Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Det kan være lurt å ha i minne det faktum at garantistene, så fremt de ikke har aksjer fra før, ikke har rett til aksjer i emisjonen. De har bare garantert for at de vil kjøpe aksjer til kr 30,- dersom tegningsrettene ikke blir overtegnet.
De kan tegne seg for aksjer uten å eie aksjer og at de dermed får tegningsretter, men det er de som eier aksjer den 14 september som får 0,48 tegningsretter for hver aksje de eier.

Garantistene må derfor kjøpe aksjer eller tegningsretter for å være garantert å få kjøpe aksjer i emisjonen. Og denne spesialinvestoren vil vel gjerne opp på topp 20 og vil derfor måtte kjøpe seg litt opp i forkant av emisjonen tror jeg.

5 Likes

Bare å gjenta Stuffers…

‘‘How a financial misunderstanding can lead to an attractive opportunity’’

4 Likes

Det var jo fryktelig interessant! Hvor leser du det?

Edit: Nei, der leste jeg meldingen din for kjapt og trodde ingen av garantistene fikk tegningsretter. Det er jo helt naturlig det du skriver. For du referer altså til dette nederlandske investeringsselskapet, ikke sant?

Ja og nei, Polygon. Det gjelder alle og jeg prata med en garantist som skrev som følger på mitt spørsmål: om det blir fulltegnet får jeg ikke kjøpe noe på 30, med mindre jeg også har aksjer og får tegningsretter.

1 Like

Les innkallingen til generalforsamling:
Rekkefølgen for tildeling av aksjer:

1 Tildeling skal foretas til tegnere på grunnlag tildelte eller ervervede
tegningsretter som har blitt gyldig utøvet.

2 Dersom ikke alle tegningsretter utøves, skal ytterligere tildeling foretas til
tegnere som gyldig har utøvet tegningsretter og overtegnet. Slik
tildeling skal skje forholdsmessig basert på antall tegningsretter utøvet av hver
slik tegner. I den grad forholdsmessig tildeling ikke er mulig, skal styret foreta
tildeling etter loddtrekning utøvet.

3 Aksjer som ikke er tildelt i henhold punkt (1) og (2) ovenfor, skal tildeles av styret til tegnere som har tegnet uten tegningsretter. Slik tildeling vil forsøkes
foretatt forholdsmessig basert på antall aksjer tegnet av hver slik tegner, likevel
slik at tildelingen til hvert tegner kan bli rundet ned til nærmeste 100 aksjer.

4 Aksjer som ikke er tildelt i henhold til punkt (1), (2) og (3) ovenfor, skal tegnes
av og tildeles deltakerne i garantikonsortiet i henhold til deres garantiforpliktelser, i den grad deltakerne ikke har oppfylt slike forpliktelser ved å tegne aksjer i tegningsperioden.

2 Likes

De får 0,48 tegningsrett per aksje de eier 14. september som alle andre altså. Og de får sikkert også overtegne og tildeling på samme måte som øvrige aksjonærer. Men dersom disse nederlenderne er på ballen, så kan jo det øke etterspørselen.

Helt riktig Polygon :grinning:

How a financial misunderstanding can lead to an attractive opportunity

dette er Overskriften i Arctic Securities analysen

1 Like

Jeg hadde ikke lest den, Zappa, men det stemmer vel rimelig greit med min oppsummering?

Brannslukking av dimensjoner fra vedkommende som er ansvarlig for emisjonen. Godt med en bekreftelse på at vi har misforstått:

  • Rekruttering inn i, og avlesning av, extension går saktere enn antatt
  • Størrelsen på studiet
  • Forsinkelsen på studiet
  • Tidslinjen for readout
  • Den lave tegningsprisen
  • Særdeles optimistisk plan ifht. cashburn frem mot readout - holder pengene?

Å proklamere at dette kun er en ‘‘finansiell misforståelse’’ er en fornærmelse mot se som evner å tenke selv.

3 Likes

Jeg tror dette er mer vesentlig enn mange tror. Nå skal ikke jeg være like skråsikker som andre skribenter her inne som har hylet og skreket om hvor latterlig selskapet er, men jeg tror det er stor grunn til å kunne anta at disse garantistene sitter igjen med veldig få aksjer til slutt. Dette vil sannsynligvis bli mer transparent jo nærmere datoene vi kommer, og dersom disse da ønsker å være aksjonærer i PCIB krever dette kjøping over børs - vi er jo nå fullfinansiert ut 2022 og nye emisjoner kan de se lenge etter…

Personlig har jeg ikke solgt, og vil som veldig mange andre sannsynligvis overtegne i emisjon.

