Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Verdiødeleggende, ja. Men årsaken?

Norges Bank Investment Management har 16,989,697 aksjer dvs 2.42% i Hoffman la Roche som har en totalverdi på 1.929 mrd kr. Oljefondets investering utgjør dermed over 46 milliarder kr. og er NEST STØRSTE AKSJONÆR.

Norges Bank Investment Management har 54,515,438 aksjer dvs 2.14% i Novartis som har en totalverdi på 1.376 mrd kr. Oljefondets investering utgjør dermed over 29 milliarder kr. og er fjerde STØRSTE AKSJONÆR.

Bare i disse to selskapene har Norge investert over 75 mrd. kr!

At Staten samtidig lar være å delta i emisjoner, selger seg ned i sine norske investeringer via Radforsk er direkte uhørt. Staten har mye av ansvaret for at emisjonene i de norske selskapene medfører kraftig kursreduksjon. Når Radforsk, en av pådriverne, gründerne, i motsetning til oljefondet, sultefores med penger, og som en av de største aksjonærene ikke er med på videre finansiering, er det uhørt. Vi ser det samme innen andre næringer også. Staten satser alt for lite på nasjonsbygging i Norge. Utlandet får gleden av oljefondets over 9000 mrd. kr. Her må noe gjøres! Folketrygdfondet driver samtidig med shorting av norske aksjer og er til liten hjelp.

Norske politikere har ikke peiling på nasjonsbygging. Hva skal vi drive med etter oljen. Svaret aner ikke politikerne noe om!

Når Norge nå samtidig er det eneste OECD landet med formuesskatt, etter at også Frankrike har kuttet denne skatten, sitter norske investorer igjen med svarteper. Spesielt langsiktige investeringer som Biotech, krever mangeårige kapitalutlegg, som samtidig prises formuesmessig til forventningsverdiene. Formuesskatten har heller ikke noen inntektstakbegrensning. Vi som investerer i Biotech får dermed store utlegg over år, som må dekkes av annen egenkapital. Det er ikke akkurat vinn vinn, om man sammenligner betingelsene med andre land. Vi er avhengige av at våre biotechselskaper selges til utlandet etter hvert tydeligvis, om vi skal kunne tjene på disse investeringene.

22 Likes

Du bør ikke tro at disse store investorene, som feks nederlenderne, har noe mer peiling enn en del andre av oss på forumet. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har over 20 års arbeidserfaring fra norsk biotek og farma, og er i tillegg lidenskapelig opptatt av faget. Så jeg ser ikke at noen av disse enkeltpersonene i ABN skal være noe spesielt mer kompetent enn meg ti lå vurdere norsk bioetk. Mulig de har et team og nettverk, men det har vi sannelig også på forumene. Riktignok enn litt mer sammensatt forsamling av folk med ulike motiver og strategier, men med litt kritisk lesning og faktasjekking er det et solid analyseteam som ikke står tilbake for noen analysehus eller profesjonelle investorer.

Når det gjelder å holde kursen ned av ABN trenger ikke det være annet enn en enkel investeringsstrategi. Innfrir PCIB så har de fått igjen pengene til kostpris, og kommer det gode nyheter vil det være enkelt å kjøpe på kurser langt under det selskapet til slutt ender opp med å være verdt. Husk at selv de beste nyheter sjelden tar noen aksjer opp over 100% til å begynne med, men biotek som lykkes kan ende med en sluttkurs mange ganger det.
ABN har det fortrinnet på andre større potensielle investorer at de kjenner PCIB-caset godt, husk at det er 1000-vis av case ute der i den store verden, og det er umulig å følge med på alt.

40 Likes

De vet nok. Men de er ikke interessert i noe slikt som nasjonsbygging, snarere tvert imot så handler det tildels om regelrett planmessig nasjonsundergraving. Det er ikke så mange år siden at Erna Solberg kom med uttalelser om at “selvråderett er avleggs” og at “det er for sterk oppslutning om nasjonal selvråderett på bekostning av internasjonalt samråd.” Det handler om en fundamentalt sett nasjonsfiendtlig innstilling. Og det er mot den bakgrunnen en også må se stortingets vedtak ang. “oljefondet” som utelukkende et utenlandsfond. Akkurat som de titalls milliardene som hvert år brukes på “bistand” primært handler om politikernes forsøk på å blåse seg opp internasjonalt gjelder noe av det samme for “oljefondet”. I forlengelsen av det også sulteforing av Radforsk, generell nedprioritering av alt som har med “nasjonsbygging” å gjøre.

8 Likes

Enormt mye kunnskap her inne, setter pris på alle innlegg.

Men vi har alle tatt skammelig feil når det gjelder verdinedgangen av emisjonen og den 6 mnd utsettelsen av oppstart PF2 som kom med denne.

Og denne effekten har snart vart i 1 år til tross for at PCIB har hatt relativ god fremgang på alle 3 områdene.

It beats me, det er i alle fall sikkert.

4 Likes

Ideen med oljefondet var å unngå hollandsk syke. Dvs. unngå å bruke pengene innenlands på en slik måte at det ble innenlandsk kostnadsdrivende overetterspørsel, inflasjon, og tap av konkurransekraft. Når nå pengene brukes til å delvis utkonkurrere norske investorer og norsk virksomhet burde i det minste professorer i økonomi og de dyktigste politikerne reagere. I stedet ser det ut til at disse lever i sin statslønnede tornerosesøvn.

