Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 4 (PCIB) 1

Finn den lederen som sier til markedet at det er velfortjent at selskapet er verdt 50 % mindre i dag enn hva det var i går. Den lederen finnes ikke!

Det hadde åpenbart ført til at kursen falt 20 - 30 % til, fordi en leder sjeldent prater ned verdiene.

Jeg vil tippe at de synes kursfallet er avvikende i forhold til den faktiske betydningen dette har for fremtiden, men at de skulle ha sagt noe annet enn hva de gjorde er utopi. Men fallet var alledeles ikke overraskende når utfallet ble som det ble blant flere av oss, godt «spådd» senest noen uker før vi fikk fasit.

Nå begynner den blytunge jobben med å bygge opp positive forventninger til fremtiden, der tror jeg det blir tøffe tak så lenge de har full motvind fra Covid 19 og annen underliggende problematikk knyttet til rekruttering.

Det er kun den hardcore-kjernen som fortsatt sitter med ståltro på at dette blir en økonomisk suksess herfra og opp. Mange «kortsiktige» som er ute, men også helt sikkert mange langsiktige som mistet troen når det ved endelig konklusjonen ble et faktum at PCIB hadde ikke det AZ ønsket.

Vi vet ikke hvorfor det ikke ble en deal, men hadde AZ vært klare for dette, hadde de gått inn.
Pure and simple, ikke så mye mer å spekulere i.

8 Likes

Det er nok mange som hoppet av på 20-30 tallet som nå er inne/vil inn igjen. Jeg er en av dem

2 Likes

Blir spennende å følge med på topp 50 fremover og se hvem som sitter og hvem som er med videre.

Og ikke minst hvor mye av omsetningen denne uken som har vært bare trading.

2 Likes

Hadde “fallskjermen” Chem vært i rute, så hadde kursen muligens stoppet på kr35 og flere langsiktige sittet stille…
PCIB vil komme, men når?
Covid smitte på full fart oppover, over hele verden…
Vaksine på vei, men effekten kommer nok ikke før H2 2021.

Som langsiktig aksjonær i PCIB over mange år, spør jeg meg selv:
Andre aksjer jeg muligens kan kjøpe som har bedre potensial enn PCIB…???
Må jeg endre strategien min å sitte i flere/mange aksjer?
Den som hadde hatt denne fasiten :ok_hand::+1::blush:

2 Likes

Az/PCIB samarbeidet kan ha kommet i konflikt med det som skjer internt i AZ.
Kan Covid og mulighetene/begrensningene dette fenomenet gir få ledelsen til å gå i tenkeboken da det dukker opp en ny verden med et finger-klips?
Først en gjennomgang hva de har , deretter en gjennomgang hvordan de vil legge opp fremtiden , stopp på diverse samarbeide (for eventuelt komme tilbake)
Er det covid som brenner av begge løpene samtidig?

Ellers , fantastisk gjennomgang av fimaCHEM.
Synes faktisk PCIB er på bedrings vei mht komunikasjon.
Spørsmålet mitt er , hvorledes treffer dette målgruppen , pasientene?
Skal de vurdere deltakelse så må de vite om det.

Noen som har studert hjemmesiden til AZ på jakt etter tegn på større omlegginger?

Covid er en dyr sak for biotek.

Jeg gikk inn i sommer etter smellet fra 75 til 45. Solgte en god del når Pareto bullet den opp til lavt 60-tall, og den siste måneden solgte jeg ned 90 % av beholdningen over 50 kroner. Overall ble det en veldig hyggelig butikk, inkludert at jeg fortsatt satt med 10 % av beholdningen når meldingen kom.

Jeg har ikke solgt gjenværende post, men kjenner definitivt ikke på noe FOMO! Før eller siden blir denne kanskje solgt ned til 15 - 17 kroner, kan fort skje ved nye negative ting ved Q3. Markedet tåler ikke mye mer negativt nå, så ytterligere forsinkelser og stampe vil trigge flere selgere.

