Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Ikke helt enkelt å sammenligne PCIB og NANO vedr drift/emisjoner kostnader. NANO “brenner” vesentlig mer enn PCIB ( om jeg ikke husker helt feil ca 5 x så mye pr Q) og skulle NANO hente penger for 3-4 år så ble det et betydelig beløp .Derfor tar dem " små" emisjoner ofte. Dette medfører at man må gi rabatt hver gang og dermed gruse kursen mange ganger i løpet av få år. Slik sett er PCIB heldig som kan hente penger for flere år for hver emisjon og unngå denne rabattkrigen. ( ikke alltid lurt å være for stor når man er lykkelig som liten)

2 Likes

CRISPR er ett av områdene som er nevnt som mulig anvendelse for FimaNAC-teknologien ja, sammen med bl.a. mRNA.

3 Likes

Dagens nyhet fra BERGENBIO er gledelig nytt! Norsk biotek mener jeg er sterkt undervurdert og KAN bli Norges nye «olje»!

Bioteksektoren på OSE håper og tror jeg er klar for solid verdiøkning neste årene.

I løypa er Oslo Cancer Cluster også med en rekke spennende selskap og noen i avsluttende fase!

9 Likes

Det bir nok ikke Norges nye olje, for lykkes de, blr de solgt utenlands. Oljefondet har saavidt jeg forstaar, ikke en gang lov til aa kjoepe seg inn i norske selskaper.

Hadde regjeringen vaert litt smart, burde de kjoept PCIB aksjer, noe som kan bli Norges nye olje hvis en stor del av selskapet hadde vaert paa norske hender.

3 Likes

Med Oljefondet mener du nok Statens Pensjonsfond utland. De investerer kun utenlands. Vi har derimot Folketrygdfondet som investerer innenlands. De tror jeg ikke vi vil ha som eiere, de elsker jo å låne ut til short…

6 Likes

Jeg synes det hadde vært flott om folketrygdfondet kjøpte seg inn, selv om de låner alt ut til short. Summen blir null hvis alt shortes, men de som har shorta må kjøpe seg inn igjen før eller senere. Dermed positivt for aksjen.

3 Likes

PCI BIOTECH: Tirsdag 29.oktober kl 1300avholder PCI Biotech en presentasjon og Q&A via Xtrainvestors presentasjonstjeneste . CEO Per Walday svarer på innsendte spørsmål der analytiker Pål Falck fra Arctic Securities er utspørrer. PCI Biotech (ticker: PCIB) er et norsk biotekselskap med patentert legemiddelteknologi for kreftbehandling ved bruk av lyskjemi for å frigjøre legemidler (fotokjemisk internalisering). Selskapet har en markedsverdi på en milliard norske kroner. Du kan nå sende inn dine spørsmål til info@xtrainvestor.com. Sendingen kan følges live på både Xtrainvestors side/Børsforum-gruppen på Facebook - straks i etterkant vil den også bli tilgjengeliggjort på YouTube og i PCI Biotechs kanal på Xtrainvestor.

7 Likes

Her mener jeg du tar feil. Når shorterne forsterker nedtrender og bremser/avliver godt moment oppover i aksjen blir aksjekursen totalt sett lavere enn om det ikke hadde vært shorting.
All den tid PCIB fortsatt er avhengig av emisjoner (ja det er lenge til, men de tjener ikke penger) bør all shorting unngås.

Se hvordan det er i NANO …

6 Likes

Jeg mener at troen på manipulering av aksjekursen er sterkt overdrevet. Det kan virke på kort sikt, f.eks i sluttauksjonen, men en aktør kan ikke på sikt hindre markedet i å bestemme kursen.
Kursen vil bestemmes av inntektene og overskuddene til PCIB. Dvs av avtalene de får.

2 Likes

Som sagt, all den tid PCIB ikke har inntekter og overskudd er det ikke ønskelig med shorting i aksjen.
Når det på en normal dag omsettes for NOK 600k i aksjen er det ikke mye som skal til for å holde den igjen eller sende den ned.

5 Likes

Hvis den blir sendt ned vil andre tenke at den er billig og sende den opp.

1 Like

Ja, i et perfekt marked, men sånn er det ikke på Oslo børs i biotek-sektoren.

3 Likes

Har vi noen spørsmål til PW på tirsdag folkens?

2 Likes

Jeg er enig i at bildet er forskjellig før og etter inntekter (avtaler). Nå er den mer styrt av sannsynlighet for kommende inntekter. Men på sikt tror jeg ikke man kan manipulere kursen. Jo mer man shorter jo mer må man kjøpe.

1 Like

Jeg synes det mest spennende på tirsdag er fimavacc. Regner ikke med at Per kan si så mye,med mindre det presenteres samtidig av Anders Høgset.
Men jeg skulle gjerne visst hvordan det ligger an med avtaler :sunglasses:

4 Likes

Vi vil absolutt IKKE ha Folkefiende-fondet inn i aksjen, slik at de kan shorte oss i hjel.
De er ti ganger verre enn Nyenburg. :scream:

2 Likes

Husker jeg feil, eller ble det ikke tatt ekstra blodprøver fra pasientene i extension fase 1 for å se etter nettopp abscopal effekt?

2 Likes

Om “folke-fiende-fondet” kjøper seg inn så er det ikke snakk om 10-50 eller 100k aksjer. Da snakker vi om poster som monner og det kan dra kursen vesentlig opp. Å være redd for at aksjen blir en shorte-aksje av den grunn blir for dumt. Den som tør shorte PCIB på dagens nivå har ikke bare baller av stål men minimum platina.
Hadde selskapet vært priset til 15-20 milliarder så var vel problemstillingen en annen men med dagens pris så bare glem det.
Sitter short i 3 selskap i dag og alle er av “ekspertene” ansett som veldig høyt priset ( DNB- Bakkafrost og Gjensidige ) PCIB er lavt priset( nesten gratis og ikke i den klubben)
Ønsker Folketrygdfondet velkommen jeg.

2 Likes

De som ønsker FTF inn på eiersiden vet enten ikke hva de snakker om, elller er kortsiktige investorer selv.

4 Likes

Er ikke kortsiktig og har 30 år sammenhengende på børs så har da lært litt etter å ha “slitt ut” 5-6 meglere på disse åra.

1 Like