Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 4 (PCIB) 1

Som Investor eller Polygon for en dag siden var inne på her. Det er ikke veldig imponerende data for Nucana sin sekkestudie vs RELEASE data?

Mr. Griffith continued: “The primary objective of the first interim analysis is to demonstrate at least a 14% improvement in the ORR in the Acelarin plus cisplatin arm compared to the gemcitabine plus cisplatin arm. In the ABC-08 study of Acelarin plus cisplatin as a first-line treatment for patients with biliary tract cancer, an ORR of 44% was achieved among the evaluable population. This compared favorably to the ORR of 26% achieved among evaluable patients treated with gemcitabine plus cisplatin in the ABC-02 study, which established this regimen as the global standard of care. We look forward to announcing the outcome of this first interim analysis in the first half of 2022.”

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/09/15/2297447/0/en/NuCana-Announces-Enrollment-of-Required-Number-of-Patients-to-Conduct-First-Interim-Analysis-in-the-Phase-III-Biliary-Tract-Cancer-Study.html

Sekkestudien til Nucana ser ut til å klare interim 2022.

Ingen jubel ved nyheten i dag å spore ved Nucana kurs, siste 2,47 usd (+4%) minus nesten 50% 1 år og minus 87% siste 5 år.

Nok en kuriositet ved PCIB handel mot slutt i dag. VWAP 18.6945 kr. Og sluttkurs nesten 1 kr lavere en volumveiet gjennomsnittlig pris today. Det er spesielt…

Joa @Teiner men en krone lavere enn gjennomsnitt omsatt er MYE! Og få aksjer kjørte kursen ned mot slutten…Sett diff her tidligere men denne tar nesten kaka i %. Det er spesielt

11 Likes

Den er nok bare nede og tester motstand før rekyl oppover. Solgte mitt på 18.95 og ned til 18.85 for jeg ventet på dette. 10% på 3 dager var ok for meg. Om ordreboka er full nedover og åpen oppover i morgen er jeg sulten på mer.

3 Likes

Sjekket ikke godt nok til å se at jubel allerede hadde kommentert det.

2 Likes

Det var den melding jeg kommenterte tidligere i dag over og data var tydelig et solid gjesp. Nucana endte opp 1,7%…

3 Likes

Det er vel krise for pcib sitt RELEASE studie om NuCana nå kommer i mål med godkjenning på første interim avlesning? Sannsynligheten er vel minimal, men likevel plagsomt at det er blitt slik pga alle forsinkelsene

Det er beskrevet godt i radforsk podcast flere ganger tidligere. Det ble vel sagt at dette kunne sågar være positivt for PCIB. Einarsson beskrev og greide ut dette i detalj. Dette er også en sekkestudie. Hyggelig å se at det er mulig å inkludere pasienter (om enn denne studie favner mye bredere). Promising for studier generelt.

Disse resultater som ble presentert er som Polygon beskriver over mye dårligere enn det som er sett i RELEASE. Det ble ei heller ingen fest for Nucana i dag.

5 Likes

Nei, absolutt ikke noen krise i det hele tatt.

Og

Vi får vel vente til de får studert dataene og kommer med en tilbakemelding til markedet før vi konkluderer med at de vil søke godkjennelse på denne interrimen…
For øvrig tar det lang tid fra avlesning til en Evnt ferdigbehandlet søknad. Nærmere et år må du regne med. Og da snakker vi kun om fda/usa. Andre land bruker ofte adskillig lenger tid.

Edit: Får vel nok en gang dra frem denne når folk ønsker spre usikkerhet:

14 Likes

Prøver ikke spre usikkerhet om det ble oppfattet slik, godt NuCana studien ikke er av bekymring for dere med kompetanse på området.

At PCI kunne bidra i covid-vaksiner var faktisk tema i en eller annen Radium podcastepisode for en god tid tilbake. Det ble sagt en hel masse vås som de rett og slett burde ha holdt seg for gode til å si.