Helt sikkert ikke noe feil med PCIB, og jeg skriver det jeg gjør for å belyse at jeg tror man må være hardcore-fan nå for å være i kjøpsmodus. Siste års nyheter fra PCIB har ikke vært preget av forløsende faktorer men mer av det bekymringsfulle.

5 Likes

Jeg regner med at de fleste fondene har redusert kraftig, samt Nordnet kontoene, og danske investorer. Sannsynligvis har også Mp pensjon redusert sin beholdning. Det mest spennende er hvordan Must og radforsk har forholdt seg. Myrlid kan tenkes å ha gjort noen grep. Vi får svaret i morgen og de nærmeste dagene

2 Likes

Dette er godt observert.
Jeg kikket etter e-mannen i aksjelistene uten å finne spor på tirsdag og tenkte jeg burde selge resten, men gjorde det ikke før på torsdag desverre!
Nå må man være hardcore for å ha tro på FOMO.
Kun1 person rekrutert forrige Q
Ingen første i USA
Ingen første i Asia
FimaVacc ser ut til å være glemt
FimaNac mister interesse.

Nå må det noe konkret det følger penger med på bordet før jeg vil se på caset igjen desverre.

6 Likes

Hvis IGGK blir forsinket ett par aar pga. covid 19, er det som og vaere tilbake i 2018, men uten en stor lovende Nac partner. Og enig med Observer, hadde AZ sett at det var store sjanser for og tjene gode penger paa fimaNac, hadde det selvfoelgelig blitt en avtale.

Men, men, PW sier til stadighet at de snakker med mange, og diskuterer med flere, saa kanskje det kan falle ned noe nytt som vil gi en ny giv? Det eneste med dette, er at PW har sagt det samme i mange aar. Akkurat naa, ser det veldig tungt ut. Troester meg med frasen, “Du skal faa en dag i maara, som frisk og…staar”.:wink: Det vil komme bedre tider igjen. Maa si at en ASIA partner hadde gjort seg naa.

1 Like

Nei heldigvis er vi kommet langt videre enn i 2018 Solo. GGK er snart klar for utrulling. Det er faktisk spennende at det er opprettet 9 behandlingssteder i i Asia. Har PCIB klart dette på egen hånd har de funnet nøkkelen til suksess. Har de klart det via partner, så vil det være strålende. Dette er en vinn- vinn situasjon som vi bør merke oss.

6 Likes

Og kursen er 50% lavere enn eg betalte sommeren 2018, før emisjon og Asia for å sette det i perspektiv.

Edit : over 50% lavere

3 Likes

Faktisk verre: kun 1 person rekruttert siste halvår (2 siste Q`s)

2 Likes

Well I would be careful with this. Sometimes you need to be a “Warren Buffett” to start taking such statements literally.

3 Likes

Det er ikke første gang PW blir «overrasket» over markedet.

Han har kommet med tilsvarende uttalelser tidligere.

Jeg tror at det kunne vært hensiktsmessig om PW avholdt seg fra å idiotforklare markedet på denne måten, og at han i stedet ble mer proaktiv i forhold til å forklare hvorfor han mener at slike meldinger egentlig ikke er så negative som det markedet oppfatter at de er. Og hvis han i det hele tatt er i posisjon til å forklare hva han bygger den siste overraskelsen på, så blir det etter mitt syn for sent å komme med dette på Q3 tre uker i etterkant.

Jeg mener at det nå er et skrikende informasjonsbehov blant aksjonærene, og det både håper og tror jeg at PW innser. Jeg deltok selv på selskapets «in-depth company update» på Felix i 2016 hvor status og strategier ble forklart i detalj og hvor aksjonærene kunne stille direkte spørsmål til CEO, CFO og styrets formann. Nå er Korona til hinder for tilsvarende fysiske arrangementer, men dette kan enkelt settes opp digitalt, gjerne i form av en utvidet Q3-presentasjon hvor også styrets formann er representert. Jeg tror at markedet kunne ha godt av å få skikkelig oppdateringer på status og reviderte strategier, og gjerne at styreformann Bøhn på nytt avslutter seansen med «Vi vil lykkes!».

