Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Så runda vi 6 000 innlegg på denne tråden.

Hadde det ikke vært en god idé om diskusjonene rundt PCI Biotech ble ført videre på flere, mer tematisk differensierte tråder? Den årelange føljetongen blir etterhvert nokså uoversiktlig.

5 Likes

Blir bra dette

1 Like

“will, in compliance with the guarantee agreement, reduce the guarantee liability correspondingly.”

Visste ikke at det var en del av avtalen. Da står jo nyenburgh og de andre fritt til å handle alt de ønsker uten risiko for å sitte igjen med mer enn de trenger. Bra!

4 Likes

Insidekjøp tidlig i tegningsfasen er gull rett og slett :smile:

9 Likes

Enig. Vi får håpe på lignende nyhets dryss som i 2016.

Allikevel må man nå prøve å holde hodet kaldt og vise litt moderasjon å ikke ta helt av. Det er ennå 10 handledager der mye kan skje.

Det er 2 ting jeg har lagt merke til i dag angående det å lete etter gullkorn eller grus i skoa, altså pros and cons etter at prospektet ble lagt ut.

  1. Flere drar det veldig langt i å antyde at vi får ASIA sites. Jeg skal være enig i at teksten i prospektet er lovende, men tror vi skal være forsiktige med å hausse dette opp alt for mye. Det viktigste for meg nå er at ledelsen ser viktigheten grunnet det store behovet i ASIA samt at de jobber med å få til avtaler
  2. Noen mener/tror at ingen nyheter vil slippes under tegningsperioden grunnet et visst ansvar ovenfor større investorer som garanterer for emisjonen. Dette blir for meg altfor naivt. Disse investorne har fått meget godt betalt for å stille som garantister og de vet selvsagt også hvor bra case pcib har. Ergo pcib ledelsen skylder ikke disse investorne noen ting.

Jeg har sagt det før, jeg tror på et lite nyhetsdryss framover, selv om selvsagt ikke alle slags nyheter kan planlegges. Jeg fikk forsåvidt rett i dag, da innsidere startet med innløsing av sine rettigheter.

14 Likes

Det er vel ingen som kjenner PCIB bedre enn Hans Peter Bøhn, og 1,2 millioner er et betydelig kjøp uansett hvordan du vrir og vender på det.

Dessuten, det er ikke bare et betydelig beløp, det er også snakk om styreformannen. Han har et overordnet ansvar for økonomi, strategi og andre viktige veivalg. Det ligger med andre ord også betydelig prestisje i et slikt kjøp.

Bare se på Photocure. Der kjøpte styreformannen 12 500 aksjer på ca 28 kroner for ca 3 måneder siden. Egberts har nok bedre råd enn Bøhn, og god nok innsikt i hvor Photocure “where heading”. Bøhn har enda bedre kontroll på PCIB, og bruker 3 ganger så mye penger.

Jeg blir svært overrasket om PCIBs aksjekurs er under 50 kroner etter nyttår.

24 Likes

Kloke ord fra Don og Snøffelen

Vi skylder garantistene ingenting. De får kjøpe i markedet som alle andre.
Insidehandelen på første dag av handel med retter var en hyggelig gest overfor eksisterende aksjonærer. Meget bra.

Nå kan ikke lenger nye investorer fråtse i billige retter og aksjer bare på grunn av at dedikerte småsparere ikke har midler til å opprettholde sine posisjoner.

Nå må de ned fra gjerdet alle sammen.

Det ble omsatt brukbart med retter i dag. Og det var ingen dumpingtilstander slik mange hadde fryktet.
Jeg tror det blir vanskelig for en ny storfisk å få kloa i 2 mill aksjer og retter under 40kr (jada, retter til under 10).

7 Likes

Er denne blitt postet?

Her ser vi at Nyenburg har garantert for 99 millioner…

25 Likes

Det finnes både fundamental og teknisk i tillegg, men synes det er helt greit med stort engasjement i lavterskeltråden

3 Likes

Her ser vi også at hele emisjonen er garantert! 360 mill, for de som har spekulert i det😂

1 Like

99 millioner ja det blir 3,3milloner aksjer det :grimacing: hvis de hadde fått de til 30 kr stk da! Men det gjør de jo ikke

3 Likes

MP pensjon garanterer for ca 70mill ut over tildelte tegningsretter

2 Likes

Har gått gjennom tallene fra forrige emisjon.

Noen spør om hvor mange ekstra retter man kan få ved overtegning. Dvs hvor mange vi kan regne med sover i timen, og ikke selger eller tegner.

Ved forrige emisjon var det nøyaktig 3%.
Så intervallet som har blitt nevnt høyere opp i tråden skulle stemme bra (2-5%).

Tror det er slik at de som overtegner mest får mest av ekstrakaka. