Jeg antar at safety må testes i kombo for å få godkjenning for oppstart av en phase2 med komboen. Og hvertfall et pivotalt studie.
- Det kan bety at det kjøres en rask 1/2 studie med beste dose uv1 og fimavac. Før de fortsetter med ny fase 2 eller planlegger sømløs overgang.
- Det kan bety at det må kjøres en ny 1/2 doseeskalering hvor 1 eller begge komponenter eskaleres i kombo.
- Det kan bety at Ultimovax kjører alene i sin phase 2
Og evnt bare planlegger å bruke fimavac i andre studier som også kan være urelaterte.
Risikomessig. Om de skulle fått godkjenning for oppstart av noe pivotalt uten safety og doseeskalering, så er jo også risikoen stor for at FDA og andre ikke gir godkjenning pga de ikke har data på at dette er sannsynlig en av de bedre dosene for pasientene. Nye runder da for å finne svaret på etterspurt data vil sette det hele tilbake ca 1-3år etter godkjenningssvaret.
Om utlimovax bruker VAC klinisk. Hvordan skal ultimovax få råd til å betale både studien og en ok upfront til Pcib?
Det må da antagelig bli en relativt liten upfront med da forhåpeneligvis større milepælsbetaling ved godkjenning og litt større royalty % enn vanlig.
Uansett må da ultimovax holde en ganske heftig emi i nærheten av milepælen. Bare for å sette penga over på kontoen til PCIB etterpå. Om ikke regner jeg med at royalty vil nærme seg 50%.
Jeg tror ikke noen potensielle partnere kommer til å starte phase 2 studier med Vac før de har testet safety. Men det er ikke vårt/PCIBs problem.
PCIB skal da ifølge kotymen få upfront for klinisk bruk og antagelig ikke betale studiene.
Fra da er det bare snakk om ca 2 år før PCIB kommer over i kombinasjoner i spennende studiefaser.
Så oppsummert «kortsiktig» 1+ år fremover, så er det andre enn «fattige», lille, uanerkjente ultimovax jeg håper at skal gå inn i studier med VAC.