Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 4 (PCIB) 1

PCI: Its been great the past 5 years

AZ: absolutely fantastic, thank you thank you!

PCI: so …

AZ: so what …?

PCI: well, the collaboration

AZ: oh that …

PCI: it will exciting sharing more success, don’t you think

AZ: well, well … you know we are just scientists! Will get them to call you! Hang on tight

PCI: get who?

AZ: the black suits with a fat suitcase

PCI: oh of course, do you know when?

AZ: most soon

**** 4 months later …

PCI: hello hello … :sos: :sos:

AZ: yes sorry sorry we totally forgot about you, you know it’s covid mood here in the office, priorities are priorities,

PCI: no worries, wanted to say hi, get your news, your family news your job and if you are generous enough possibly some updates but only if you think you have update for us … no rush… you know you are big … we are small … we all know the rules

AZ: of course of course we hate to waste your time and thanks a lot for entertaining our scientists for the past 5 years, we really appreciate it. You know blue Light red lights ,fibers … some cool toys we heard you have.

PCI: glad to hear they enjoyed it …

AZ: tell me about it! It was the only way to stop them bitching about having no candidate to develop. Couldn’t have done it without you laser boys really

PCI: excuse me!

AZ: oh they didn’t tell you … they should have told you if you asked. Well! they are usually assholes but they are also honest when asked

PCI: so this is it?

AZ: of course not, we will send you a cake!

PCI: wait wait you can’t just do that but but but why ?

AZ: beep … beep … beep

21 Likes

Kanskje ikke såååå langt fra sannheten, @StockDZ. :flushed:

Jeg lurer på hva som egentlig er Waldays oppfattelse av begrepet «we are in discussions».

bilde

52% sier nei, mens 48% sier ja.
(93 v 85 av 178)
Aksjonærbasen er altså delt på midten, forutsatt at denne uhøytidelige pollen er nogenlunde representativ.

Det er i så fall meget alvorlig for selskapet, at rundt halvparten av aksjonærene ønsker lederen byttet ut.

3 Likes

:rofl::rofl::rofl:
Underholdende og kanskje ikke helt på viddene. Bl.a. replikken som indikerer at det var signerende nivå som i siste runde vendte tommelen ned.

2 Likes

Jeg skjønner godt at både folk selger med tap og er frustrerte. Denne tråden har vært preget av at haussere, som nevnt alt for mange ganger allerede, mer eller mindre for størst plass og roper høyest. Nå som ting ikke gikk helt som mange håpet domineres ikke denne tråden av de flinke, seriøse og saklige skribentene slik den burde. Jeg skjønner godt at en del aksjonærer ikke ser veien videre.

2 Likes

BP er big business, Hadde de sett for seg at det var store sjanser for at de kunne tjene mye penger paa fimaNac, hadde de tegnet en avtale.

Men selv med veldig gode resultater, i foelge PW, inngikk de altsaa ikke engang avtale paa en eneste indikasjon.?? Og som troest paa saaret, og klapp paa skulderen, vil de samarbeide med PCIB for og presentere de gode resultatene???

Og selv om dette er vanskelig og forstaa, er det slik. Vi kan ikke annet gjoere, enn aa haape paa ett bedre Nac-avtaleresultat ved neste korsvei. Snufs;-()

1 Like

Dette blir nok for enkelt, bamse.

For min egen del handler det ikke om noen slags «hevn», selv om jeg har tapt millioner på denne siste fadesen.

Det handler om hva som er veien videre!

Selv har jeg vanskelig for å forstå denne bunnløse lojaliteten ovenfor Per Walday.
Kan han gjøre hva som helst, og likevel være helt usårbar?

Jeg ønsker kun det beste for selskapet PCIB fremover, og har nå kommet til den konklusjonen at veien videre ser best ut med en ny CEO ved roret.

