Husk at Nucana sitt studie skal også rekruttere friskere pasienter.
Et av inklusjonskriteriene i ABC02, Gem-cis-studiet var life expectancy of at least 3 months, det samme som for PCIB sitt studie der life expectancy er at least weeks (strengt tatt er 3 months 13 uker).
Nucana sitt studie har life expectancy på at least 16 weeks som inklusjonskriterie.
Det betyr at man kutter ut en del av de pasientene som faller fra først, dvs der Kaplan Meier kurven faller brattest, noe som opplagt får innvirkning på mOS.
Det er bortimot bombesikkert at kontrollarmen med gem-cis i Nucana sitt studie vil være over 11,7 mnd.
Selvsagt vanskelig å komme med noe konkret tall, men det er rimelig å tro at man kan legge til minst 1 mnd siden det er forskjellen på 12 og 16 uker. Og trolig noe mer enn det også pga formen på survivalkurven.
Følgende blir et gjett, men et educated gjett, og det er at kontroll-armen på Nucana sitt studie vil ende på mellom 13 og 14 mnd.
Så til spørsmålet om friskere pasienter også vil få bedre respons. Jeg tror det enkle svaret på det er ja, ellers ville det ikke vært greit å bruke ORR som proxy for OS for godkjennelse på AA.
ABC02 hadde en ORR på 26%, så når Nucana skriver at de kan få AA på 14% over det nivået er det greit å ha i bakhodet at regnestykket trolig er 26% + 14% + en eller annen prosent for at de rekrutterer friskere pasienter.
My guess er at de prosenten er mellom 5 og 10 prosentpoeng.
Så godkjennelse på 50% ORR på 418 pasienter når 7 av 14 pasienter hadde det i forstudien er hva jeg vil kalle et risky bet.
De fleste som har fulgt med PCIB har fått med seg at PCIB sine pasienter er sykere enn det som er snittet i ABC08.
For eksempel har PCIB sin sammenlignbare populasjon fra ABC02-studiet en ORR på 7%.
For meg synes PCIB å være et adskillig bedre bet.