Jeg sitter med en følelse av at REK og Legemiddelverkets «favourable decisions» kan være den utløsende faktoren for at vi på ny skal få vind i seilene! Det å få denne bekreftelsen gjorde ekstremt godt etter en langvarig daglig torturering av porteføljeverdi og tålmodighet. Vi må være klar over at den langsiktige fortjenesten kan bli stor i og med at selskapet har klart å få finansieringen på plass uten å måtte inngå avtale med partnere (som naturligvis ville stukket av med brorparten av kaka). Nå er det vi aksjonærer som sitter i førersetet og det er en betryggende posisjon å være plassert i. Skuffelsen etter den uheldige kursutviklingen i kjølvannet av emisjonen kan endelig bli prosessert! Lokomotivet er klarert for avgang. Den kritiske variabelen er nå innrullering av pasienter. Her vet vi at selskapet har gjort et forarbeid med «feasibility» studiet sitt. Håper det vil bære frukter!
Det blir fort veldig populært å «galdre» hverandre opp med mektige kursmål. I euforien glemmes det at mislykket forskning kan føre til kroken på døren. Da går bortimot hele investeringen i vasken. Nå ser det unektelig meget positivt ut med tanke på fimaCHEM, og fimaVACC er jo en joker som vi fremdeles må anse som fugler på taket, men til gjengjeld ganske mange fugler. Å få første pasient dosert blir nå en ekstremt viktig milepæl. Min klokkertro på fimaCHEM gjør at jeg kjenner at jeg blir lei meg på vegne av pasienter som kun får SoC i PFII. Mitt håp er at IDMC kjappest mulig kan konkludere med at fimaCHEM behandlingen er overlegen dagens anbefalte behandling. Men å tro at dette skjer etter noen få dusin pasienter innrullert er utopi. Ergo må vi holde beina godt plantet på jorda og ta inn over oss at dette kommer til å bli et maraton. Er PCIB behandlingen så god som de mest optimistiske av oss håper/tror, vil det kanskje bare være et halvmaraton (ved at IDMC stopper studien)
Jeg stipulerte mine egne oversikter over innrulleringshastighet, en god tid tilbake i tid. Skal ikke presentere de i noe særlig detalj, siden det er mine subjektive vurderinger og absolutt ikke noen sikre kort, men jeg kan si såpass at jeg hadde februar 2019 som første pasient dosert (FPD). Det blir kanskje litt vel hardt å nå, så min «opprinnelige» plan sklir nok litt fra start av. Men, jeg hadde en forventning om full innrullering på cirka to år. Og at vi nådde 50% pasienter (93) ett sted mellom 13 og 14 måneder etter studiestart. Minimum halvparten av pasientene innrullert, og avlest radiologisk, kan kanskje være tilstrekkelig for at IDMC kan fatte en avgjørelse? Dette vil jo i så fall være første mulighet til å få en fortgang i prosessen. Neste sjanse er ved interim avlesningen. Å spå disse tidspunktene er opp til hver enkelt sine vurderinger (en pessimist sier halvtomt glass mens optimisten sier halvfullt). Vi kan gjette alle mann uten å nødvendigvis være sikre på å treffe så la oss som et minimum håpe at studiet er konstruert til perfeksjon slik at mest mulig går på skinner, siden lokomotivet trenger en solid skinnegang!
Jeg leverer V75 til Forus i ettermiddag og Lotto kupong til i kveld og krysser fingrene for premier! Blir det penger inn så øremerkes de til nye PCIB aksjer mandagsmorgen. Ha en strålende lørdag