Ja, kanskje det. Og kanskje den er for pessimistisk på slutten. Her er alt mulig ser du, så finn frem Excel og lag din variant. Så sammenligner vi etterpå
Av den grunn liker jeg at Spania ser ut til å ha 7 klinikker til tross for at det kun nevnes at de skal ha 2 stykker på EudraCT Number: 2018-002647-29 . Den ekstra kostnaden med å aktivere litt flere sites vil forhåpentligvis «hentes inn igjen» med kortere innrulleringstid totalt sett for den kliniske studien.
Hva som skjer i Asia kan naturligvis endre forutsetningene, men la oss for enkelhets skyld anta at Europa og USA er der klinikkene skal være (så får heller eventuelle Asia sites komme som en stor bonus).
Innrullering har vært (og er) vanskelig! Det har vi sett tidligere i PCIB sammenheng, men kan også lese om slike utfordringer fra andre kliniske studier. «Feasibility study» som PCIB gjorde sommeren 2018 bør være til hjelp for å finne de rette klinikkene med god «catchment».
Hastigheten på aktiveringen av klinikkene virker ellers å være meget god, her ser det ut som om PCIB har gjort en fremragende jobb! Vi har allerede (med detektivarbeid) avdekket 8 åpne klinikker (selv om selskapet kun har meldt om 2). Ingen skal påstå at aksjonærene i PCIB sover i timen!
“Around 15-20% of trials never manage to enrol a single patient” - bare for å sette dette litt i perspektiv! Vi er heldigvis allerede i gang med pasienten som ble rekruttert 23. mai 2019. Om han er den eneste eller vi har nærmet oss 10 pasienter innrullert vet vi ikke noe om. Ergo må man spekulere litt. At vi skal være på 10 ved utgangen av august er altså mitt “educated guess”. Og hvem vet, kanskje vi har over 20 klinikker åpne innen det? Jeg er litt konsevativ og sier 15, mens Investor spår 22