Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Vi får håpe du har rett JAXI.
Men når det kommer til guidingen til Per Walday, så tar jeg den alltid med en klype salt!:wink:
Og konferansen i desember er det mest naturlige stedet å presentere data fra fimaVACC, ref navnet på konferansen.

22 Likes

Kjekk mann. Var betryggende å høre på han på presentasjonen i går. Fyren har full kontroll, og kom med veldige gode forklaringer.

5 Likes

Promising data in fimachem and advances in fimavacc and nac coupled with enough gas to drive for 4 years as a matter of fact in a shaky global economic environment. What else would an investor in Pci biotech hope for? I’m as happy as a hippie :grin:

11 Likes

Har ikke forstått dette med at det tar en dag å analysere en prøve i fimavacc. Forestiller meg at det er bare en mann/dame som kan analysere en prøve om gangen. Går det ikke da an å sette på flere bio ingeniører? Ti stk og vips ferdig på to uker?

2 Likes

Something else i want to share with you, I called up a good old friend few weeks back who is working for a big investment bank in one of the world finance hubs for a casual talk. During the conversion we touched a little bit on biotech valuation and all the assumptions that went into the DCF model. it was more of an educational conversation, however, he told me at the end, that the easiest method to value a biotech company in the last stage of clinical development is to multiply the peak sales for the lead product by 3 and he said that this is used frequently for this matter.

So luckly, I (we) have Susane who did the work for me (us) projecting peak sales for fimachem in 2026 at 2.219 billion NOK, so this x3/37million shares gives a share price 180 NOK per share.

I was little skeptical about this however, i did some further research, and i found many references to this, one of which is from this link below:

Quote:
“How does a peak sales estimate play directly into the valuation for a company? Historically, biotechs are valued at about three times the peak annual sales of the company’s lead candidate. If chances of approval look good, which you can judge by how far along the drug is and the strength of the trial data, and yet shares are still trading for far below three times peak sales, you may just have found yourself an undervalued gem. And if the company has other drugs in development, that’s a helpful hedge against the worst-case scenario: the FDA rejecting the drug, turning its peak sales to $0.”

I am not asking you to follow this method, but for me knowing who i was talking to and what i found as references makes me comfortable about this valuation.

good luck

29 Likes

Neste ukes top50 blir veldig interessant. La merke til at DNBs egen handelskonto er borte fra denne ukes liste. Da har de minimum solgt ca. 80.000stk.

2 Likes

Forventer store endringer hovedsakelig fordi en del vil nok selge seg ned for å kunne benytte seg av TR. Altså konvertere TR til aksjer. et annet alternativ er jo å selge en del TR. Mange muligheter.

2 Likes

Er så mange ganger i år jeg har forventet kjempeendringer på topp 50 etter stor omsetning, og så har det aldri skjedd. :stuck_out_tongue:

Blir spennende å se denne gangen.

Tror dere det er mulig at nyenburg har avtale med andre i garantigjengen om å få kjøpe tegningsretter av dem?

2 Likes

Ja. Tror de vil kjøpe endel fra RF. RF har nok ikke råd til å tegne for alle rettene. De garanterte bare for 5 millioner.

2 Likes

Tror det er svært sannsynlig at det kommer store endringer fordi en del har vært med helt siden forrige emisjon uten å selge en eneste aksje. Kjøpte for alt det de kunne da og har ikke cash eller er villig til å spytte inn mer. Tipper Sorlendingen f.eks. er i denne kategorien.

Stock DZ,

jeg må innrømme at jeg har mye sans for denne tommelfingerregelen som din venn fortalte deg om; ikke fordi den er noen sesam-sesam-løsning for å finne fram til gode kursmål for en aksje, men fordi ingen av de sifistikerte beregningsmodellene for nåverdi heller ikke er det. Det finnes hyllemeter med slike modeller,jf. https://finexecutive.com/en/news/discounted_cash_flow_interview_questions__answers_basic_2_4_2015

En kan ta et blikk inn i en helt annen sektor; kjøp og salg av eiendom / eiendomsutvikling. Mange av aktørene her er smarte, flinke folk som i stor grad benytter tilsvarende tommelfingerregler kombinert med erfaringer og teft.

Poenget er at de mange ulke metodene for beregning av nåverdi av produkter som ennå er i utviklingsfasen nødvendigvis må bygge på et stort sett av forutsetninger slik som pris, totalmarked, markedsandel, kostnadsutvikling for innsatsfaktorene, alternative avkastningsmuligheter m.fl.

