Et spørsmål til forsamlingen, som jeg lurer på. Håper noen kan svare, ellers sender jeg det til podcast.
Viser til presentasjonen ved Per Walday og Pål Falck (Arctic Securities). Link: https://youtu.be/B1ymBDv0Qng
Fra ca 46:30 forklares det at det er en rekke andre og nye indikasjoner innen fimachem som er identifisert for eventuelle kommende studier. Jeg har hørt i overkant av 30 ulike indikasjoner, men kan ikke huske kilden. PW forklarer at 3 kriterier må være til stede for at en indikasjon skal vurderes som interessant:
- Der må være et eksisterende legemiddel som kan forsterkes av PCIBs teknologi.
- Det må være en mulighet for å lyse på en fornuftig måte.
- Det må være et udekket lokalt behov som trengs.
Så til mitt spørsmål:
Må eventuelt nye studier i nye indikasjoner startes helt forfra igjen, dvs safety (fase 1) ++ ? Eller må de kun bevise effekt når samme teknologi benyttes? Ved det første alternativet vil potensiale i PCI-teknologien aldri kunne bli realisert av et lite eller middels stort biotekselskap pga mangel på ressursen sett imot patenttidens rekkevidde.
Slik jeg forsto PW i dagens Q, er behandlingen for indikasjonen GGK i USA eksempelvis priset til $115000 pr pasient, altså i underkant av 1 million NOK. For en stor partner med enorme muskler vil det derfor være av interesse å benytte teknologien i andre indikasjoner, går jeg ut fra. De vil også ha muligheten for å sette i gang en rekke nye indikasjoner innen fimaChem, pga forholdsvis god inntjening innen indikasjoner hvor det ikke finnes god eksisterende medisinsk behandling. Hvis det stemmer at fimaChem kan benyttes i overkant av 30 ulike indikasjoner, er den i så fall potensielt verdt vanvittige summer. Jeg mener feks bukspyttkjertelkreft har blitt nevnt Jeg mener å ha lest at over 500000 dør av denne kreftformen årlig i verden.
Jeg har som de fleste andre mistet kjente og kjære av ulike kreftsykdommer, og er derfor opptatt av at potensiale i PCI-teknologien skal utnyttes så raskt som mulig i flest mulig indikasjoner med behov for forbedret levering av medisiner. Det er neppe mulig gjennom småbiotek alene?