Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Det er det jeg mener. Kan man kjøpe t-rettene og tegne seg i emi uten å ha “vanlige” aksjer? :slight_smile:

1 Like

Ja, man kan kjøpe t retter og tegne seg for antallet du har Tretter til.

1 Like

Takk for svar :slight_smile:

Og du kan overtegne ( tegne mer enn du har retter for). I noen emmisjoner får man jo kun aksjer hvis man har T retter. Så planlegger du å tegne deg er det alltid smart å handle minst 1 :wink:

5 Likes

Ja så lett kunne det egentlig skrives, det ble litt klønete av meg ovenfor her.
Til mitt forsvar måtte eg lete litt, og redigere litt, med telefonen

1 Like

Det jeg mistenker mange sliter med (jeg synes og det er en smule komplisert) er hvor mange aksjer man kan få kjøpe med sine tegningsretter.

Det kan kanskje være tilfelle, mangen sliter nok sjenerelt med å lese, og faktisk forstå informasjonen o børsmeldingene som blir utsendt av dei forskjellige seleskapene.
Det kan være en kunst, men viktig å gjøre seg godt kjent med innholdet, før man handler, og ikke omvendt

Kronn kan vel skrive under på at jeg slet med disse hersens emisjonene her i sommer! :slight_smile:

Synes ikke det er det store problemet nå, men en må ha tungen rett i munnen når det gjelder datoer osv.
Tror det var DOF jeg misset på tegningsdatoen, nå forsøker jeg å være tidlig ute.

1 Like

Det jeg mistenker mange sliter med (jeg synes og det er en smule komplisert) er hvor mange aksjer man kan få kjøpe med sine tegningsretter.

Du er garantert 0.6711 t-retter pr. aksje. Antar 1 t-rett gir rett til en aksje. Så hvis du har 1000 aksjer får du kjøpe 671 aksjer til 7 kr pr aksje :slight_smile:

3 Likes

Nå spør jeg dumt her, men hva skjer med de 1000 du hadde fra før av? Og hva skjer med verdien/kursen?

1 Like

Hvis du har 1000 aksjer i PCIB 8/12, så vil du få rett til å kjøpe 1000x0,6711=671 ekstra aksjer til kr 7.

Gjør du det, vil du etterpå ha 1000 + 671 = 1671 aksjer.

Hvis jeg kunne forutsett kursen hadde jeg beholdt den hemmeligheten for meg selv og blitt rikere enn Warren Buffett :wink:

Jeg tror for at kursen kan krype over 20 når emisjon er fullført, men det blir bare spekulasjon, men det meste ser bra ut enn så lenge.

2 Likes

Da var ikke det spørsmålet skrevet godt nok. Men tenkte mer på om kursen på de 1671 aksjene vil være 7,00kr eller (dagens hypotetisk uforandret) 19,00kr. Altså etter 8.12.

I teorien, så skal kursen bli 15,55 etter at aksjen går ex rettigheter. Det er det kursen på 19 kr ink rettigheter gir.

Hvis det er mange amatører som handler, så kan kursen gjerne ende opp høyere etter at aksjen går ex rettigheter enn 15,55. Det skjedde f.eks. i Starbreeze, men der var transaksjonen noe mer kompleks.

1 Like

I teorien skulle vel også kursen ha falt når emisjonskurs ble offentliggjort? :slight_smile:
Det gjorde den som kjent ikke.
Det har vel å gjøre med at situasjonen på forhånd var uavklart, nå fikk vi en grei emisjonskurs og en god rep emi, så det spørs om ikke dette bare går en vei…

Nei, ettersom det ikke var noen utvanning, og det var kjent at de trengte penger. Kursen burde gått opp, ettersom emisjonen var et usikkerhetsmoment. En emisjon ala Funcom hadde sent kursen ned.

2 Likes

Hvorfor det?

Emisjonen var fullt ut garantert, men med fortrinnsrett for eksisterende aksjonærer og aksjen handles inkl. retter. Det var også kjent at selskapet jobbet med en løsning. Vil si emisjonen som ble presentert var vel drømmescenario for aksjonærene. Man kunne jo fryktet en ny historie som Funcom og tildels Bionor da med stor rettet emisjon til lav kurs.

Det er også mulig at noen var i innsideposisjon før emisjonen ble offentliggjort og da først kunne handle etter dette.

3 Likes

Ofte stor forskjell på dei forskjellige emosjonene i forskjellige seslskapene.
Vi har eksempler på emisjoner som har vert vanskelige, som i bionor, Bwo og Funcom m.fl der det har blitt stor utvanning.
Det har blitt lite aksjonærvenlig, men gjenspeilet krisene som har vert.
Det er nok bedre tilstand i pcib.
Det finnes også eksempler på emisjoner som har fått kursen til å stige, da gjerne med retta emisjoner mot sterke grupper som sikrer og garanterer for driften.
Ett eks eksempel kan være NMG, nå Axa
Next er også ett godt eksempel da den ble satt på rundt 80kr

1 Like

Er jo et helt annet sentiment på om det oppfattes som en vekstemisjon og en “nødemisjon”. PCIB rakk akkurat å tippe over på rett side, siden de i september kunne presentere fremskritt i forskningen før de skulle reise penger.

2 Likes

Du er inne på noe vesentlig her. Hadde de ikke kunne presentere noe slik før melding om emisjon ville emi-kursen vært satt lavere og kursen ville søkt seg mot emi-kurs…

Kursen til pcib har blitt holdt nede som en fjær av at det både var usikkerhet rundt finansiering og forskning. Enhver idiot kunne jo se at prisingen på selskapet har vært veldig lav, til og med på dagens kurs er market cap kun 283 mill ifg nordnet, da gjør man seg jo noen tanker når NANO nå har vokst til pene 4-5 milliarder.

2 Likes