Jeg tenker derfor slik; jo mer sofistikert den valgte beregningsmodellen er, jo lettere er det at den blir selvhenførende i hendene på det være seg en investor eller analytiker. Med det mener jeg sjølsagt ikke at bruk av grundige beregningsmodeller bare er tull og tøys - langt i fra. De er nok alle si ulik grad etterprøvd empirisk, og noen er bedre i en setting, andre bedre i en annen.

2 Likes

Om ikke NYE har andre tilsvarende avtaler så vil de da kun ha litt over 1% av selskapet. Da må de kjøpe mye i etterkant, om vil ha innflytelse.

1 Like

Ja vi har jo ofte kommentert at topp 50 i pcib har veldig mange “småfisk” (ikke ment til forkleinelse) som har kjøpt seg inn på ekstremt lave nivåer. Jeg vil jo tro at mange av disse ville kunne gire til veldig gunstige betingelser om de ønsker all den tid de sitter med mangebaggere i papirgevinst.

1 Like

I agree with @Mr.Oncoinvest RF was in need of capital just recently hence selling some pcib shares, I don’t think they will use all their rights in this issue, may have even already agreed for a direct sale of rights to the private investor without going through the market.

1 Like

Hvis data fra fimaVACC viser at det PW sier stemmer så åpner jo dette døren for et marked av enorme dimensjoner. Bare sjekk denne fra i år. Produkter som kan vise til økt effekt for CPI kan oppnå milliardverdier på veldig kort tid.
Og at fimaVACC kan øke effekten av CPI er helt ny informasjon for meg.

Please use the sharing tools found via the share button at the top or side of articles. Copying articles to share with others is a breach of FT.com T&Cs and Copyright Policy. Email [email protected] to buy additional rights. Subscribers may share up to 10 or 20 articles per month using the gift article service. More information can be found at https://www.ft.com/tour.
https://www.ft.com/content/00033a08-119c-11e8-8cb6-b9ccc4c4dbbb

''The pharmaceuticals group will hand over $1.85bn in an upfront payment to Nektar Therapeutics, a San Francisco-based biotech group, in exchange for 35 per cent of global profits from its cancer medicine, codenamed NKTR-214, and a stake in the company valued at $850m. 

Nektar will also be entitled to a further $1.78bn linked to whether the medicine is successful in trials and how well it does commercially.

The upfront consideration is the largest ever for a biotech licensing deal, and underscores soaring valuations in the pharmaceuticals industry, where acquisitive companies are paying record premiums to secure access to promising drugs.

Shares in Nektar Therapeutics rose 7.7 per cent in early trading in New York, giving it a market capitalisation of roughly $12.8bn. Shares in Bristol added 1 per cent, valuing it at roughly $106bn.

Bristol said it would trial Nektar’s drug in combination with its existing immunotherapies, Opdivo and Yervoy, in an attempt to increase the number of cancer patients who respond to the treatments. ‘’

https://www.ft.com/content/00033a08-119c-11e8-8cb6-b9ccc4c4dbbb

3 Likes

@abacus

I agree, i still used the peak sales from Arctic, which itself is based on other floating parameters and assumptions, and still requires some thorough work to conclude/project its value. at first i thought that my friend thought I lost him when he was going all technical about it, hence he tried to make it simple for me, but on the contrary what he was highlighting to me is that detailed and complex methods exist (if I want to complicate my life) and usually don’t agree between themselves, but experiences converge to a rule of thumb that I was supposed to be aware of and this what he called on the phone a “first impression valuation”

4 Likes

Mandag sendte Arctic Securities ut et e-brev til sine kunder (straks velvillig spredd videre til flere aksjefora). Dagen etter kunne en tydelig se at Susanne Stuffers’ realitetsorientering hadde en viss virkning. Men hvor lenge varte den? Gyldne dager for de med penger ut over det de trenger i emisjonen.

Jeg kan tenke meg kursen forblir litt brukken i påvente av nyheter/ og ferdigstillingen av emisjon. Flere må nok også kanskje selge litt for å få råd til å delta i emisjonen.

Surt å sitte i tap nå, men Jeg tror uansett kursen vil ta flere byks straks emisjonen er fullført, og pengene er på bok.

1 Like

Ser det er flere som skriver det samme. Men det er da antall aksjer en har den 14. september kl 16:30 som avgjør hvor mange tegningsretter en får i emisjonen.

1 Like