Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

@Snoeffelen m.fl. finnes det noe data på hva slags royalty/up-front betaling PCIB kan kunne få for Amphinex? Dvs hva tilsvarende produkter har fått tidligere? :slight_smile:

Jeg er fullstendig klar over at fortrinnsrettet emisjon i utgangspunktet er 100 % aksjonærvennlig! Men det blir feil å bruke begrepet “vennlig” i denne sammenhengen. Det er bare å kikke på kursutviklingen siden emisjonen ble kjent i markedet. Vi har fått grisebank! :crying_cat_face:

2 Likes

Emisjonen er nok større enn forventet, det er ikke en partneravtale og tidslinjen for når Amphinex kan komme på markedet er nok mye senere enn endel hadde forventet. :stuck_out_tongue:

Som flere har vært inne på før her: selve emisjonen er aksjonærvennlig, det er aksjonærene selv som ødelegger kursen.

8 Likes

Dette kan snu like fort opp igjen som kursen har gått ned. Dette så vi ved forrige emisjon også. Kort vei fra h til h!

Selskapet leverer de. Største risiko er fjernet, finansiering i boks, pivotal fase og AA løp bekreftet samt gode data fra pasienter. At det er noen mnd mulig forsinkelse og noen selger kan ikke selskapet lastes for. Nyheter er vel ventet / guidet og da skal antakelig alle fortelle hverandre hvor god ledelsen igjen er dersom PCIB igjen klinker til med gode resultater?!

2 Likes

Hvis det var så enormt aksjonærvennlig så er det utrolig rart at så mange desperat kaster kortene. Man kan ikke utelukkende skylde på “uvitende” aksjonærer! Jeg er meget misfornøyd med håndteringen. Her har altså ledelsen for N’te gang plassert en melding i fanget på aksjonærene som har skapt stor panikk. Jeg har ikke solgt en eneste aksje i denne prosessen. Kjøpte derimot litt ekstra på 40,85 som jeg anså som grisebillig. Så feil skulle jeg altså ta selv om matematikken, logikken, og mye annet tilsa at dette var smart. Jeg stoler på at det faktisk finnes eksterne aktører som er sultne på aksjen når ledelsen kommuniserer dette.

3 Likes

Mange som er nye på aksjemarkedet klarer ikke helt å skjønne prismekanismen som inntreffer når tegningsretten er sikret.

Helt likt som når en aksje går ex utbytte.

4 Likes

@Gunnersaurus du ser nå årsaken til hvorfor en må planlegge investeringen sin opp mot økonomisk situasjon i et selskap. Dette er en risiko en er ventet å forutse på langsiktige posisjoner. Og kortsiktige posisjoner i biotek er ekstremt risiko-fyllt ved økonomisk usikkerhet. En aksjonærvennlig løsning er ikke en løsning vennlig for noen som er inne på kortere sikt med tanke på oppdateringer og hype-forhåpninger kan du si. Tror det er en del tradere som har gått på en smell på at emisjonen kom.
Men på lang sikt representerer den altså økonomisk sikkerhet, som er stort for selskapet.

9 Likes

Jubel har vel et poeng.

Markedet er dessverre av og til irrasjonelt. Som feks at PCIB kunne kjøpes til 4-5 kroner for et par år siden, NANO til 12 kr i 2015 og Algeta til 6 kr under finanskrisen.

Samtidig deler jeg Gunnarsaurus sin irritasjon. Nye aksjonærer får her en unik mulighet, mens eksisterende så langt ikke har kommet så heldig ut.

Men det gjelder å løfte blikket litt tror jeg på dager som dette.

3 Likes

5 tilfeller av fall på over 15% siste 18 månedene hvor Algeta steg 180%. Selv om PCIB lykkes perfekt vil dere oppleve 20% fall mange ganger til de neste par årene på veien oppover.

Velkommen til biotech.

Her er en litt lenger tidsperiode, sjekk 42% fall 2010 og 45% i 2012.

12 Likes

Dette har i mine øyne ikke ledelsen kommunisert.

