangen starter!
• Gjøre research for å hjelpe andre Tekinvestorer i å holde roen (finne aktive sites i RELEASE studien, spre gode artikler samt gi beroligende ord til medaksjonærer når aksjekursen er rød)
• Holde øye med konkurrenter (med tanke på “benchmarking”)

Er jeg for optimistisk? Kanskje! Men da får DU komme opp med ditt eget scenario! :wink:

41 Likes

Veldig bra, @Gunnersaurus. Så nå blir det i første omgang (ved Q2-presentasjonen) interessant å få vite hvor mange klinikker som er aktivert, forhåpentlig oppdatert få dager før presentasjonen. Neste interessante tidspunkt vil, som du peker på, være når IDMC har “sikkerhetsklarert” de åtte første pasientene.

Har ikke gått tilbake til de tilsvarende beregningene som @Investor tidligere har presentert, men antar at de ikke er så forskjellige. Han melder seg nok på her :blush:

Den særdeles spennende faktoren som vi ennå ikke kjenner, er om PCIB lykkes med å få inkorporert noen østasiatiske klinikker i studien. Skulle så skje, rykker både interimsavlesningen og mulig avbrudd på etisk grunnlag mye nærmere i tid. Tror ledelsen fortsatt jobber med saken. (Husk at både Japan og Sør-Korea har en incidensrate som er om lag fem ganger høyere enn den man finner i Europa og USA.)

16 Likes

De avtalene du viser til: gjelder det produkter som skal forsterke det betalende firmaets egen teknologi eller gjelder det videreutvikling av teknologien til selgende selskaper med eksklusivitet og hvor de ikke selv har hatt noen utgifter til utviklingen ved tidspunktet for avtaleinngåelsen?
Synes det blir vanskelig å sammenligne med disse avtalene om det er snakk om sistnevnte - og mener nok ennå at sjansen for å tjene stort på nacc er å få i gang mange avtaler… Blir uansett spennende å følge…

Paa Q2, tipper jeg PW vil melde om sterk og oekt interesse, etter fimaVacc presentasjonen i mai. Hvor BP i samtaler med PCIB, og presenterer fimaNac.

Kan ikke forstaa annet enn at flere BP selskaper straks vil melde seg paa partnere listen. For hvor ellers skal de henvende seg for og teste ut den beste leveringsteknologien. Og de vil nok ikke noeye seg med og teste ut kun fimaVacc, eller bare fimaNac. Flere vil nok tegne dobble avtaler og teste begge deler. De foerste avtalen er nok ikke langt unna.

5 Likes

Selskapet/caset er bedre enn noengang.
Kursen er nå så frakoblet virkeligheten at man sjelden har sett noe lignende.
Skal bli interessant å se om nå Arctic vil tillegge NAc verdi. Vi er tross alt under ett år unna en partneravtale med BP (sannsynligvis).

10 Likes

Litt for optimistisk start kanskje? 0,19*8 er ikke mer enn 1.5 pers i mnd. Blir vel nærmere 5 personer i aug enn 10 hvis det kun er 8 klinikker aktivert.

1 Like

Ja, kanskje det. Og kanskje den er for pessimistisk på slutten. Her er alt mulig ser du, så finn frem Excel og lag din variant. Så sammenligner vi etterpå :wink:

Av den grunn liker jeg at Spania ser ut til å ha 7 klinikker til tross for at det kun nevnes at de skal ha 2 stykker på EudraCT Number: 2018-002647-29 . Den ekstra kostnaden med å aktivere litt flere sites vil forhåpentligvis «hentes inn igjen» med kortere innrulleringstid totalt sett for den kliniske studien.

Hva som skjer i Asia kan naturligvis endre forutsetningene, men la oss for enkelhets skyld anta at Europa og USA er der klinikkene skal være (så får heller eventuelle Asia sites komme som en stor bonus).

Innrullering har vært (og er) vanskelig! Det har vi sett tidligere i PCIB sammenheng, men kan også lese om slike utfordringer fra andre kliniske studier. «Feasibility study» som PCIB gjorde sommeren 2018 bør være til hjelp for å finne de rette klinikkene med god «catchment».

