Spørsmål:
Betaler dei inn skatten no eller venter dei til neste år slik som oss vanlige investor?
Eller er dette noe med at det at det blir sett på som lønn og ein blir trekt for skatt på lønnslippen og kan ikkje bestemme når ein vil betale inn skatten?
Dette er mest av alt positivt for Ronny Skuggedal. Ikke for aksjonærer. Jeg synes salget av 25 300 aksjer (nettoverdi på 685 124 kroner) var fryktelig mye for å finansiere “cash and tax impact of the transaction.” Jeg synes det virker unødvendig mye for å finansiere et totalinnskudd på 345 200 kroner (pluss skatteeffektene ? I min bok er dette mer negativt enn positivt men jeg er kanskje feilkonstruert? Ronny finner altså en middelvei mellom å dumpe alt (som Olivecrona gjorde) og en korrekt utregning av “cash/tax impact.” Det høres fint ut, men han trenger ikke selge for nesten 700 000 for å handle for 350 000 (så høy skatteprosent er det ikke)! Dette er “gamle opsjoner” så her står de imidlertid fritt frem til å gjøre det de vil.
Uansett, fremtidige opsjoner går heldigvis under nye forutsetninger: «To ensure long term ownership by executive management, shares shall be held for at least three years after exercise, except shares to be sold immediately to cover transaction costs and tax under a so called cash less exercise».
Ronny er en god mann - jeg unner ham dette. Men, det er ikke voldsomt positivt som enkelte hevder. Ikke i min bok i det minste
Jeg tenkte først som deg @Gunnersaurus men så fant jeg ut at opsjoner fra arbeidsgiver beskattes som lønn, inkludert trygdeavgift og trinnskatt. Ronny sitt salg sier at han har marginalskattesats på 46%.
Jeg “finregnet” kun i hodet så hvis du har gjort litt ekstra research rundt dette så stoler jeg på deg
Uansett, en relativt nøytral melding.
Det er nok riktig. Opsjonene skal først beskattes med (27-8,6)×40k×skattesats -fordel vunnet ved arbeid og deretter skatt på salget(27-8,6)×25k×skattesats. Lite cash igjen da.
Sikker på at det bare gjelder fremtidige tildelte opsjoner? Det var jo som du sa etter Olivecrona sitt salg for en lang tid tilbake at dette ble innført.
Det gir i og for seg mening at det ikke har tilbakevirkende kraft, men jeg hadde rett og slett ikke tenkt på at det eventuelt bare gjelder fremtidige opsjoner.
Står litt om opsjoner her:
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/a-meldingen/veiledning/lonn-og-ytelser/oversikt-over-lonn-og-andre-ytelser/opsjoner-kontantytelser/
Har fått følgende forklaring tidligere:
"Men husk at bindingstiden ikke kan gis tilbakevirkende kraft, så opsjoner tildelt under de «gamle» vilkårene vil teoretisk sett kunne selges umiddelbart, selv om vi har tatt dette opp internt og appellerer til «sunn fornuft» og lojalitet hos våre nøkkelmedarbeidere".
Tror Ronny Skuggedal er den mest pålitelige og rettferdige mannen i hele organisasjonen (my gut feeling) så dette er nok da helt etter boken. Men jeg står på at det ikke er voldsomt positivt. Føler dette er mer som Sveits
Helt greit dette, og hær i PCIB har man ett mye lavere opsjonsprogram enn i andre biotek
Uansett hvordan man vrir og vender på dette sitter Ronny nå med 14.700 ekstra aksjer.
Utrolig hvordan man kan tolke dette som negativt eller ikke positivt.
Er det utrolig? Det er 40 000 nye munner å mette (fordele markedsverdien på). Er det positivt for din og min lommebok? Nei! Det er positivt for Ronny som måtte agere siden opsjonene var i ferd med å utløpe. Og når det gjelder Ronny så unner jeg ham dette. Hadde det vært Olivecrona eller gode gamle Heveder så hadde jeg antageligvis utviklet “Tourettes syndrom”
Fra Ronny sitt ståsted så er situasjonen praktisk talt 14 700 gratis aksjer. Man er da ikke dum?
