Det er jo især korrekt i kortere perioder. Men så høyt et sykefravær over to år synes jeg er alvorlig. Og jeg er redd det forteller noe om den daglige driften - enten det handler om arbeidsmiljø, manglende prestasjonskultur eller noe annet.
Det er i øvrig også god evidens for at sykefravær “smitter”. Både høyt og lavt sykefravær gjør noe med holdningene og terskelen for å sykemelde seg.
I oktober ble det klart at det ikke ble AZ avtale for inneværende periode
Hadde Høgset fått forklare saken som i sist podcast, hadde kursen neppe falt som en stein
IR-jobben til PCIB bør bli bedre, og her trengs ytterligere koster:
«Et generelt mål er kontinuerlig å forbedre markedets kunnskap om og forståelse for selskapets drift»
Her svikter PCIB, og de bør hyre inn noen som kan kommunikasjon. Det blir for veikt, pinglete, rundt grauten osv.
Hadde jeg vært styreleder hadde jeg hyret en utvidet podcast, fått med Høgset og Walday, og gitt en skikkelig oppdatering av selskapets visjoner, strategi, status, osv, rundt både forskning og kommersialisering. Det hadde aksjonærene fortjent.
IR jobben i norsk biotek er vel den som har størst forbedringspotensiale.
Det står «long term sick leave». Hvis en ansatt i en liten stab er alvorlig syk - kreft kanskje - og du er sjeffen, hva hadde du gjort du da?
Det forundrer meg en smule at noen trenger å legge inn denne kommentaren, for det er jo et rimelig åpenbart poeng.
Jeg synes det er relevant å drøfte denne faktoren, men jeg synes man skal kunne forvente at retorikken rundt dette løftes litt når det er såpass nært et personvernspørsmål.
Enig med Savepig her! Vi skal ha respekt for personvern i slike tilfeller. Men man kan ikke unnlate å se at noe skurrer når man sammenligner mot “bransjestandard”. Og dersom man kommer i situasjoner hvor viktige brikker er indisponible (uavhengig av årsak) skal man gjøre grep for å kompensere for å unngå at den resterende organisasjonen blir skadelidende - og at fremdriften i prosjekter ikke stopper opp! Er det ellers mulig å “mute” emoji knappen til enkelte? Begynner å bli lei av spørsmålstegn og raketter!
Kudos til Ultimovacs - flott forside i VG - kjekt for sektoren!
Edit: Jojojo Og Pallando
Jeg synes du har svært mange gode vurderinger.
Denne gangen vedrørende utledning bransjestandard sick leave er over grensen og baseres på feil grunnlag. The majority of the absence is due to long term sick leave. Med så liten organisasjon utgjør eksempelvis en med alvorlig sykdom dette. Og dette er LANGT fra statistisk signifikant til å forklare noe som helst om miljø i et selskap. Her må der være lov med mange ? til ditt innlegg.
For the Record så er der vel faktisk slik at det er dere som spekulerer i årsak
Milde måne Jubel. Her ser man at de langt fleste selskaper over de to siste årene opererer med 2 prosent sykefravær. Da skjønner selv en blind høne at nesten 20 prosent fravær er mye (det tilsvarer at tre personer i selskapet ikke var på jobb en eneste dag gjennom hele 2020). Jeg ønsker ikke spekulere i årsak, men jeg finner det merkverdig at PCI Biotech er det eneste selskapet som har skyhøye tall i denne perioden. De sammenlignbare selskapene klarer seg fenomenalt bra gjennom både 2019 og 2020.
Du stiller spørsmål bak hvert bidige innlegg som ikke er euforisk!
For the record så synes jeg det var interessant å trekke frem fraværsstatistikken. Om årsaken er omsorgspermisjoner, miljø, langtidssykdom eller annet er som du sier strengt tatt ikke poenget å spekulere i, men fraværet er uansett av relevans for oss som prøver å vurdere selskapet. At temaet skulle være problematisk ift personvern skjønner jeg ikke grunnlaget for å hevde.
Glad jeg slipper å bekymre meg over om en sekretær er gravid, har leddgikt eller skofter og blir oppsagt. Det overlater jeg til styre og ledelse å administrere.
Ikke tror jeg det var årsak til at AZ stakk eller Olix kom heller.
Er det noen som er interesserte i :
- Fimavacc fase-2
- Partner i Asia
- Rekruttering Release
- Olix og eTheRNA ?
Ja, da hadde jeg vel skaffet vikar og skrevet akkurat det samme.
Jeg er enig i at dette er noe man skal gå litt varsomt rundt. Samtidig er høyt sykefravær over tid en indikator man ikke bare kan se bort fra, og i kombinasjon med PW’s litt konfliktskye bortforklaringer av guiding bekymrer det meg.