5 Likes

tok litt til 26,55.

3 Likes

Synes det generelt er lite volum i alle selskapene på oslobørs innen biotek for tiden.
Tror sektoren generelt trenger noen kursdrivende gode nyheter.
Så hvor store nyheter trengs for at tungsinnet letter?
Når det snur så skal alle inn.

1 Like

jaja, no trenger ikke pcib en emisjon, ta heller den diskusjonen i trvx / nano / etc.

5 Likes

At sterkt rabatterte emisjoner med utvanning på 10-20% for å dekke drift i 1-2 kvartaler ikke er verdiødeleggende og skadelig for tilliten til et selskaper, ja, hva skal jeg si, du om det…

Du trenger ikke kickboxe inn åpne dører;)

5 Likes

Kanskje dette kickbox-stevnet burde flyttes til biotek-tråden :slight_smile:

7 Likes

Dette var siste runde, så det blir ikke mer action her i dag;)

God helg!:facepunch: :sunglasses:

4 Likes

Alle vet at for biotec så er det ingen alternative finansieringer enn emisjon. Jeg skulle likt å se den banken som ville låne ut penger til et selskap uten garanterte inntekter og som kun BRUKER penger hver dag.
Husk at børsen består av selskap som er bunnsolide og til andre som kan være nesten døgnfluer så blir skivebom å definere et børsnotert selskap som en type selskap.

7 Likes

Jeg mener det ikke er så enkelt. Det kan være så enkelt som at aksjonærene rett og slett ikke har midlene. Det finnes garantert flere aksjonærer i PCI Biotech som har snitt på kurs under 5. Når de da skal delta i en emisjon på kurs 30 (2 aksjer, 1 opsjon) så sier det seg selv at det ikke blir enkelt. I tillegg har det også vært en emisjon i mellomtiden.

I tillegg har vi hatt en “boom” i forhold til norsk biotech hvor flere av selskapene er blitt børsnotert og gått over i faser som krever vesentlig mer midler for å drifte. Da er jeg enig med blant annet Merlin med at dersom staten ville tatt større eierskap og bidratt ytterligere i emisjoner så ville dette kunne hatt svært god effekt for sektoren. Ikke bare ville de skapt masse arbeidsplasser og økte skatteinntekter, men jeg tror også de ville endt opp med en klekkelig god avkastning.

10 Likes

Ja, tok veldig feil selv og litt av greia er vel at 6 mnd utsettelse og at man samtidig fikk en realitetsoppdatering på hvor lang tid ting kom til å ta som sikkert la på 12 mnd gjorde at risk/reward endret seg markant. Realitetsoppdateringen hadde jeg forsåvidt fått fra @Fornybar, men jeg trodde liksom ikke helt på det. Det viser bare hvor viktig det er å forholde seg til folk som er litt mer nøkterne, og kommer med både positive og negative sider.

Det jeg tenker flere enn meg kan lære av dette er jo at hvis du ser noen som poster 99% positive ting ved en aksje, så er det faktisk ikke en person som er verdt å lytte til, selv om informasjonen er korrekt. Først og fremst fordi noe av den mest nyttige informasjonen er risk faktorene.

PCIB-trådene er dessverre forsøplet av folk som kun ser det positive i aksjen og gjør at jeg stort sett har trådene på ignore.

9 Likes

Jeg har ogsaa brukt dette argumentet naar jeg har faatt spoersmaal om hvorfor vi ikke kan bruke mer penger paa veier, til gamle og syke, mer til forskning osv.

Men saa ser man plutselig at staten kan bruke 50 milliarder ekstra hvert aar paa innvandrere uten og blunke, og da faller argumentet i fisk. Slik at det er ingen tvil om at Norge kunne brukt mer penger paa og stoette opp rundt norsk forskning og kommende industrier hvis det hadde vaert politisk flertall for dette.

4 Likes

Hva mener du her? Hvem mener noe annet?

2 Likes

Ja en emisjon som er berettiget i biotech, viser at virksomheten er på sporet. Selvfølgelig er det positivt. Men det betyr ikke at norske investorer bør stille i en negativ særstilling i forhold til utlendinger, samtidig som myndighetene ikke har noen spesielt fruktbar plan for det de holder på med.

3 Likes

FiloD hadde et meget godt innlegg om hvorfor PCIB har lavt cash-burn.

I tillegg vil jeg legge til at det er genialt å la andre selskaper finansiere forskningen, som i Fimanac.
Det er vanskelig å spå hva som først gir penger på bordet. Fimanac-avtale skal forhandles om 5 måneder, eller blir de slått av en avtale i Fimavacc ?
Uansett vil cash være meget velkomment slik at vi ikke trenger å frykte nye emisjoner.

3 Likes

Problemet er ikke emisjoner i seg selv, men den store rabatten på 30-50 prosent i norsk biotech. Den skaper en uheldig dynamikk i aksjene som vi har flere eksempler på.

5 Likes

På ingen måte, det finnes gode emisjoner og dårlige emisjoner. Poenget er at det siste året har det stort sett vært dårlige emisjoner, selv om du synes det er en fantastisk mulighet for eksisterende investorer at det kjøres emisjoner med kraftig rabatt som ikke evner å hente mer penger enn til 1-2 kvartalers drift.

6 Likes