Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Den årlige gevinsten idag ja.

Det heter seg vel at insidere ikke kan kjøpe aksjer i en forhandlingssituasjon som den vi antar at PCIB er i nå.
Men kan de derimot selge i samme situasjon? Kan ikke salg like gjerne være basert på det de vet mer enn andre?
Jeg reagerer også på at samtlige solgte så pass stor andel som de nå gjorde. Hadde de ikke beholdt alt de kunne om de visste at en avtale med AZ sannsynligvis var rett rundt hjørnet?

1 Like

Tror ikke PW vet om en avtale er like om hjørnet, det er vel AZ som tar slike avgjørelser.

Per, Kristin og Ronny selger nesten 50%. Anders selger 75% av innløste opsjoner.

Hva er vitsen med det? Skatt og avgifter skal vel ikke betales nå uansett og kan heller ikke forstå skatt og avgifter skal utgjøre så mye - uten å ha fin regnet på dette.

2 Likes

Er kun Høgseth som har solgt mer enn det som skal til for å dekke innløsning + skatt implikasjoner. Jeg tenker at en ikke kan forvente at de skal ha penger i banken klar til å innløse aksjer.

I tillegg under jeg lett Høgseth å kunne ta ut noe gevinst. Til tross for det så selger han faktisk også færre aksjer enn han løser inn. Synes det er ryddig og fint at de stort sett tar disse handlene samtidig når det nærmer seg innløsning av aksjene.

11 Likes

If this is what they wanted they could have exercised at ATH while they already knew there will be an extension with AZ. It seems there is good control over the process. and yes it will be stupid not to exercise if the option are vesting soon. Those who know the company well (especially the recent history with ex CMO) they know that this -as it looks- is a “no event”. However, the market usually perceives these transactions negatively regardless of the motive, so it could be a good buying opportunity tomorrow!

8 Likes

Ronny selger også 75%.

1 Like

Tull baissegutt.
Gevinsten av en opsjonsgevinst i arbeidsforhold beskattes som lønn og 16,2% ekstra skatt for all inntekt over 1mill.

12 Likes

Jeg tolker det hvertfall slik at de ventet med å innløse opsjonene til det var en avklaring med AZ, da dette enda ikke er avklart må de innløses da fristen går ut. Dette er bull spør du meg, og et signal om at det er positive nyheter i vente.

8 Likes

Dette er å strekke realitetene ganske langt. To mann selger rundt 50% mens to til selger 75%. Får være måte på til skattetrykk.

1 Like

Neutral kjøp hvordan kan man tolke det positivt?

Ronny selger 53,8% som jeg ser det. 20k + 6k innløst - selger 14k

4 Likes

Så akkurat nok til å betale skatt og utgiftene i forbindelse med kjøp.

6 Likes

Per solgte 4600 av 9000 og Ronny 14,000 av 26,000. Det er tett nok på halvparten. De skatter rundt 46% og må i tillegg kjøpe aksjene til strike pris. Dette er en transaksjon hvor Per og Ronny er helt nøytrale. Det er hygenisk og profesjonelt, opsjonene går ut på dato i oktober.

41 Likes

Det kommer helt an på hvilket skatteregime de faller under, det finnes blant annet særregler for små selskaper.

Sikker? Står ikke utløpsdato i meldingen så den står sikkert i meldingen den gang opsjonene ble tildelt.
Hvis de utløper i Oktober skjønner jeg overhodet ikke hvorfor de innløses nå.

1 Like

Finnes det en emoji med robåt?

Ja, la oss snu det på hodet. Dersom det har vært normalen at de har solgt x antall av aksjene fra de innløste opsjonene for å dekke inn skatt før innløsningstidspunktet (jeg har ikke sjekket om de har gjort det hver gang) og ikke solgt denne gang. Hva da? Da hadde det blitt mayhem, rop om innside og spekulasjon rundt avtale. Som ledelsen helt sikkert ikke ønsker i denne stund.

6 Likes

Små børsnoterte selskaper med en mcap på halvannn til to mrd? :joy:

“For opsjoner som tilbys i arbeidsforhold finnes en spesialregel som sier at gevinst ved innløsning (eller salg) av opsjonen skal beskattes som lønn. Dette gjelder normalt uavhengig av om de ansatte har betalt markedsverdi for opsjonen.”
https://blogg.pwc.no/skattebloggen/insentiver-i-arbeidsforhold-hva-du-som-ansatt-eller-arbeidsgiver-bor-tenke-pa-nar-det-gjelder-skatt#:~:text=For%20opsjoner%20som%20tilbys%20i,opsjonen%20skal%20beskattes%20som%20lønn.&text=Det%20skjer%20ingen%20beskatning%20ved,%2C%20eller%20salg%2C%20av%20opsjonen.

Forøvrig har PW (jeg antar også RS) en inntekt på over 1mill, så da blir skattetrykket på denne opsjonen ca. 46,2% ish. Så dette er gjort på en særdeles ryddig måte, ingen grunn til å hausse seg opp over det :slight_smile:

24 Likes

Akkurat dette har du dessverre ikke noe peiling på.

11 Likes