@StockDZ
Ett er i hvert fall sikkert; hele den norske biotekbransjen trenger nå en suksesshistorie som Algeta. En gjentakelse vil med stor sannsynlighet kunne vekke opp deler av den overveldende majoriteten som sitter fast i råvarebaserte næringer, finans, transport mm.
Men enda viktigere er det at en ny suksesshistorie innenfor biotek vil kunne få ledende politikere (innenfor hele partspektret) til å forstå at de omfattende og svært lovende forskningsresultatene innenfor denne sektoren kan gi arbeidsplasser, skatteinntekter og velferd.
Når det ellers gjelder mulige sammenfall mellom Algetas historie og PCIBs videre suksess, vil jeg for min del være ytterst forsiktig med å overføre reaksjonsmønstre og kursbevegelser fra det ene til det andre selskapet.
For øvrig har jeg svært begrensa grunnlag for å sammenlikne de to selskapenes forutsetninger for suksess. Algeta hadde Alpharadin (nå Xofigo) som frontprodukt, men med det produktet også den thoriumbaserte teknologiplattformen som nok slo monnelig ut i sluttoppgjøret.
PCI Biotech bygger også på én teknologiplattform, men nærmer seg etter mine begreper markedet (-ene) med et langt breiere register av mulige produkter.
Måtte alle gode makter forby at PCIB blir kjøpt opp, men fortsetter selskapet å innfri innenfor alle tre produktområdene, er uansett potensialet svært mye høyere enn hva Bayer betalte Algeta-aksjonærene.