Ja, og 2 år senere er det kanskje blitt klart at folk la litt vel mye i de formuleringene. Poenget mitt var og er at kliniske resultater vil avgjøre og man får AA kun om de er gode nok. Hvilket studiedesign som gir best mulighet avklares i samtaler mellom selskapene og FDA slik både Nano og Pcib har gjort.
Anbefaler å lese gjennom de 36 sidene fra FDA som jeg lenket over her. Du finner ikke “innlagt mulig AA på interim” nevnt som noe formelt privilegium fra FDA der for å si det sånn…
Når det gjelder dette med BTD:
Jeg er ikke uenig med deg i at konkurransebildet ser mer krevende ut for Nano enn for Pcib, men poenget er at kravet til konkurransedyktighet faktisk er høyere for å få BTD enn AA. Dette jfr
at “substantial” ut fra ordinær ordlydsforståelse legger lista høyere enn “meaningful”. Altså, hvis konkurransen skulle hindre Nano i å få AA, så er det enda vanskeligere å se for seg BTD.
Jeg tror det er mer sannsynlig at både Nano og Pcib får AA. Nano først fordi de har kommet lengst ut fra antall pasienter og fast-track, men at Pcib har størst mulighet til å få BTD på veien.