Jeg savner en proaktiv tilnærming blant de som hever lønnssjekk i vårt selskap. Hvis de hadde vært litt mer foroverlente kunne vi kanskje ha unngått å støte på noen av de problemstillingene vi nå står overfor. Når de til enhver tid er reaktive (de virker å reagere etter at problemene har oppstått) havner vi i opp i all slags unødvendige og ufortjente problemstillinger! Den særdeles påleste aksjonærbasen vår fortjener ikke å få rundjuling på børsen som følge av mangelfull / kritikkverdig informasjonsflyt, reaktiv tilnærming til RELEASE studien og en fullstendig «radio silence» når det brenner som verst under tærne våre.
Vi har gjentatte ganger sett tidsfrister løpe fra oss uten at det får noen konsekvenser for ledelsen. Både før og etter covid-19 har det virket som om selskapet sitter med foldede hender og venter på at avtaler skal komme rekende på ei fjøl fremfor å ha en kontinuerlig dialog slik at man sikrer at man haler i land storfisken. Virker utad som om det er wienerbrød og kaffe som er den største kostnadsdriveren – dersom man ser bort i fra lønnsutbetalingene. Groteske opsjonsprogrammer har gitt oss Glasgow kisses mer enn en gang! Extension studien var en katastrofe – og jeg skjønner ikke hvordan selskapet ikke virker å ha tatt noen form for lærdom underveis! AstraZeneca havariet kostet dyrt, og jeg mistenker at mange aksjonærer har permanent brente fingrer og dermed kommer til å unngå denne sektoren for resten av livet. Jeg synes i bunn og grunn at man fortjener utrolig mye bedre enn det vi får av disse gutta! Det til tross – jeg sitter lastet til ripa! Det har vært noe mystisk/spennende over dette caset siden jeg først satte meg inn i teknologien og leste meg opp på årsrapporter/presentasjoner. Lite visste jeg den gang at copy/paste (av presentasjoner) og forskyvende tidslinjer skulle gi meg så mye hodebry som det jeg erfarer nå!
En eller annen gang blir man nødt til å gjøre grep! Hvis ikke tiden er inne nå – så blir den det aldri. I løpet av 2021 bør selskapet vise til en avtale av ett eller annet slag. Det er sjanseløst å drive et børsnotert selskap uten tillit og jeg mistenker at det er overvekt av skepsis blant aksjonærene nå! Hvorvidt man skal tolerere mer amatørmessig håndtering før begeret er fullt det får styret ta standpunkt til. Det flyter over hos meg! Alle har for øvrig hørt om styret / styreleder, men ingen har sett de – de er altså på mange måter sammenlignbare med Jesus. Kanskje de da etter hvert klarer å gjøre om vann til vin? Det trengs for å få oss ut av denne kattepinen!
Krysser fingre og ber til høyere makter om at situasjonen innad i selskapet er bedre enn den ser ut til fra utsiden. I og med at ingen grep er gjort er det nesten nødt til å være noe på gang siden ellers hadde vel daglig leder fått en støvel i ræva for lenge siden? Tikk takk - taksameteret går Per!