1 Like

Inte överdrivet orolig över resultatet för Nucana dock är det oroande att de kunnat rekrytera 418 patienter på ca 130-40 sites sedan januari 2020 medan PCIB rekryterat ca 30 (våran tolkning av guidningen vidare) på ca 50 sites.

De har rekryterat nästan 15 gånger fler på 3 gånger fler sites, dock i en säckstudie med större inklusionsspektra.

Om man utgår från deras fas 1 så kan de nå 14% högre ORR jämfört med ABC-02 STUDIEN vilket de gjorde i fas 1.

DOCK VILKET ÄR DET VIKTIGASTE: de hade sämre Overall Survival än ABC-02 Studien vilket är det som betyder någonting.

Tror FDA har stenkoll på att de i fas 1 visade på bättre ORR men att det inte gav längre OS och att de lägger mer vikt vid längre OS jämfört med kontrollarmen.

Det bäste för PCIB vore om de ligger väldigt nära/under kontrollarmen i OS vid första OS-interim och att IMDC säger att det är liten chans att de kan öka överlevnaden för Gallgångscancer jämfört med standard behandlingen.

Det är bara att vänta och se.
Oavsett om de får godkännt på datan de skickar in 2H22 så dröjer det troligtvis till 2H23 innan de får markandstillgång på eventuella delar av CCA markanden och då hinner PCIB troligen skicka in sin data som om båda studierna följer resultaten i fas 1 ger PCIB överlägsna resultat gällande överlevnad.

20 Likes

Kaviar og champagne til øl og pølespriser her Nå.

1 Like

Henger Nordnet eller stemmer det at aksjen ikkje er omsatt sidan kl 09.55?

Det ble for stor spread?

2 Likes

Har lest gjennom guidelinen, og det ser ut til at spørsmål 14 (Q14, side 23 av 39) er det som er relevant for PCIB her for å adressere “retention”, dvs frafall i kontroll-armen.

Q14. What factors should sponsors consider when deciding whether to change their
clinical trial protocol during the COVID-19 public health emergency to include
remote clinical outcome assessments?

Men før jeg går inn på Q14, så må jeg sy sammen en tankerekke.

Som du nevner @Brl , er dette dokumentet oppdatert den 30. august 2021, mao det er et levende dokument som med jevne mellomrom oppdateres, for å best mulig adressere de løpende utfordringene COVID-19 har gitt i takt pandemien og derav med læringskurven til FDA og nødvendige oppdateringer.

I dokumentet gis følgende info om oppdateringer:
“This document updates the guidance of the same title issued in January 2021 (previous versions December, September, July, June, May, April, and March 2020).”

Hvis noen klarer å finne januar (27.01.2021) versjonen ville det vært flott, det nærmeste jeg kommer er følgende side, og der er det siste versjon (august som er linket opp), selv om det står på siden * ## Content current as of: 01/27/2021

https://www.fda.gov/regulatory-information/search-fda-guidance-documents/fda-guidance-conduct-clinical-trials-medical-products-during-covid-19-public-health-emergency

Poenget med å kikke på versjonene er selvsagt å se hva nytt som er implementert.

Men selv om jeg ikke finner januar 2021 versjonen så har jeg i alle fall funnet og sett på mai 2020 versjonen.

Og da kan man finne ut av hvilke nye muligheter selskapene fortløpende får innenfor det stadig oppdaterte rammeverket.

Hvis man leser kjapt gjennom både may 2020 versjonen og august 2021 versjonen finner man kjapt ut at formuleringene og innhold av spørsmålene er både ulike og at mulighetsrommet for selskapene også forandrer seg. Det er derfor god grunn til å tro at noe som ville stoppet opp eller blitt avslått mai 2020, og trolig også januar 2021 ikke nødvendigvis vil bli det i august 2021.

Som sagt har jeg ikke klart å finne januar 2021 versjonen, men om jeg stiller mai 2020 versjonen opp mot august 2021 versjonen på de mest relevante spørsmålene for PCIB for å adressere retention, så ser det for meg ut at nye muligheter er til stede.