Å bytte ut Per Walday med en ny mann som har bedre kvalifikasjoner til å ta selskapet inn i fremtiden og i den nye fasen selskapet skal utvikles i, betyr på ingen måte at Per Walday ikke har betydd enormt mye for PCIB i en årrekke.

Walday har vært en bauta i PCIB, men jeg tror dessverre ikke han er riktig mann for fremtiden.

9 Likes

Jeg respekterer meningen din, bamse. Du er en av de skribentene jeg setter høyest her på forumet. :slightly_smiling_face:

Jeg synes situasjonen hadde vært enklere å akseptere dersom rekrutteringen i RELEASE ikke hadde vært så skakkjørt, at man hadde evnet å få frem fimaVacc-resultater osv.

Jeg mener Walday har MYE å forklare på Q3.
De siste 12-18 månedene har vært begredelige, men ledelsen har sluppet billig unna fordi man trodde det hadde sammenheng med AstraZeneca-avklaringen. Og kanskje hadde det også det? :man_shrugging:

6 Likes

Hvorvidt PW burde gaa av eller ikke, er jeg ikke kyndig nok til og ha noen formening om, men PW har i to podcaster innroemmet at de kunne vaert bedre paa salgsomraadet, og de har ikke maktet og faa mer enn ett BP selskap til og teste fimaVacc eller fimaNac paa 10 aar, selv om BP faar tilbud om og teste de gratis??

Derfor burde de i allefall ansette en selger/salgssjef av internasjonalt format med ansvar for og faa PCIB paa kartet. For tiden gaar, og pengene renner ut av selskapet uten at saa veldig mye skjer. FimaVacc eks., ligger omtrent doedt. Det sier det meste om hva som er galt.

Tror det er viktig og satse naa, siden Covid 19, kan skape en forsinkelse for fimaChem, paa ett aar, eller kanskje mer, hvis de mister kontrollen helt, og det ikke kommer en adekvat vaksine.? Og sitte helt rolig i baaten, etter alle tilbakeslagene som har aapenbart seg, tror jeg ikke er lurt. For noe maa gjoeres, for og faa PCIB tilbake paa sporet foer kassen er tom.

7 Likes

Når JE fantaserte i våres snakket han om budkamp. Og man skal ikke se bort ifra at hvis det var flere om beinet så hadde kanskje AZ også vært mer interessert. I stedet avsluttet vi avtaler.

Jeg og sikkert flere tolket det som at de “ryddet vei” for AZ avtalen, så feil kan man ta. I ettertid virker timingen på å avslutte avtaler merkelig.

4 Likes

Vi vet jo knapt noe som helst om hvorfor det ikke ble noen avtale med AZ. Da blir det helt feil å bruke det som argument for å sparke Walday. Det vi vet er at det har kommet “veldig gode” forskningsresultater ut av samarbeidet. Når det kommer til stykke så er det manglende rekruttering til RELEASE som er hovedproblemet. Hadde det ikke vært for forventningene rundt AZ så ville nok kursen ligget omkring der den lå for et år siden. Å si at rekrutteringen til RELEASE er “skakkjørt” blir også feil, syns jeg. Det gikk noe tregt også før COVID-19. Men det var ihvertfall delvis som forventet at det ville gå saktere til å begynne med for så å ta seg opp etterhvert. Men så ble man altså “påkjørt og havnet i grøfta” akkurat da rekrutteringen høyst sannsynlig ville ha begynt å aksellerere noe.

8 Likes

Kan tenke meg at frustrasjonen er litt sterkere når man har tapt millioner, er kanskje litt lettere å søke etter noen å ta ? Personlig har jeg tatt det overaskende greit. Skuffelsen ligger mer på hva det kunne blitt. Nå må man vente lenger. Forstå meg rett, jeg er ikke fornøyd og det trengs en evaluering helt klart.

