Nei, det er en misforståelse som virker å skyldes at en del i denne tråden omtaler AA-pathway som en formell tildeling fra FDA, noe jeg mener at det ikke er.
AA oppnås i det FDA eventuelt gir markedstilgang. Foreløpig har verken NANO eller PCIB fått dette, men begge har vært og er i dialog med FDA om hvordan de kan komme dit raskest mulig. Det er helt vanlig prosedyre. Uansett vil det i all hovedsak være de kliniske resultatene som avgjør hva FDA kommer frem til. Jeg synes derfor det er særdeles misvisende å fremstille det som om PCIB har “fått” noe eller “godkjent” noe fra FDA ennå som ikke Nano har fått. Formelt er de i samme situasjon slik jeg ser det.
Når det er sagt, kan det godt hende at sannsynligheten for AA til PCIB er enda større enn for Nano fordi eksisterende behandlinger som PCIB konkurrerer mot er elendige, men så vidt jeg kan bedømme ligger både NANO og PCIB godt an til å utgjøre “meaningful advantage over available therapies” på sine områder. Det er jo slik at de kun konkurrerer mot behandlinger som er endelig godkjent av FDA. Andre behandlinger som kun har AA regnes i denne sammenhengen ikke som “available therapies”. Det går som regel mange år fra AA til endelig godkjenning.
Legger man til grunn at både Nano og PCIB klarer kriteriet å gjøre “meaningful advantatge” så ligger jo Nano et stykke foran med større datagrunnlag og Fast-track allerede, men PCIB kan jo kanskje tenkes å trenge mindre datagrunnlag for AA. Hvis PCIB var veldig nære å få AA nå skjønner jeg imidlertid ikke helt hvorfor ikke Fast-track og evt BTD er på plass alt…
Her synes jeg du bommer litt. Kravet for å få BTD er “substantial improvement…over available therapies”, mens kravet for å få AA som nevnt er “meaningful advantage over available therapies”. Slik sett er altså kravet til kvalitet på resultater sammenliknet med andre behandlinger strengere for å oppnå BTD enn AA.
Uansett, får krysse fingrene for både PCIB og Nano og at pasientene vinner!