Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Dersom AZ ønsker eksklusivitet som går på bekostning av andre samarbeidspartnere må selvfølgelig PCIB gå til de andre og opplyse om dette ønsket. Da er det opp til de andre å komme med motbud.

8 Likes

@ufo, enig. I og med at NAC er vanskelig å prissette vet man kanskje ikke verdien før en eventuell “budrunde” på eksklusivitet oppstår?

Men hvordan skulle en slik “budrunde” foregå hvis man da ikke skulle kjøpe hele FimaNAC?

1 Like

Jeg håper ikke det blir noe budrunde på Nac plattformen. Og jeg håper PCI Biotech sier klart og tydelig at det som er aktuelt er lisensavtaler knyttet til indikasjoner.

Gjerne eksklusive pr indikasjon som i seg selv vil ha høy verdi, og som er mulig å “regne hjem”.

Et kjøp av hele plattformen eller hele selskapet håper jeg ikke er aktuelt nå. Det tror jeg blir en like umulig gjettekonkurranse både for BP og PCIB som den vi har gående her nå…

Men hvem vet

3 Likes

Så langt markedet er orientert om, er gjeldende strategi for utvikling av fimaNAc at teknologien skal utlisensieres på en “non- / semi-exclusive basis”. I dét ligger sjølsagt at ingen utlisensieringsavtale skal gi total eksklusivitet for bruk av teknologien innenfor fimaNAc.

“Non-exclusive” tolker jeg i denne sammenhengen som at en lisensavtale - i høyden - gir eksklusivitet for bruk av teknologien til én spesifikk produktkandidat. “Semi-exclusive” forstår jeg tilsvarende som at avtalen gir eksklusivitet til utvikling av “et knippe” produktkandidater / eventuelt spesifikt sykdomsområde (f.eks. for genredigering) eller spesifiserte kategorier innenfor kreftsykdommer.

NB! Jeg kan verken huske å ha lest eller hørt at ledelsen noen gang har redegjort for hva man her legger i disse begrepene (non- / semi-exclusive). Der vi nå står, ville det vært svært interessant om ledelsen kunne utdype dette nærmere.

Så er det med formulerte strategier som med lover og vedtak allment; man har en lov / et vedtak / en strategi til den blir avløst av en ny.

Eksempelvis; skulle AstraZeneca si at enten skal vi ha full eksklusivitet for bruk av teknologien til alle formål knytta til onkologi - hvis ikke blir det ingen avtale - ja, så er det nok svært sannsynlig at styret vurderer om en skal justere strategien. Even more so om AstraZeneca skulle stille ultimatum om absolutt eksklusivitet for alle formål.

10 Likes

Om dette er oenskelig eller ikke, maa avjgoeres av hvor mye penger AZ eventuellt byr.

For vaar del, maa vi se paa hva vi kan forvente oss i fremtiden. La oss si at vi inngaar 30 nac avtaler de neste tre aarene, hvor 33% av disse lykkes i og skape en suksessfull medisin. Altsaa 10 avtaler som gaar hele veien til maal. Hvor mye vil dette bli verdt for PCIB?

Ett bud maa i saafall speile store deler av dette.

2 Likes

:point_down:Dette er det første innlegget til Totomto — la oss ta han eller hun godt imot! :slight_smile:

Totomto

109

1t

Hei!

Tenker PCIB kan være en spennende investering og muligens min neste.
Mener dere dagens kurs gir en ok inngang? Ser vi en korreksjon snart om det ikke kommer noe nyheter?

———

Riktignok i feil tråd, men jeg syns ikke rapportering var noen hyggelig måte å ta i mot en nykommer på. Kunne vel bare flyttet innlegget til småprattråden?

10 Likes

Forhåpentligvis er dette min siste investering…

2 Likes

Spot ON Don suger…
Alt har en pris og kan kjøpes - Dette kan bli hinsides børsoppgang, eller blir det budkrig som styrer kursen til astronomiske kurser? :slight_smile:)
Alle som driver med aksje spekulasjoner burde kjøpe en “håndfull” med aksjer i BCIB

1 Like

Vet noen om hvor Biontech og Roche kombinasjonen er henne i test løypa?

1 Like

Det er nok en godt bevart hemmelighet. PCIB rapporterer ikke fra Biontech foer avtalen eventuellt endrer karakter. Men de har holdt paa lenge, og med PCIB’s nyvinnende Nac resultater, hvem vet?

3 Likes

@solo: “Det er nok en godt bevart hemmelighet”

Du kan så si, @solo. Det er bare å lese gårdagens utgave av Dagens Næringsliv (s. 16 -17), så ser du hva “ekspertene” satser på. “Vi har vel litt greie på aksjevalg”, uttaler nestoren Albert Collett.

Jeg vil bli svært overraska om ikke PCIB-aksjonærene ved årets slutt har gjort det vesentlig bedre enn disse “proffene”.

