Sant nok Larsmkn, dette er ikke så veldig likt, og har etter min mening mer anekdotisk verdi i den forstand at du viser at det er mulig å finne eksempler hvor "off label use foretrekkes fremfor et godkjent legemiddel.
Det er dessuten svært mange gode grunner til å bruke ritiximab “off label” fremfor godkjente ocrelizumab for PP-MS-pasienter, og ikke bare økonomiske.
Leser man denne artikkelen
Så skjønner man hvorfor leger, og også ikke-betalende pasienter vil velge ritixumab “off label” fremfor godkjente ocrelizumab.
Alvorlige bivirkninger og økt kreftfare er noen punkter her.
Studien sin størrelse (antall pasienter innrullert) og effektforskjell tilsier også man kanskje ikke får særlig mye bang for the bucks med Ocrelizumab heller:
“Okrelizumab er det første legemiddelet som har fått PP-MS som godkjent behandlingsindikasjon. Bakgrunnen for dette er en studie hvor 732 pasienter med PP-MS ble randomisert til enten okrelizumab 600 mg (N=488) eller placebo (N=244) hver 24. uke. Etter 24 uker hadde 29,6% av pasientene som fikk okrelizumab en bekreftet forhåndsdefinert sykdomsprogresjon mot 35,7% av pasientene i placebogruppen”
Og det er ikke bare at forskjellen på 29,7% og 35,7% ikke er spesielt stor. De kliniske endepunktene er også “myke” og indirekte. Som vurdering av kognitiv funksjon og vurdering av kjemiske parametere på blodprøver. Les om det her:
https://www.roche.com/media/releases/med-cor-2018-04-23.htm
Skulle Amphinex plus gem-cis for GGK få tilsvarende effekt i det randomiserte studie som i kohort 3 og 4, både mtp respons og overlevelse, så kan jeg ikke tenke meg at noen pasienter ville velge gem-cis, nåværende. Neppe leger heller. De aller fleste vil bruke Amphinex, selv om prisen vil bli solid.
Tumorrespons i gallegangen er ingen myk respons, mindre eller helt krympet tumor i gallegangen har faktisk reell klinisk nytte da det hjelper til drenering av galle. Og PFS er det nærmeste man kommer gullstandarden OS.