Wannatri - du tuller nå? Han selger jo 25 300 aksjer for å finansiere gildet!
Uenig!
Ikke alle som har samme interesse for, eller mulighet til å bruke så mye mer enn dette på aksjer, og i alle fall ikke i selskapet man arbeider i til dagen, med dobbel risiko som resultat. Med dagens økning på 14 700 aksjer til 27/stk. har han lagt til side en god slump (ca. 400k) i aksjen, uten at det trenger å gå på bekostning av hverdagsøkonomien.
Hvis, og deretter når, dette går som vi håper og tror, har han uansett et voksent antall opsjoner på lur, og om det ikke skulle gå veien, har han ikke tapt mer enn det som han fikk underveis.
Så: Når CFO øker sin aksjebeholdning med aksjer til verdi ca .400k, så klarer jeg ikke å se dette som annet enn positivt!
Surpomp, det er det du er.
Kverulerer på mye.
Er det noen som i det hele tatt vet hva Ronny betalte for de 24.300 aksjene han solgte?
Hvis han kjøpte dem for 5 NOK vil han jo måtte betale ca 243.000,- i skatt og når han da i tillegg kjøper 40k til strikeprice ca 8 NOK blir det bare småpenger igjen.
Ja, ja, noen finner alltid noe negativt…
Mange bekker små… Poenget er at det ikke er noe å rope hurra for som aksjonær. Og hvis man ikke klarer å ta det innover seg så skjønner man ikke “the basics.”
Alle med vettet i behold ville gjort det CFO Skuggedal nettopp gjorde. Og nok en gang, jeg unner ham det. Men synes ikke det er en “positiv” melding.
Don_suger: Kverulere? Surpomp? Imponerende måte å debattere på! Vis at du kommer fra et delvis møblert hjem i det minste!
Ja, han betalte 8,63 kroner per aksje. Og solgte de for 27,08 kroner per aksje.
Nei, tuller ikke! Han velger å sitte med 400k mer i aksjer i dag enn i går. Kanskje han skal på sydentur med familien, og tenker å doble is-budsjettet, eller kanskje de skal ha seg en ny bil eller et eller annet. Samme hva - mannen kan ha tusen andre gode ting å bruke de pengene på enn aksjer som han uansett har rikelig tilgang til fremover, og uansett; han har aksjer for 400k mer i dag enn i går.
og en annen ting…
Godt at det ikke var andre som solgte da, for du klarer stadig å få full fyr i teltet, selv uten Tourettes syndrom
@Gunnersaurus Tuller du?
Du sier selv først:
…og deretter
før du i siste innlegg skriver
Jeg klarer altså ikke å se at - og jeg siterer deg - “Alle med vettet i behold ville gjort det CFO Skuggedal nettopp gjorde.” skulle tilsi at dette var noe negativt.
Men nok om dette fra min side. Det er mye som er betydelig mer spennende med PCIB enn dette!
Jeg prøver igjen Wannatri, så ser vi om det synker inn
Han kjøper 40 000 aksjer til 8,63 kroner. Han selger deretter 25 300 aksjer til 27,08 for å finansiere sine egne aksjer pluss skatte-effekten av denne. Han har altså da 14 700 flere aksjer enn dagen før . Hadde opsjonen ikke blitt anvendt hadde han ikke fått disse aksjene (som han strengt tatt erverver seg gratis som en del av lojalitetsbonus / opsjonsprogrammet i selskapet). For Ronny er dette storveis! Men for aksjonærene er dette bare et ledd i et stort incentiv-program og er nokså nøytralt sånn sett. Minimal utvanning av aksjonærene for at CFO skal få seg en velfortjent bonus.
Det er en god oppsummering, og jeg er for all del enig i at meldingen er nøytral+.
Har redigert deg litt for å få frem poenget mitt :
Det ville vært negativt!
Og går nå for denne :