2 Likes

Synes alt med emisjonen var aksjonærvennlig utenom en ting. Det er kursen den ble satt på. Når emisjonskursen blir satt så mye lavere enn det kursen var på så blir det kurs nedgang. Det kan være pga. hva de klarte i forhold til å sikre seg 100% garanti. Derfor er det ikke sikkert dette er så mye de selv kunne gjøre med dette. Derimot, det aller viktigste var å sørge for at de får inn alle pengene de trengte, samtidig som de gav muligheten for eksisterende aksjonærer for å være med på emisjonen.

Jeg skjønner derimot godt at folk kan være skuffet over dette. Jeg har personlig som har stor overvekt i PCI Biotech hatt veldig store tap i løpet av denne perioden. Derimot er jeg rimelig overbevist over at når kursen får satt seg omkring emisjonskurs at vi etterhvert vil få veldig gode dager i møte. Emisjonsspøkelset må bare få litt tid til å spøke litt rundt før det stikker avgårde. Da tror jeg kursen kommer til å sette i gang oppturen igjen.

9 Likes

Biotech i tidlig fase er høy risiko og det denne emisjonen viser med all tydelighet er den risikoen også inkluderer en betydelig rabatt-risiko ved pengeinnhentning.

Det er bare å glede seg/grue seg til når flere norske biotech-selskaper i i tidlig fase skal hente inn penger.

2 Likes

Sånne tankerekker oppnår du ikke annet med enn å frustrere deg selv.

5 Likes

Dette er et stigespill! Vi klarte å falle ned igjen etter å ha trillet noen gode terningkast over en lengre periode :pensive:

Vi er altså tilbake kursmessig omtrent på det nivået vi befant oss når vi fikk den litt diffuse meldingen tilbake i 2017 (20 desember). De siste 9 månedene har strengt tatt gitt oss en hel del opplysninger som skulle tilsi at ingen skulle få slippe inn praktisk talt gratis på nåværende stadie. Vi er på stedet hvil tross en drøss med gode opplysninger underveis. Og det er skuffende uansett hvor aksjonærvennlig intensjonen bak dette var.

2 Likes

Du ser altså helt bort i fra 1 år forsinkelse? Dette er en virkelighetsbeskrivelse som er litt rar.

Du bør heller snu på det og spørre deg om det var riktig av investorerene å kjøpe pcib så dyrt når de visste at det var et veldig stort pengebehov som måtte dekkes når pivotal fase 2 skulle annonseres?

1 Like

Må nesten sitere Buffet til deg: if you are not thinking of holding a stock for 10 years, don’t even think of holding it for 10 seconds.

Skjønner absolutt hvor du kommer fra, gjorde lignende selv med en mindre trading-andel i fjor(HIDDN). Men du tenker feil når du fokuserer på kurs i stedenfor markedsverdi.

4 Likes

Markedet kan mulig sies aldri er effisient? Kanskje derfor dagens kurs viser seg være grisebillig både på kort og lang sikt? Kommentarer nå er omtrentlig like ved forrige emisjon før kursen gikk 200-300% rett opp. Når alle er sikre på at kursen ikke skal stige. skjer ofte faktiske det stikk motsatte. Plutselig kursoppgang og rally. Who knows?

3 Likes

alt for tidlig å konkludere angående emisjonen.
Men det vi VET så langt er at den har blitt godkjent på GF sist fredag og det vil si at den er i teorien allerede er gjennomført da den innehar garantister, som oxo inneholder noen nye investorer, som nok ser sitt snitt til å benytte denne gyldne muligheten til å kjøpe masse billige aksjer/tegningsretter før emisjonen er ferdig .

• PF2 løpet er godkjent av FDA & EMA med interim avlesning med mulighet for AA og nå altså fullt finansiert.
  • Prospektet er like rundt hjørnet “Onsdag” har på følelsen at det kommer noe hær :lion:
  • FimaVacc dybdeanalyse resultater like rundt hjørnet
  • FimaNac neste steg er pre-klinisk for nesten alle partnerne.

Bare å holde på hatten og aksjene da :wink: siste ord er ikke sagt i denne emisjonen!!

4 Likes