Jeg er investert med mer enn 30k aksjer og har ikke planer om å selge.
Enten er det klaging på ledelsen eller så er det sykefraværet. Må det faen meg skjerpings til her. Denne tråden begynner å bli boring!!
Skjerp deg sjæl! Du må nesten bare akseptere at folk har ulike syn på hva som er nyttig i denne tråden. Som jeg også må, selv om jeg for eksempel er møkk lei av til dels grunnløse påstander om at det fundamentale i Pcib har blitt så mye bedre den senere tiden eller det evinnelige verdiløse maset om blockbusterpotensiale… (hvis ikke det er boring…?)
Sykefravær kan få svært negativ effekt i en liten bedrift. Det er også et konkret faktum og i den forstand noe mer relevant enn spekulasjon.
Er de ikke 18 ansatte ? Kommer ikke opp i 20% sykefravær ved at 1 er alvorlig syk da. Vi snakker 1/5 av alle ansatte er borte til enhver tid. Det er ganske kritisk, ikke engang det offentlige stiller opp med slike tall.
PCIB har noen få lønnet ansatte, deretter kommer de eksterne hjelperne…
Bare et lite utdrag fra 2018-2021 paper/studier
15 ansatte i 2020.
Ikkje noe å legge skjul på høgt sjukefravær hos dei ansatte. Kostbart for oss aksjonær og tapt tid. Over halvparten er kvinner og kvinner har eit høgre sjukefravær.
Ser fram til avlesning av IDMC safety review i 2H.
(fra årsrapport)
Employees - All operations of the Group are managed by PCI Biotech AS and the Group had 15
employees as of 31 December 2020 (2019: 12 employees). The parent company has no employees.
The Group mainly uses external service providers for manufacturing, research and development and regulatory work.
The working environment is considered good. No accidents or injuries were reported in 2020 or 2019.
Absence due to illness was 629 days, approximately 19.18% in 2020 (2019: 148 days, approximately 7.36%). The majority of the absence in 2020 was related to long term sick leaves and employees facing responsibilities for home-based school or closed kinder gardens for their children during thepandemic.
As of date of this report the Group has 40% female representation in the board of directors and 20% in the executive management team. 8 out of 15 employees as of year-end 2020 were women (2019: 7 out of 12). Working time and remuneration of the Group employees are not related to gender.
Hvis stengt bhg/hjemmeskole fra våren 2020er med i dette tallet er det jo ingenting bekymringsfullt over dette (mtp. Arbeidsmiljø). Jeg hadde selv 50% fravær i den perioden.
Uansett med stengte barnehager så kommer du ikke opp i 20% - gjennom hele året så har til enhver tid 3 av 15 ansatte vært borte fra jobb. Jeg bor i en kommune som til enhver tid har hatt de strengeste tiltakene, over 50% av våre ansatte har barn i barnehage og vi er ikke i nærheten av ett slikt sykefravær. Faktisk vil jeg si at vi har vært lite plaget av det problemet. Det kan dog være veldig lokale forskjeller her.
Ett moment dog. Syke barn skal normalt ikke rapporteres som sykefravær, så det kan være ett rapporteringsavvik her også i forhold til andre selskaper som har blitt nevnt.
https://www.ssb.no/statbank/table/12441/
Jeg ville ikke sagt 10 ganger. Men 19,18% er betydelig høyere enn snittet for arbeidsgruppen på 4% (nesten 5 gangern). Man ser også at pandemien har hatt liten betydning for arbeidsgruppen når det kommer til sykefravær.
Det stemmer også som @sulzrox er inne på at kvinner har større sykefravær.
Ellers viktig som enkelte påpeker. 15 ansatte er ikke mange. Det skal ikke mange langvarige sykemeldinger til for at det blir merkbart. Om 1 person er sykemeldt i 1 år så vil sykefraværet være på 6,7%, altså over snittet for arbeidsgruppen. Men 19% er usedvanlig høyt.
Håper noen stiller dette spørsmål om dette på kommende kvartalspresentasjon. Hvilke tiltak initieres for å redusere sykefraværet? Hva slags betydning har det høye sykefraværet for fremdriften?
jeg har sagt i årevis at de er for få ansatte. de er forskere som ikke greier å omstille seg.
Trøsten får være at langvarig sykefravær gir lavere lønnskostnader.
Men PCIB-tråden er noe for seg selv. Ikke bare er det trolig TIs mest benyttede, men her krangles det over en lav sko. Ikke bare over hvem som skal få delta og hvem som bør ignoreres. Men her har det nå vært skrevet mer om sykefraværet i selskapet enn de samlede innleggene på trådene til de mer suksessrike ( i alle fall kursmessig) selskapene Photocure og Ultimovacs får på en uke.
Men så har de to sistnevnte det meste på stell - så langt.