18 Likes

Dersom PW ble overrasket over reaksjonene i markedet etter at AZ samarbeidet gikk i vasken, kan det jo være på sin plass at han da kunne informere aksjonærene om hvilken reaksjon han forventet fra markedet og hvorfor.

14 Likes

Da Erling Braut Haaland var 16 år, var han på prøvespill for Hoffenheim. Hoffenheim var fornøyd med det de så, og var villig til å signere han ved en månedslønn på 20.000kr. Dette syntes Haaland & co var for lite og krevde minst kr 50.000. Hoffenheim avslo dette og sendte han tilbake igjen til Norge. Fire år senere, må de innse at de mistet det som skulle bli verdens heteste fotballspiller med en markedsverdi nærmere én milliard.

Det at AstraZeneca ga slipp på PCIB denne gangen, tror ikke jeg setter noen stopper for hva fremtiden vil bringe. Teknologien er fremdeles like lovende og resultatene like så.

23 Likes

Forskjellen er vel bare vi kun ser starten på Erling Braut Haalands karriere. PCIB har holdt det gående lenge, selv om teknologien skal revolusjonerende. Risikerer denne banebrytende leveringsteknologien å bli passé før den slår igjennom? Det er mitt spørsmål. Imens går Braut Haaland fra den ene seieren til den andre.

3 Likes

Vil (nok en gang) anbefale å høre igjennom hele Radium podcast 104. Her (nok en gang) utdrag fra der Kristian Berg kommer inn på hvor lang tid det faktisk tar fra “proof of concept” til klinisk bruk.

Elisabeth Andersen: Du fortalte at du hadde vært på foredrag hvor man hadde… hvor de snakket om tiden det tar fra en ide til du faktisk har fått FDA-vurdert et legemiddel, og det tok jo da…
Kristian Berg: JA, altså, jeg har gått igjennom litteraturen og sett på det der for det var noe EU-presentasjoner og noe sånt som skulle gjøres om innovasjon. Og jeg ble litt overrasket selv, men når jeg tenker tilbake så var det egentlig riktig. Altså det tar faktisk, fra proof of concept , i snitt til - dette er fra USA, altså FDA-godkjent legemiddel - i snitt 40 år. Det er skremmende, og man bør nesten ikke si det for det at det, da er det vanskelig å få dette igjennom. Det er, med en del type målrettet type finansiering så har jeg tro på at det er mulig å få ting noe raskere. Og dette var jo da inkludert i snitt 8 år med klinisk utprøving. Det kan hende det kan gå raskere, det er mulig. Men det er viktig i forhold til å… de som gir midler å forstå at det faktisk tar tid fra proof of concept, til og med, til klinisk bruk. Men det har jo generert da veldig viktige typer nye legemidler, sånn som feks antistoff, som da startet med på en måte hybridiom-teknologien i '74 og som har resultert i det første antistoff rituximab i '98-99 og etterpå det er det da videreutviklet til humanisert og humane antistoff som da er det optimale type antistoff. Det har tatt lang tid. Det er andre eksempler også - genterapi, første kliniske studie i genterapi var jo i 1990 og det er først nå de siste par årene at dette har gått igjennom.

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-104

7 Likes

Det er et tankevekkende innlegg fra KB. For PCIBs vedkommende sier det bare en ting. Organiser selskapet maksimalt med hensyn på fimaCHEM, dvs gjennomføring av GGK, og utvidelse til nye indikasjoner. Dette vil kanskje tilsi behov for en ny ledelse med et annet fokus enn i dag og med større administrative og kommersielle ressurser. FimaVACC er i utgangspunktet klar for utlisensiering, så her er det bare å gå igang. For fimaNac bør siktemålet også etterhvert være utlisensiering for kliniske studier, etter en viss forskningsinnsats internt i selskapet. Jeg mener selvsagt ikke at forskningen skal opphøre, men innsatsen her bør underordnes og tilpasses det økonomiske resultat som fimaCHEM gir til selskapet og dets aksjonærer

7 Likes

Men fant ikke Kristian Berg opp vaar teknologi paa 80 tallet en gang. Da kan ikke 40 aar vaere langt unna;-))?

2 Likes