Mest relevante Qs fra 14. mai 2020:

Q12. What factors should sponsors consider when deciding whether to implement remote performance outcome (PerfO) assessments or interview-based clinician-reported
outcome (ClinRO) assessments during the COVID-19 public health emergency?

Q15. During the COVID-19 public health emergency, certain patients may no longer be able to travel to a central location for protocol-based treatment that is scheduled on a
recurring basis. Can the investigational product intended for infusion be shipped to a
local health care provider who is not a sub-investigator to administer the infusion to a
patient while still maintaining integrity of the trial? If so, what else would be needed
regarding trial monitoring and institutional review board (IRB) oversight?

Q18. I am a sponsor and would like to use an alternate laboratory or imaging center26 for
protocol assessments. What should I consider regarding when this approach would be
appropriate and the selection of alternate laboratories or imaging facilities?

Mest relevante Qs fra 30. august 2021

Q14. What factors should sponsors consider when deciding whether to change their
clinical trial protocol during the COVID-19 public health emergency to include
remote clinical outcome assessments?

Q20. I am a sponsor and would like to use an alternate laboratory or imaging center48 for
protocol assessments. What should I consider regarding when this approach would
be appropriate and the selection of alternate laboratories or imaging facilities?

Tenker jeg tar spørsmålet om alternativ laboratorium og imagesenter først. Det er ikke sikkert man trenger å “la seg stoppe av den” selv om tilsynelatende er relevant.

Grunnen er at den starter med “Given that trial participants may not be able to come to the investigational site for protocol-specified visits at which laboratory tests or imaging would be conducted, sponsors should evaluate whether it is feasible to use alternative laboratories or imaging centers”

Og problemet til PCIB er ikke nødvendigvis at de ikke er “able to come”, retention, eller lack thereof er jo mer et personlig valg. Så da blir det ikke riktig problemstilling veie det mut ulempen (For example, disparities in laboratory
measurements or imaging protocols will introduce increased variability and thus can affect type I and type II error rates. )

Da synes jeg det er mer spennende å se på Q14 i august 2021 vesjonen,

Q14. What factors should sponsors consider when deciding whether to change their
clinical trial protocol during the COVID-19 public health emergency to include
remote clinical outcome assessments?

Med vekt på “to inclde remote clinical outcome assessments”.

Så hva er COAs? (clinical outcome assessmnets definert som?

"Some clinical outcome assessments (COAs)36 can be conducted remotely in clinical trials duringthe COVID-19 public health emergency, including COAs for performance outcome (PerfO),interview-based clinician-reported outcome (ClinRO),37 patient-reported outcome (PRO), andobserver-reported outcome (ObsRO). "

Sjekker man fotnote nr 36 der COAs er definert så står det der at

36 For purposes of this guidance, a COA is an assessment of a clinical outcome (i.e., an outcome that describes or reflects how a patient feels, functions or survives); a ClinRO is a measurement by a trained health care professional after observing a trial participant’s health condition, a PerfO is a measurement based on a standardized task performed by a participant that is administered and evaluated by an appropriately trained individual or is
individually completed, a PRO is a measurement based on a report that comes directly from the participant about the status of a patient’s health condition without amendment or interpretation of the participant’s response by a clinician or anyone else, and an ObsRO is a measurement based on a report of observable signs, events, or behaviors related
to a participant’s health condition by someone other than the participant or a health professional (e.g., a parent or caregiver). See FDA-NIH Biomarker Working Group BEST (Biomarkers, Endpoints, and other Tools) Resource [Internet]. Silver Spring (MD): Food and Drug Administration (US); 2016, available at BEST (Biomarkers, EndpointS, and other Tools) Resource - NCBI Bookshelf. Co-published by National Institutes of Health (US), Bethesda, (MD)

Jeg tenker at COA mtp “survives” i setningen “6 For purposes of this guidance, a COA is an assessment of a clinical outcome (i.e., an outcome that describes or reflects how a patient feels, functions or survives)” bør inkludere å gjøre all type oppfølging for kontrollarmen lokalt.

