Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Ja, de har fått betalt for å garantere og kommer selvsagt til å ta sin andel om emisjonen ikke blir fulltegnet. Det er en helt annen trade og de har helt sikkert regnet på sannsynligheten for det og kostnaden ved å komme seg ut om det skulle skje i forhold til de 3,5% de får på hele garantibeløpet sitt.

At de skal være på vei til å kjøpe en større post i markedet er en frittstående vurdering som jeg ikke synes det er opplagt hva de konkluderer med.

Selv om de har sagt noe annet til ledelsen i PCIB.

2 Likes

Så din tolkning er at Nyenburgh garenterer for emisjonen kun for å få garantisummen på 3.5%?

4 Likes

Ja, enkle penger siden de allerede har tatt seg bryet med å analysere selskapet.

Ok, måtte bare spørre.

1 Like

Kan godt hende de liker det de ser og kjøper seg inn. Det ville vært veldig positivt.
Men jeg kjøper ikke argumentet om at de helt sikkert skal inn bare fordi de har garantert.

De har nok regnet ut hva de i så fall ønsker å betale utover 29kr hvis de har ett ønske om å være langsiktig eier. Om det vil si at de er villige til å betale 29kr, 34kr, 39kr, 44kr, 59kr, whatever… det aner vi ikke noe om.

Har ikke sagt de helt sikkert skal inn. Men kjøper du virkelig argumentet om at Nyenburgh bruker tid og penger på å sette seg inn i et selskap kun for å tjene 3.5% av kanskje 100 mill?

Høres dette ut som et realistisk scenario for deg?

1 Like

Selvsagt. Ikke bare er det realistisk, det er det mest sannsynlige scenarioet.

En rekke arbeidsmøter, analyser, skal vi si ett par ukers arbeid for ett par personer gir noen millioner i inntekt? Greit nok.

1 Like

Da er både jeg og flere andre (Einarsson inkludert) veldig uenig med deg.

1 Like

Nei det er ikke det jeg sier. Sier at de syntes selskapet var interessant nok til å bruke tid og ressurser på å vurdere. Når de først har gjort det så kan de velge å være garantist mot betaling på 30kr når kursen er/var 53kr uavhengig om de velger å kjøpe aksjer på egen bok før/under/etter emisjonen .

1 Like

Derfor ser vi at spesialinvestorer gjør dette hele tiden… :joy:

Tja, si det.

Han klarte også å si at ett selskap som dette regnet med å få en stor mengde aksjer i emisjonen fordi det normalt ble aksjer til overs, så det var ikke veldig bull av han å melde. Hvor uenig han er med det jeg sier tror jeg mest ligger i ditt hode.

Selskapet kjøper selvsagt ikke tegningsrettigheter uansett pris. Om de i det hele tatt vil kjøpe.

Det er derfor morgendagen blir spennende, det er først da vi vil se hvor mange som ønsker å selge tegningsrettighetene, og hvor stor interesse det er.

3 Likes

Ved siste emisjon Pcib hadde overtegnet jeg kraftig, og jeg fikk mellom 1 og 2% litt avhengig av mine konto størrelser.

Tror ikke det blir så forskjellig denne gang heller, og jeg kommer til å overtegne.

3 Likes

Dette er ganske sannsynlig. Og hvis dette skjer, så er det usikkert om garantistene ser noe behov for å kjøpe aksjer i markedet (eller tegningsrettigheter), noe som er nødvendig hvis de vil ha en større posisjon.

Det kan selvsagt godt hende de vil ha en stor posisjon og handler som gale, det er bare å vente og se.

2 Likes

Denne overtegningen skyldes mer at noen forglemmer å benytte seg av rettene. Dette fordeles på de som overtegnes, og skyldes ikke at t-rettene er verdiløse, jf forrige emisjon. garantistene har ikke aksjer (ikke av noe spesiet volum i allefall) og vil i så fall heller ikke få overtegnet. Skal de overtegne med volum , må de altså kjøpe masse t-retter.

Er nok mer enig enn du tror. Men i et forsøk på å forklare status, har jeg forklart det fra minforståelse av andres synsvinkler og summen av synsvinkler. Ikke min forståelse eller synsvinklel

Jo. En maijoritet av emisjoner senker kursen i askjer nær slikt bekrevet.
Derfor vil folk med liten kunnskap om pcib som vurderer å kjøpe vektlegge det mer enn selve
Pcib. Oddsmessig er det rikig. Jeg sier ikke det er riktig.

Uenig. En stor nok andel til å være betydlig av aksjonærene håpet eller trodde på exstesion data publisering før evnt avklaring om finansiering. Og hadde derfor posisjonert seg for positive nyheter evnt en partneravtale. Denne andelen har mer enn nok med å forsvare andel sin i emisjonen. Tror nok det betyr mer i dette tilfellet enn selve emikursen.

Dette er endel av en lengre tekst og må ses i sammenheng. Det er ikke min mening direkte.
Angående ingen grunner til kjøp så er det forklart tidligere.

Hmm, Når det gjelder de neste ukene, sa jeg etter å ha i rolig lag omtalt et fall som allerede har skjedd; at folk bør vente å se ann hvor vi er etter ca en uke inn i emisjonen. Og at jeg sitter og tegner.
Så du har vel solgt og kommer ikke til å tegne du da. Iom du tror på en helt annen historie de nærmeste ukene. :thinking:

Jeg forstår at min kommunikasjon passer seg bedre face2face.

2 Likes

Vel, det var litt vanskelig å lese at det med overtegning ikke var din mening. Tror også at det ikke vil være markedets mening. Men det får vi snart vite. “Annen historie” viser naturligvis til setningen din som var knyttet til overtegning som da vil være noen uker frem, og at jeg tror det vil bli annerledes i positiv forstand.

Ellers har vel både du og jeg fått frem poengene våre:-).

Ellers er jeg enig i at de ikke er automatikk i å være garantist og kjøpe seg opp i et selskap. Men om det er noen som skal inn med en stor pott, så er det vanskelig å tenke seg et bedre tidspunkt enn en emisjon. Og det er vel stor sjanse for at vi ikke skal ha flere emisjoner de nærmeste 3 årene.

1 Like

Du høres ut som sjefen min når han i gamle dager sa “det er bare en knapp” når han ville ha en ny funksjon i softwaren vi lagde :stuck_out_tongue:

Prøvde å finne ut av hva de driver med, men fant ikke ut om de først og fremst drev med finansiering eller investering. Det er i hvert fall klart at de så risk/reward på 30 kr som garantist som idiotsikkert. :slight_smile:

Har aldri sagt noe om dem kommer til å tegne seg eller ikke. Det jeg sa er at de ikke garanterer for summen kun for de 3.5% og ellers er helt uinteressert. Du må jo lese hva jeg skriver. For å siter Einarsson fra podkasten “de gjør ikke dette for å tjene 3.5%” Videre sier han “de gjør dette for å signalisere at de ønsker å bli en invester i PCIB”

Så nei, Einarsson er absolutt ikke enig med deg.

I tillegg skriver du et par ukers jobb for to personer til å gå igjennom caset. Her tror jeg du bommer stygt for å si det mildt.

4 Likes

Nei, dette er feil. Han sa ordrett følgende: “Og så er det jo ganske vanlig at det blir en del tegningsretter til overs i en sånn emisjon, og det vil jo gi dem muligheten til å komme inn på dette stadiet.”

Og med dette mener han altså at en del ønsker å SELGE tegningsrettene sine.

4 Likes