Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Sett Snøffelen forholde seg til 1 million per pasient og 100 pasienter for pp2.
1 million er noe Jonas Einarson har brukt som en generell forventet kostnad per pasient for Biotek forskning i Norge. 100 pasienter er beregnet opp mot NANO’s PARADIGME, og redusert litt siden gallegangskreft er betydelig sjeldnere. Snøffelen har en betydelig mer detaljert vurdering til hvorfor dette antallet pasienter, det finner du her:

Innlegg av: Snøffelen (21.12.17 12:37 ), lest 690 ganger
Ticker: PCIB
RE^1: PCIB - STARTEN PÅ NOE STORT - STØRRE - STØRST
http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2421269

Dividend har satt opp regnestykke hvor han bruker 50 pasienter for pp2 og 100,000$ i kostnad per pasient, hans overslag finner du her: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2421208

Her er et interessant innlegg som støtter tanken om 100 pasienter i pp2:

Innlegg av: nextmove (21.12.17 14:57 ), lest 252 ganger
RE^1: PCIB - STARTEN PÅ NOE STORT - STØRRE - STØRST
Jeg deler fullt ut vurderinga av krav til randomisering i pivotal fase 2. Det vil avgjort gi et mer robust og uangripelig resultat, som i sin tur tjener selskapets og aksjonærenes interesser.
De regulatoriske myndighetenes krav til størrelsen på pasientpopulasjonen må ses i lys av at de samme myndighetene har stilt i utsikt Accelerated Approval resp. Conditional Approval. For ikke bare vil disse privilegiene være avhengig av overbevisende effekt, men også at produktet vil dekke et stort udekka medisinsk behov - og det for et produkt med forekomst i den nedre enden av spennet for Orphan Drugs. Etter mitt syn tilsier det at kravene til solid klinisk dokumentasjon vil måtte veies opp mot at dagens gallegangspasienter har et svært dårlig tilbud, samtidig som at de er for få til å stille for høye krav til antall inkluderte pasienter. Derfor tror også jeg at vi vil ende opp rundt 100 pasienter.

e-mannen beregnet en emisjon i størrelse 125-250 millioner kunne komme ved oppstart fase 2 i sin orginale analyse, men har ikke beregnet kostnad for fasen utover dette i hans ellers brukbart detaljerte analyse som er her:
http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2413052

Han beregner at PCIB går til marked alene dog når han skrev analysen der.
Senere her har han endret mening etter mail-kontakt med PCIB:

Innlegg av: e-mannen (20.12.17 22:07 ), lest 853 ganger
RE^1: Pcib Justert verdivurdering basert på dagens melding
Tror du trygt kan regne med partner nextmove. Her er svaret jeg fikk fra CFO Ronny Skuggedal, når jeg diskuterte dette med han.

Ronny Skuggedal rs@pcibiotech.no

Svar|
fr 20.10, 15:20
Du;
Per Walday (Per.Walday@pcibiotech.no)
Innboks
Hei xxxxx,

På generelt grunnlag gjentar vi disclaimer fra PCI Biotechs hjemmeside: Please note that any opinions, estimates or forecasts regarding PCI Biotech Holding ASA’s performance made by these analysts are theirs alone and do not represent opinions, forecasts or predictions of PCI Biotech Holding ASA or its management. PCI Biotech Holding ASA does not by its reference or distribution imply its endorsement of or concurrence with such information, conclusions or recommendations.

PCI Biotech er et lite selskap og vil ikke ha ressurser til å etablere et salgsapparat og andre nødvendige støttefunksjoner for å selge produktet “across EU and US”. Et mål om utlisensiering av produktet (fimaChem) er derfor den sannsynlige strategien for PCI Biotech. En mulighet kan imidlertid være at selskapet beholder rettighetene for produktet i et begrenset geografisk område, som f.eks. Norden.

Mvh,

Ronny Skuggedal
CFO

cid:image001.jpg@01CAF813.FB66DD10
Ullernchausséen 64
N-0379 Oslo
Norway
Phone: +47 67 11 54 03; Mobile: +47 94 00 57 57
Email: rs@pcibiotech.no Web: www.pcibiotech.com

3 Likes

Her er en post som fremmer sannsynelig prisnivå for PCIB basert på deres egne uttalelser:

Innlegg av: nextmove (21.12.17 15:42 ), lest 420 ganger
Endret: 21.12.17 15:48
RE^1: Pcib Justert verdivurdering basert på dagens melding
Computum,

Walday svarte på spørsmål fra en aksjonær etter Q3-presentasjonen at han antok at prisen på Amphinex-behandling for gallegangskreft ville havne sånn midt på treet (hør audiocasten for å høre den nøyaktige ordlyden). Walday refererer da sjølsagt til artikkelen i LifeSciCapital som PCIB har vist til i flere tidligere kvartalsrapporter (en analyse av markedet for Orphan drugs fra februar 2016).

For Orphan drugs i kategorien under 10 000 årlige forekomster i USA kan en av figur 1 i artikkelen se at spennet for de om lag 35 aktuelle produktene som er med i analysen, ligger fra om lag 60 000 USD til langt over 900 000 USD. Gjennomsnittet ligger på 280 000 USD og medianen på 200 000 USD.

I figuren er det ikke skilt mellom produkter med og uten Accelerated Approval. Det taler etter mitt syn for at 300 000 er en mer sannsynlig pris.

NB! Vær imidlertid oppmerksom på at prisen på legemidler i USA gjennomgående ligger betydelig høyere enn i Europa.