9 Likes

Vurderer og selge 30% av fondsporteføljen for å kjøpe litt pcib. :money_mouth_face:

10 Likes

Kan være lurt det, eller en gigatabbe. Smart å ikke nødvendigvis kjøpe alt på en gang

3 Likes

Biotek-feber

I tillegg [til] tungvekterne på Oslo Børs, har det ifølge Nordnet også vært mye aktivitet i flere biotek-aksjer. Som nest mest omsatte aksje finner vi Photocure, hvor det i løpet av måneden ble handlet for 273 millioner kroner.

– Vi har sett at biotek selskapene på Oslo Børs har fått seg en voldsom opptur i desember måned, sier Johannesen, og trekker frem at både Photocure, PCI Biotek og Targovaq er selskaper som i løpet av desember har opp mot tredoblet sin månedlige omsetning.

– Det er sjeldent man ser slike voldsomme økninger fra måned til måned. Som en konsekvens av dette, kommer flere tradere til disse aksjene også, da det skaper et enormt volum, og skaper store muligheter for de som lever av kortsiktige svingninger, sier Nordnet-økonomen. https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/01/04/7486228/nordnet-tradernes-favorittaksjer-i-desember

2 Likes

Maa si det er hyggelig lesning at PCIB nestorene Soerlendingen og FiloD gaar gaga over neste halvaars muligheter for PCIB. Det skaper visse hyggelige forventinger man kan glede seg stort over mens man venter paa neste PCIB trekk;-))

8 Likes

@Don_suger forsovet enig vanskelig å forstå for man i gaten hva foregår. Dette blir så spennende!!!

4 Likes

Hei Solo.
Kan du linke til Sørlendingene siste innlegg, har lett… Finner ingen.

The Lion postet en del av Soerlendingens innlegg lenger oppe i traaden. Men her er det.

Siste snitt av @Sorlendingen siste Q3 referat.

Ledelsen i Pcib vet selvsagt at de sitter på en teknologi som kan være verd store beløp. De vil selvsagt ikke akseptere et skambud, men det er selvsagt aksjonærene som tilslutt bestemmer.

Hvis AZ bestemmer seg for å kjøpe selskapet, vil de trolig ønske full kontroll, det vil si at de må få aksept på over 90% av aksjene. Største aksjonær er som kjent Erik Must med over 10% av aksjene. Han selger normalt ikke aksjer. Det eneste som kan få han til å selge er et bud som reflekterer den enorme potentielle verdien til Pcib. Slik er det også meg, samt med mange av de andre aksjonærene som har sittet med aksjer i selskapet i mange år og skjønner potensialet. Vi selger ikke uten et bud som reflekterer verdien til Pcib. Jeg tror derfor at det blir vanskelig for AZ å få kontroll på mer en 60-80% av aksjene uten et skikkelig bud.

Hva må i så fall AZ betale for å komme over 90% av aksjene. Personlig tror jeg de må by minst 50-100 milliarder for å kunne håpe på dette. Dette er selvsagt et enormt beløp i forhold til dagens prising av selskapet, men ikke urealistisk i forhold til andre oppkjøp innenfor nucleic acid området.

Når kan en forvente et slikt bud? AC har dårlig tid. Pcib har satt av 6 måneder til forhandlinger. Som tidligere nevnt driver trolig også Biontech med mRNA forsøk med Pcib sin leveringsteknologi. De er derfor ikke usannsynlig at de også vil få tilsvarende resultater som AZ har fått. For å unngå konkurranse med andre selskaper og ikke minst andre BP, tror jeg derfor at budet vil komme i løpet av første halvår av 2020. Som et resultat av at AZ ikke ønsker konkurranse fra andre BP, tror jeg derfor heller ikke at Pcib får lov til å publisere resultatene fra samarbeidet med AZ før ting er avklart om et mulig oppkjøp.

Dette er selvsagt ett av flere mulige scenarioer for veien videre. Mange vil selvsagt mene at 50-100 milliarder er urealistiske drømmer. Selv tror jeg ikke det. Uansett hva en tror, neste halvår blir i hvert fall utrolig spennende for Pcib aksjonærene.

9 Likes

Og dette sier selveste Sørlendingen!

Med andre ord. 1350-2700kr. Pr. akskje.
Sitt.rolig.i.båten…:crossed_fingers:

12 Likes

Durable

Vel, det kommer vel an paa hva AZ har funnet ut at de kan bruke fimaNac til de siste 5 aaren, og ikke minst de siste 10 maanedene ut i fra hva PCIB har meldt.

Er det stort nok kan alt skje. Men slike summer foer det er bevist at det ogsaa fungerer i mennesker kan vaere vanskelig og oppnaa. Jeg vil vaere fornoeyd med enhver avtale det foelger penger med. Og haaper at presentasjonen av resultatene PCIB har oppnaadd sammen med AZ vil skape en koe av nye partnere.

Dog, er resultatene spektakulaere, og AZ forstaar at andre BP selskap vil oppnaa like gode resultater saa snart de setter i gang, er det ikke umulig at at AZ legger store penger paa bordet umiddelbart for og sikre seg enerett, eller kjoeper hele PCIB. Derfor har du rett i at dette blir utrolig spennende.

3 Likes