Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Alle skriver om markedet, det ignorante og ubegripelige markedet. Men da ser man gjerne for seg en stor, åpen markedsplass hvor alle går fra bod til bod over hele den store markedsplassen. Det kjøpes og selges dette og hint i alle kroker og kriker. De fleste har oversikt over det meste som tilbys - og i hvert fall det som interesserer.

Men stadig mer ser jeg for meg markedet for norske biotekaksjer som en liten innhegning langt ute i ytterkanten av markedsplassen hvor man over inngangsportalen kan lese “Oslo Børs”. Der, altså innenfor den lille innhegningen lengs borte i et hjørne, handler i all hovedsak folk med hverandre. Få fremmede er å se, og treffer du dem på en annen kant, hører du stort sett historier om det skumle, kompliserte og okkulte som foregår “der borte”.

Riktig nok går det rykter om at noen for flere år siden har tjent grovt med penger i denne sektoren, men "man må visstnok være dr. med. for å skille gull fra gråstein. I hvert fall er det lenge siden det hendte noe stort - og kanskje skjer det aldri om igjen.

Denne metaforen kan jeg illustrere med to hendelser fra de tre siste årene i PCIB: i slutten av november 2016 - halvannen måned etter at de oppsiktsvekkende resultatene fra fase 1 i gallegangsstudien (på lesjonsnivå) ble kjent - var det et oppslag i FA med overskrift “Disse aksjene kan gjøre deg søkkrik”. Blant de få som var nevnt var PCIB. Intradag fløy den da til himmels (kulminerte på 45 kroner om jeg ikke husker feil). Det lå imidlertid ingen ny informasjon eller analyse bak oppslaget. Likevel var det nok til å pirre grådigheten til en rekke investorer som kom styrtende til fra motsatt kant av markedsplassen.

Den andre hendelsen jeg tenker på er det som skjedde etter intervjuet med Kjetil Myrlid ei uke eller to før 20. desembermeldinga i 2017. Kraftig kursløft igjen og et flott springbrett for meldinga noen dager seinere.

Med andre ord er det ingen mangel på folk som gjerne vil tjene penger, store penger - altså grådighet om du vil. Men hva hjelper det så lenge verdiene i de norske utviklingsselskapene innenfor sektoren bare kan uttrykkes i kliniske og regulatoriske termer. Det blir altfor vanskelig og utrygt med kohorter, interim read-out, LOA, epitelvev, AA, CMA osv. osv). Mye greiere da med olje, gass, bank, laks - for ikke å snakke om bygg og anlegg.

Derfor er jeg veldig sikker på at den dagen det ene eller andre av biotekselskapene melder om lisensavtale, forskudds- og milepælsutbetalinger + royalties, da kommer de engstelige og hittil uforstående fram. Da vil de være med, men neppe før.

Jungelordet for investering i bioteksektoren sier at amatørene kommer inn for tidlig og går ut for tidlig. Sjøl gjorde jeg den første feilen, som med en god slump flaks likevel endte godt. Den andre feilen gjør jeg ikke. No way.

25 Likes

TL;DR ditt innlegg:

Nå er det bare show me the money som gjelder.

5 Likes

Nei med så mange innlegg kan dette umulig gå bra :rofl:

1 Like

Yepp!!!

1 Like

Yes, vi sitter paa en skattekiste. BP blir kontaktet av alt og alle som mener de har ett godt produkt de mener kan selge, men yderst faa slipper igjennom naaloeyet.

Og for aa slippe igjennom, maa man virkelig bevise at man har noe og tilby, Slik at spoersmaalet blir, har vi noe og tilby BP som BP har behov for. Som tidligere skrevet, er ikke undertegnede noen ekspert paa biotec teknologi, men etter og haa fulgt selskapet i 10 aar, og lest hva alle andre har skrevet paa HO traaden og her, sitter man igjen med inntrykk av at hva tilbyr, er noeyaktig hva BP har lett etter i 3 10 aar. En leveringsteknologi som beviselig forsterker effekten paa deres medisiner.

Og yes det har vaert andre som har forsoekt uten at det har tatt helt av. F.eks, elektroportasjon. Hvorfor den ikke har blitt noen blockbuster vet jeg ikke, men det maa vaere fordi den ikke fungerer godt nok. Gjoer vaar teknologi det? Thats the Question. Og hvis svaret er ja, vil ikke Oslo Boers, og Norge vaere noen utkant i Biotec verdenen som BP overser, Alt man trenger og gjoere, er og presentere gode nok resultater for de, saa blir de interessert, Og ut fra min kunnskap, har vi gode nok resultater til og naa frem til BP. Mer enn gode nok, sammenlignet med hva som tilbys markedet i dag.

Og hvis det er en riktig konklusjon, vil alt PCIB trenger og gjoere, vaere og holde gode presentasjoner for BP selskapen, hvor de presenterer resultatene, og peker paa hvor disse kan forbedre effekten til produkter i BP; portefoelje.

Hadde jeg vaert salgsansvarlig i PCIB ville jeg sendt de rette personene i BP selskapene en teaser med god info som gjoer de nysjerrige, og deretter ringt de opp og bedt om og faa holde en presentasjon for de om hvor fantastisk dette er og hva produktene kan gjoere for de. For hvis man kun presenterer paa konferanser, har man ikke full kontroll paa om man snakker til de rette menneskene. Kanskje persoene som burde ha hoert dette, ikke er tilstede.?