4 Likes

Hvor mange aksjer garantistene sitter igjen med i kraft av at de er garantister, er helt binært og avhengig av om kursen i tegningsperiden ender over eller under 30 kroner. Selskapet og tilretteleggerne var jo (nesten) helt sikre på at den ville ende over 30 kroner da de laget forslaget aksjonærene skal stemme over på EGF.

Jeg er i samme båt som deg. Har kapital til å overtegne vesentlig. Fikk en del aksjer til 7 kr ved forrige emisjon. Håper inderlig på at jeg kan få en betydelig andel denne gangen.

2 Likes

Regner med at reglene i extension-studiet er som for andre dose-eskaleringer:

"3 patients treated per dose level
If no DLT, dose is escalated for the next cohort of 3 patients
If 1 DLT, 3 additional patients are treated at this level with dose escalation only if no additional DLTs
If ≥ 2 DLTs, prior dose level is defined as MTD
MTD decided when 6 patients are treated at a dose level with < 2 DLTs”

MTD betyr «Maximum tolerated dose», og DLT betyr «Dose-Limiting Toxicities»

Dernest vet vi at 4 har passert safety-vinduet, mens 7 er innrullert.
Defor vet PCIB resultatet fra 4 pasienter, og de skriver jo i appendixet fra 24. august at det vil bli 2 behandlinger, og Susanne Stuffers sier at det vil bli 2 behandlinger.

For meg virker det som at 2 behandlinger er banket gjennom, og ferdig snakka.

Ser vi på reglene så må 5 av 6 innrullerte pasienter passere safet, hittil har 4 av 7 gjort det, mao 1 av de 3 siste må passere safety-vinduet.

Kanskje inklusjonen har gått tregt, men det er jo tenkelig at når ingen av de 16 pasinetene på 1 behandling fikk noe safety-issue, samt at 4 pasienter på 2 behandlinger har passert, trolig med glans så er vurderingen at man ikke trenger å inkludere flere pasienter enn de 7 da kun 1 av 3 må passere.

Dessuten, dette er ikke en “clear cut”, det er en skjønnsmessig vurdering, og med pasienten i kohort 2 så har jo faktisk PCIB fått gjennom 5 av 6 pasienter med tilfredstillende DLT. Siste dosen til han i kohort 2 var jo på rett konsentrasjon og lys.

Vi vet ikke hva PCIB og regulatoriske myndigheter snakker om, men trolig er det grønt lys for alt og siste pasinter er kun snakk om formaliteter.

Mao er det en god mulighet for at inklusjonshastigheten er en “oppkonstruert” problemstilling.

11 Likes

Får tildelt «endel tusen aksjer» ved emisjonen…

Har ikke midler å kjøpe alle for 30,- så hva er lurt å gjøre?

Låne penger ett sted? Får ikke så mye mer lån på leiligheten dessverre…

Takker for svar!

minst 2 muligheter med de aksjene og snart TR du allerede har.
1.Selge nok aksjer slik at du får råd til å benytte TR.
2.Selge nok TR slik at man får råd til å tegne seg for de resterende TR. Handel av TR ennå ikke startet.

2 Likes

Trøbbelet er at det ikke finnes noe fasitsvar i forkant fordi hver emisjon lever sitt eget liv og det er uforutsigbart hvordan prisingen blir på aksje og tegningsretter gjennom emisjonen.

Hvis du gjør hele disposisjonen i et jafs gjør du et ganske stort gamble.

3 Likes

Det tryggeste er å selge aksjer slik at har penger til å kjøpe nye til 30 kr/stk.

2 Likes

Ekstremt lovende for å si det mildt, vi er allerede på en p-verdi på 0,032!

For alle som kan litt statistikk, vet vi at det å være under det magiske tallet 0,05 betyr en del!

Håper Snøffelen eller andre kan kommentere.

Seeking Alpha artikkel:

https://seekingalpha.com/instablog/24053663-aurora-borealis-invest/5205658-pci-biotech-promising-survival-data

12 Likes

Columna, det er gjerne 3 dagers regelen som gjelder ved slike fall som nå kom, men PCIB har som regel snudd opp på dag 3 (som nå).
Jeg tro at spesialinvestoren i hvertfall vil ha en del aksjer og må kjøpe aksjer i markedet for å sikre seg tegningsretter i emisjonen og derfor tror jeg på en god økning i kursen fremover men kanskje litt fall igjen frem mot den 14 september.
Så jeg tenker å selge noe rundt 45 kr for å frigjøre penger til emisjonen men samtidig beholde nok til å få en del tegningsretter, samt å selge noen tegningsretter i den perioden de er i handel for så å overtegne og håpe på “gratis” aksjer til kr 30,- Det er jo overtegnings aksjene som er billigst :laughing: så fremt ikke selve PCIB-kursen går under kr 30