Hastigheten på aktiveringen av klinikkene virker ellers å være meget god, her ser det ut som om PCIB har gjort en fremragende jobb! Vi har allerede (med detektivarbeid) avdekket 8 åpne klinikker (selv om selskapet kun har meldt om 2). Ingen skal påstå at aksjonærene i PCIB sover i timen!

“Around 15-20% of trials never manage to enrol a single patient” - bare for å sette dette litt i perspektiv! Vi er heldigvis allerede i gang med pasienten som ble rekruttert 23. mai 2019. Om han er den eneste eller vi har nærmet oss 10 pasienter innrullert vet vi ikke noe om. Ergo må man spekulere litt. At vi skal være på 10 ved utgangen av august er altså mitt “educated guess”. Og hvem vet, kanskje vi har over 20 klinikker åpne innen det? Jeg er litt konsevativ og sier 15, mens Investor spår 22 :wink:

15 Likes

Det er det første hvor man samarbeider (collaborations) og begge selskap teknologier bidrar for å nå målet.

“The collaboration will combine Genentech’s leading cancer immunotherapy portfolio and research program with BioNTech’s proprietary mRNA cancer vaccine technology platform”

“Eli Lilly and Company (NYSE: LLY) and CureVac AG have announced a global immuno-oncology collaboration”

“Sanofi will now use BioNTech’s mRNA platform to license 5 pre-clinical immunotherapy candidates for therapeutic development.”

På samme måte som Genentech, Sanofi og Eli Lilly trenger BioNTech og Curevac sin teknologiplattform for å få resultater, så trenger BPtop10 PCIB sin fimaNAC teknologiplattform.

Avtalene er høyst relevante, og signalene fra PCIB på meldingen i går er, slik jeg leser det, at de skal runde av forskningen i 2H19 og flytte fokus fra rom med hvite frakker til rom med blå dresser i 1H20.

18 Likes

Ok, det går an å håpe…
Men jeg er redd du har/skaper litt urealistiske forventninger her på samme måte som da du skulle anslå tidsbruk til ferdig pivotal fase…
Jeg velger nå ihv å ha litt mer nøkterne forventninger og synes det er merkelig om en teknologi hvor “kjøpende selskap” har sin egen teknologi ispedd “innkjøpt” teknologi skulle gi like god salgsroyalty ved oppstart fase 1 som i eksempelet med cevira hvor hele teknologien blir “innkjøpt” fase3-klar…
RoyaltySatsen, og spesielt milepælsutbetalinger, vil nok også i stor grad påvirkes av hvor stort marked det de utvikler er forventet å kunne slå ned i…

5 Likes

Sjekk aksjekursen TyrionIV, er det noe som tyder på at noen forventer en avtale med 50mill$ i up front og 750mill$ i milepæler på fimaNAC?

5 Likes

Ja, det er mye som tyder på de forventningene om man leser enkeltes skriblerier her på forumet…

4 Likes

regarding patient enrollment, it seems we are forgetting that we are contracting a global CRO (PPD). now PPD has a new patient enrollment system where they enroll patients first before activating the sites. this system started last year 2018. saying so now we know that all those activated sites (at least 7 = 4 spain + 1 norway + 2 Belgium) means that we have so far recruited at least 7 patients.

please read this (I hope I am right :slight_smile: ):

30 Likes

Extremely interesting! :+1:

Thanks for this information. If you are right, that means we already have at least 8 patients!

“Small glimmers of light” :flashlight:

7 Likes

Graden av eksklusivitet og synergieffekt er det som teller, ikke rollen eller definisjonen av hva som er hovedkomponent eller hjelpestoff.

Om for eksempel jeg i mitt lille kjøkkenlaboratorium skulle ha utvikla en magisk væske som fikk alle slags oljebaserte drivstoff, ved tilsetning av mitt produkt, til å virke dobbelt så godt (altså halvere drivstofforbruket) - ja, da kunne jeg f.eks. velge å bare selge til luftfartsselskaper. Ett og ett, eller bare til en allianse eller bare til SAS. Alternativt bare til landverts transport eller skipsfart.

Spinnvill metafor, men like fullt illustrerende for de strategiske utfordringene PCIB kan stå overfor både når det gjelder NAc og VACC dersom klinisk utprøving skulle vise tilsvarende effekt.

Så enkelt og så vanskelig…

4 Likes