Så til hovedpoenget. Jeg er ingen ekspert på evaluering av guidelines, men det er opplagt at nye oppdateringer gir nye muligheter, og at det faktisk er 7 måneder siden sist oppdatering. Jeg vet ikke om Q14 slik den er formulert i august-versjonen var med i januar versjonen.
Jeg vet ikke om PCIB leser disse guidelinene fra versjon til versjone.
Jeg vet ikke hvilke initiativ de har tatt overfor FDA helt uvhengig av hvor grundig disse guidelinene er diskutert og jobbet med internt i PCIB.
Og jeg er heller ikke i stand til så vite “hvor langt dette lerretet er å bleke”.

Men jeg tror neppe at PW hadde lest siste versjon den 31. august.

Og jeg synes de skal parallelt jobbe for å få inn mest mulig pasienter iht til nåværende protokoll og praksis, samtidig som de tar opp tråden med FDA, for å å ha muligheten til mer Decentralized Trial.

Kunne vært interessant å høre fra andre. Hva tror dere? Er dette veien å gå? Har PCIB jobbet (godt nok) med dette? Er det nye muligheter i ny versjon (ref jeg har ikke alle versjonene her)?

58 Likes

Pcib skulle aktivt ha reklamert med sine resultater,så hadde pasientene i høy grad krevd og få behandling av Pcib. Resultatene taler for at folk hadde gjort hva som helst for den beste behandling når det står om livet. Vi burde mer en nok pasienter om de hadde vist hva Pcib leverer.

2 Likes

Så fint å se at folk følger med på sånt. Kanskje vi kan tipse PW om dette? Ikke sikkert at de er klar over dette…

1 Like

Et problem er nok at folk i større grad skulle ha hatt kunnskaper så de ønsket PCIB sin behandling, men litt av problemet nå er vel at de faller ut av a kontrollarmen.

2 Likes

Jeg tror nok de er klar over dette, og at det diskuteres. Jeg vet imidlertid ikke hvor nøye det følges opp. Leses feks versjonsoppdateringene med lupe.
Dessuten, PW sa at det var et langt lerretet å bleke. Kan det ha blitt kortere med siste oppdatering? Dessuten kan det jo tenkes at det er tungt å dra dette i gang FDA. FDA har jo mye å gjøre, og kanskje man tenker man er en liten uprioritert mygg nå som mye annet har oppmerksomhet. Mitt svar på det er å gjøre det enklest mulig for FDA. Gode argumenter og en gjennomtenkt plan som er viser at de er 100% i samsvar med guidelines og forstår intensjonen i til punkt og prikke.

18 Likes

thanks @Snoeffelen, if understand Q-14 correctly, it may not seem relevant to PCI biotech. here they talk about trial outcome assessment, this does not exempt the patients from receiving the treatment in the selected clinical sites. I think what they mean here is the follow up / assessment after the treatment is received, which can then be done remotely. In the case of pci biotech, this may not help much since the treatment requires multiple visits to the site in order to complete the treatment cycles.

3 Likes

FDA-2020-D-1106-0002-08302021.pdf (346,4 KB)
FDA-2020-D-1106-0002-01272021.pdf (317,4 KB)
FDA-2020-D-1106-0002-12042020.pdf (309,7 KB)
FDA-2020-D-1106-0002-09212020.pdf (373,0 KB)
FDA-2020-D-1106-0002-07022020.pdf (364,1 KB)
FDA-2020-D-1106-0002-05142020.pdf (275,5 KB)
FDA-2020-D-1106-0002-05112020.pdf (260,8 KB)
FDA-2020-D-1106-0002-04162020.pdf (236,4 KB)
FDA-2020-D-1106-0002-04022020.pdf (179,2 KB)
FDA-2020-D-1106-0002-03272020.pdf (178,6 KB)
FDA-2020-D-1106-0002-03012020.pdf (84,0 KB)

FDA-2020-D-1106-0002-combined-comparison-01272021-08302021.pdf (1,1 MB)

Den siste delen av filnavnet er dato for oppdateringen.

Edit: La til en PDF som sammenligner januar med august.

41 Likes