Men saa kan man si, at er resultatene saa gode som vi tror, burde nesten ting (les salget) gaa av seg selv. Vel, kanskje det vil gjoere det, etter Mr. Burghs fimaVacc presentasjon, og naar informasjon om resten av vaar produktportefoelje og resultatene, etterhvert naar hele markedet.

9 Likes

Har spurt ett par ganger men prøver igjen. Noen som vet NÅR Mr. Burgh kommer med sin dybdeanalyse ? Så mange datoer som har florert men jeg aner ikke om vi er nære eller fremdeles må vente flere mnd?
PS. litt trist med både kursnivå og volum om dagen. Står ikke helt i stil med optimismen her på forumet?

2 Likes

Ingen som vet dette, bare spekulasjoner.

Usikker på om Per og co vet eksagt dato også, vi får spørre dem på Q2.

Spennet fra dagens realitet på 25 og drømmerier om 1000 er mildt sagt enormt…havner vi midt imellom er vel de fleste fornøyde :yum:

Vi får bare håpe at bunnen er passert…og at vi skal reprises om kort tid.

3 Likes

Ok ingen som vet ? Litt merkelig det også da men forventningene til resultatene er jo ikke all verden om man skal tolke noe ut i fra dagens kurs og kjøpsinteresse.
Komisk at mange prater om kurs 1000 IKKE fornøyd med 200 ( er å gi bort selskapet ? ) Men liten interesse for kjøp på 25 ? Forstå det den som kan.
Ingen på topp 20 som selger men dem kjøper ikke heller så det er mye en vanlig mann i gata ikke skjønner. ALLE kan da ikke være fylt til randen ?

1 Like

Jo Arve 1954, sånn er det faktisk. Tro det eller ei. :smiley:

Bortimot alle som har vært med siden emisjonen er fullastet. Noen har selvsagt tatt billig påfyll siden (meg inkludert).
Litt skuffende er det selvsagt at vi ikke klarer å få nye investorer på disse hinsides billig nivåene, men det kan skyldes at flere tenker som deg.
Derfor vil det sannsynligvis komme flokkvis, som det vanligvis gjør.

5 Likes

Det kommer en tid når alle vil ha.

Da får dere sitte steinhardt på aksjene :bank::wink:

3 Likes

Burgeren skal offentliggjøre Fimavacc i høst.
Høsten starter nå… :slight_smile:

2 Likes

Vi langsiktige som anser oss fullastet, men som fristes av salgskurs rundt 25 kan plukke av nedfallfrukten fra utålmodige småaksjonærer, slik vi vel så et eksempel på et par timer tilbake.

Ganske sikkert er det større interessenter som gjerne skulle hatt en prosent eller fem av PCIB-aksjene, men disse er fullt klar over at det ikke finnes større selgere på kurser under 30, og kanskje heller ikke under 40. Eventuelle større interessenter vil være like klar som oss på at gode meldinger både vil øke markedsverdien for PCIB laaangt over dagens kurser, og øke interessen for å ta gevinst.

Like godt da å vente til risikoen i PCIB-aksjen er ytterligere redusert.

2 Likes

Opsjoner og biotek synes å høre sammen.
Minnes de årlige mega opsjonstildelingene til ledende ansatte, som fortløpende rant ut i sanden for de ledende ansatte i PHO.
Når er PCIB med på samme karusellen. 320.000 opsjoner tildelt i juni, med strike pris 25,78.
Ambisjonene er det ingenting å si på, men det hele avhenger av BP.
I tillegg er PW og Co. forøvrig godt skodd med drøssevis av aksjer.
Skulle det gå som det gjorde for Hestdalkameratene, har tydeligvis troen vært i største laget.
Selv er jeg mest opptatt av at egen investering ikke ender som et tapsprosjekt, noe den for øyeblikket er.

1 Like

Jeg er ingen tilhenger av feite opsjonsordner, men kan ikke se at opsjoner for mindre enn 1 % av antall utestående aksjer er annet enn en nøktern opsjonspremie dersom ledelsen og ansatte skaper aksjonærverdier.
Forøvrig er nøktern kjennetegnet for PCIB når det gjelder løpende kostnader, lønninger og styrehonorarer inkludert.

4 Likes

Er ikke sikker på at det ikke finnes større poster som var villig til å selge på 40 jeg da men håper jo du har rett. Noen som tør å legge 100k på kjøp og så ser vi hvor høyt han/hun må for å få? ( kunne tenkt meg å gjort det selv jeg på dagens nivå men har dessverre restskatt på 600k som forfaller snart )

1 Like

https://labiotech.eu/medical/biontech-mrna-cancer-vaccine/

Og vi har samarbeidet innen fimaNAc å bidra med.

6 Likes

Lurer på når risikoen skal gå drastisk ned (og kursen drastisk opp)…

I mellomtiden får vi bare konstatere den ene depressive uken etter den andre…uten at noen forstår bæret av det.

1 Like

Lothian. Det vet du svaret paa. Det skjer naar en avtalepartner legger penger paa bordet, eller hvis noen presenterer sensasjonelle forskningresultater som ikke kan betviles paa noen som helst maate, alternativt hvis noen legger inn ett bud paa ett av forretningsomraadene, eller hele PCIB.

1 Like

Når (hvis) en av disse inntreffer skal eg feste i én uke til ende :champagne::champagne::champagne:

2 Likes

Jeg er neppe langt inne i bærskogen når jeg antar at “arve1954” neppe er den eneste som skal dekke første termin av restskatten til uka.

Her kan det komme nye “nedfallsfrukter” fra PCIB-aksjonærer som ser seg nødt til å finansiere innbetalingen til kemneren med salg.

1 Like