Men, har du tapt millioner som var investert, eller har du en portefølje som som er redusert med millioner ? Personlig er jeg fortsatt i pluss på PCIB, mulig at det gjør noe med humøret. Dog fra aksjekursen var på topp så snakker vi 7 sifferet beløp som ikke er der mer, men det var jo aldri noe jeg har tjent (selv om staten skulle ha sin del av kaka - det blir mindre i år).

4 Likes

Svaret er enkelt: PW forlangte mer enn AZ var villig til å gi. Hadde PW gått med på AZ’s bud ville det ha blitt ett ramaskrik på TI om at han hadde solgt eggene for billig. De fleste av oss har vært med på å hausse opp forventningspresset på PW. Vi får ta lærdom av det i neste forhandlingsrunde som sikkert kommer.

3 Likes

Vi kan jo egentlig ikke ta det for gitt heller, mer enig med @olafalo at vi vet knapt noe som helst.
Dog hvis det er tilfelle så må vi vel anta at man har ivaretatt de langsiktige aksjonærers interesser. I så måte er jeg fornøyd.

Egentlig kan man jo spørre hvorfor ble AZ navngitt ? Det ble sagt at det var for å legge press på dem. Men i ettertid, hvorfor legger det press på AZ ? Det la ihvertfall press på PW. For meg fremstår det mer som at det var for å overskygge andre dårlige nyheter. Noe ala det vi opplevde i PHO når det blir meldt om due diligence mens det var stort press på ledelsen til å levere gode nyheter - resultatet uteble og ny leder kom inn og fikk fart på sakene.

5 Likes

Det er litt både og. Jeg ønsker ikke å uttale meg helt nøyaktig om det, men noe av porteføljen er kraftig redusert i verdi, mens noe av porteføljen er rett og slett blitt solgt med stort tap.

Personlig har jeg også tatt det overraskende greit, selv om skuffelsen er stor.
Jeg ville faktisk gjort det samme om igjen, basert på de signalene Per Walday gav oss og det fundamentale i selskapet.

Jeg skulle dog ønske at jeg hadde redusert beholdningen noe etter at deadline ble forlenget i juli.
I stedet har jeg økt flere ganger utover høsten, og lagt altfor mange av eggene i samme kurv.
Det var en avgjørelse jeg får stå inne for, og jeg har ingen andre enn meg selv å skylde på for akkurat det, men det ble en unødvendig dyr lærdom som svir ganske kraftig.

Til og med Sørlendingen økte vel beholdningen de siste ukene, så man er ikke alene i den båten, men dette angrer jeg på.

Fra å tenke at man var litt på oppløpssiden, hvor planen var å redusere i PCIB nærmere nyttår og flytte deler av kapitalen/gevinsten over i andre aksjer, så har dette nå blitt et nytt 5-årsprosjekt.

Laaaangsiktig, delvis påtvunget.
Ingen trenger å tvile på at jeg fortsatt ønsker det beste for PCIB og at selskapet lykkes til slutt. Jeg er ingen bitter eks-aksjonær som ønsker PCIB ned.

22 Likes

Det som er viktig nå er å publisere dataene ASAP slik at andre får innsyn. Jeg likte ikke at AZ skal kunne styre denne prosessen siden det er i deres interesse å holde tilbake infoen fra markedet.

Å få godkjent et paper fra en aktør som helst ikke ønsker markedsinnsyn blir en lang prosess. Punchen i paperet blir mest sannsynlig borte (snakker av erfaring)

Nå må PCIB virkelig kjøre på, data som omhandler teknologien skal være våre.

14 Likes

Enig her, men vil være en enorm verdi å ha AZ med på publiseringen. Frykter også det vil kreve lengre tid for å få dette ut, og frem til dette er publisert så får vi jo ikke delt dette med andre aktuelle aktører (uten at de signerer NDA som som visstnok skal være krevende å få til).

2 Likes

Ser ingen grunn til å dra Pho inn i diskusjonen. I mine øyne har DS ikke gjort noe som KH ikke ville ha gjort. Bortsett fra å ha hevet forventningene til ny kost og aksjekursen.