Ref. https://www.lifescicapital.com/research/020416-analysis-of-orphan-drug-market/?wpdmdl=3834

Om en benytter 150,000$ for kalkuleringer, er mann konservativ og sådan på trygg grunn tenker jeg. Lurer på om NANO’s Betalutin er forventet å ligge på samme, mest fordi de benytter samme analyser til å beregne pris på ODD produkter.

3 Likes

Det hørtes ut som en bra nok kilde for meg. :+1:

3000 pasienter × 200.000 $ er vel 600 millioner dollar = ca 5 milliarder kroner? Tror du glemte en null, altså enda mer potensiale :money_mouth_face::moneybag::+1:

4 Likes

Forteller noe om norsk biotek når du kan dele på 10 og det enda ser pent ut =]

4 Likes

Syntes det ble litt lite sammenlignet med tidligere beregninger. :grin:

Ser over at PCIB har planlagt å få en partner siden de ikke har mulighet til å distribuere selv. Noen som aner hvor mye royalty som er vanlig?

Ser at det er lavere priser i Europa, så kanskje 150 TUSD i snitt blir riktigere? Da blir det 3,75 milliarder. I året, i omsetning.

4 Likes

Post 4327 i NANO generelt emnet, forteller @Boykie om EV/S snittet i Europa ved starten av året, 8,13. Fikk ikke kopiert nå på mobil.

E—mannen tror jeg benyttet 15 i sin analyse. Men han brukte kun 1500 pasienter.
Diskonteringsrate er inn på slike beregninger sier DNB forresten.

2 Likes

Det blir vel ikke det samme for pcib som for nano. Pcib skal ha partner, nano skal selge selv såvidt jeg vet?

1 Like

Global Market Study - Persistence Market Research

4 Likes

Tror med partneravtale så trekker vi fra royalityrate, men benytter de andre tallene også. Siden vi er i Norge, og PCIB ikke har produkt på markedet, er ikke ev/s prising noe vi ser før det foreligger ett år med salg. Og vi må forvente lavere enn snitt i Europa. Men at slike faktorer absolutt er verktøy som kan bidra til å tegne fremtidig gallegang potensial

1 Like

Av triggere framover så er sannsynligheten stor for en analyse eller en utfyllende kjøpsanbefaling fra Artic Securities. Neste Radforsk vil også ta for seg PF2.
Melding om spikret studiedisign vil også komme.
Tidligere erfaring tilsier også at man kan gjøre noen kupp på en ferieslapp romjulsbørs.

3 Likes

Det har vært en litt uforutsigbar aksje dette, blir spennende å se!

1 Like

For en gangs skyld, så synes jeg at jeg har funnet en aksje som har utviklet seg litt som forventet. Hva er det du har funnet overraskende?

1 Like

F.eks den elleville spiken før emisjonen kom ganske så ut av det blå. Var vel litt biotechhysteri på oslo børs akkurat da.

Og den siste spiken i april var også litt drøy.

Er nok en del som kan ha pådratt seg solide tap i de tilfellene der.

2 Likes

Har nok vært enkelte utslag av at traderkompetanse og kreftforskning ikke er samme fag. Ser for meg at dette vil stabilisere seg når PCIB får mer erfaring med å informere markedet og markedet med PCIB.

2 Likes

Her er det gang i dag.

Noen nyheter/meldinger som er sluppet?

Omsatt for over 1 mill de første 7 minuttene, luktet på 34,90.

1 Like

Aksjen overshooter når den først går, og gjør det konsekvent. Kjøpte nå sist i påvente av dette, reduserte litt fordi jeg ikke visste hva meldingen kom til å bli. Likte det jeg leste, så har ikke solgt enda. Fundamentalt, så ser det veldig bra ut nå. Risky, men bra.

Mcap er såpass lav vs nano at det skal mye mindre til før det tar av den ene eller andre veien.

1 Like

Ja, og så undershooter den andre veien. Jeg ser også på lav mcap som mulighetsrommet for stor kursutvikling for Pcib på kort sikt. Teknologien er også kjempespennende og lovende, men fundamentalt synes jeg den har overreagert på meldingen som kom.

Dette fordi pivotal fase 2 allerede syntes svært naturlig og fordi noe som helst negativt signal heller ville vært litt katastrofe i motsatt fall. Meldingen var dessuten pr def ingen endelig bekreftelse. Det er heller ikke store pasientgrunnlaget ennå og muligheten for emisjon vel er relativt nærliggende.

Jeg er altså mer optimistisk teknisk enn fundamentalt i det kortsiktige.

1 Like

Stemmer, så det er fortsatt en ørliten sjanse for at ting ikke ordner seg. Derfor tror jeg den endelige bekreftelsen vil være en ok trigger. Spesielt hvis det blir en avklaring på om de kan starte salget før PP2-studien er helt ferdig.

Blir nok en overshoot denne gangen og ja, men jeg har på følelsen av at 35 kr ikke er en overshoot, men en konsolidering før det går videre. Får se om den følelsen stemmer. Har solgt alle de andre gangene.

Jepp, veldig praktisk, ref siste setningen i paragrafen over.

Btw, jeg har bare 7% av penga mine i PCIB. Det er høy-risk. :wink:

1 Like

Virker som vi har ganske lik tilnærming til Pcib, og god tro på lang sikt, men det er ganske mye som skal skje før:

…er avklart.
Dersom Nanos og annen biotek kan gi pekepinn så blir det noen bølgedaler på veien dit. Jeg skjønner fremdeles ikke helt at den meldingen som kom står i forhold til kursoppgangen. Forventet derfor et tilbakefall fra ca 32,5, men jeg har kanskje undervurdert effekten av at Pcib nå er nærmere der Nano var kursmessig høsten 2016. Samtidig greit å huske på at det nok også gjelder utviklingsmessig i forskningen.

Håper dere som er inne får videre suksess😊

1 Like