1 Like

image

Frustrasjonen har vært stor siden 30. juni. Første nesestyver kom 13. juli - utsettelse på 6 måneder på den forventede avgjørelsen rundt AstraZeneca. Det ultimate slaget under beltestedet kom 21. oktober. Avslutning av samarbeidet med «farmasikjempen». Intet av det Per Walday har sagt eller gjort har det blitt noe ut av:

«Samarbeidet blomstrer»!

«Beste resultater innenfor de viktigste samarbeidene».

«Kontrakten er satt sammen for å legge press på AstraZeneca.»

«Vi eier dataene etter 30. juni.»

Noen av setningene er kanskje ikke helt ordrett hva som er blitt kommunisert, men sånn cirka korrekt basert på min hukommelse!

Misforstå meg riktig, utfallet vi ser nå er for så vidt helt OK. Vi har alle sammen visst at det er et scenario som kan inntreffe. Å komme i etterkant å skylde på haussing, etc. bør alle holde seg for gode til. Signalene fra ledelse, podcaster og kvartalspresentasjoner ledet de fleste av oss inn i fristelse. Sannsynligheten så fryktelig god ut for at dette skulle bli særdeles bra. Med fasit i hånd ble det eksepsjonelt dårlig! Jeg spådde utfallsrom fra 25 til 125 på avgjørelsen. Traff sånn noenlunde på den. Bare det at jeg vektet muligheten for å nærme seg 125 som betydelig større enn at vi nå sitter og slikker våre sår på lavt 20-tall. Sitter uansett med aksjene mine låst opp mot avlesning av RELEASE studien og har derfor ingen hast. Men, nå er uflakskvoten til selskapet definitivt brukt opp. Hadde jeg vært styreleder eller daglig leder nå hadde jeg skjems over hvordan dette selskapet har sviktet aksjonærene. Det har i lengre tid vært stang ut på alt av guiding og forventede positive utfall. Stang-ut var vel egentlig feil å si for de fleste skuddene har vel gått ut til kast – de har vært fullstendig skivebom!

Hva må skje nå? De er nødt til å få fullt fokus på RELEASE. De må skifte CRO dersom det kan bedre situasjonen! De bør skifte daglig leder dersom det anses som et nødvendig grep. Jeg er personlig ute etter en markant endring siden det som er levert er utrolig svakt. Det har vært mange fine ord de senere årene, men nå må vi se at kart og kompass faktisk stemmer! Det finnes flere meldinger som kan få oss på riktig kjøl igjen. Men tilliten til ledelse og styre kan ikke være så tynnslitt som den er nå. Mange av de jeg anser som bunnsolide aksjonærer (her på Tekinvestor) har kastet kortene, fullstendig! Det er trist!

Jeg er lei av at de eneste nyhetene som kommer på tiden i selskapet er opsjonsavtaler og finanskalender-datoer. Nå bør RELEASE meldinger komme som perler på en snor! Det er ikke mindre tilfeller av gallegangskreft i disse dager og selskapet og sine samarbeidspartnere må sørge for at RELEASE er den foretrukne studien for disse. Det skal være her de beste sannsynlighetene for å «friskmeldes» finnes! Middelmådig kommunikasjon og svada børsmeldinger er jeg lei av! «Sort it out!» Jeg skal sørge for at mine meninger rundt dette ramler ned i e-posten til styre og selskap!

46 Likes

Litt feil å ta denne her, men jeg mener situasjonen er noe sammenlignbar med PCIB. Det ble signert avtaler etter bytte av leder.
Vi vet jo ikke om avtalen med Asieris er den som KH var involvert i DD på. Men den ble ihvertfall signert under DS - en avtale som etter min mening er undervurdert i markedet. Det ble jo også i årevis lagt press på KH om å gjøre noe med Ipsen avtalen, det ble løst under DS. USA markedet har kanskje ikke hatt noe bedret utvikling enn hva man kunne forventet med KH.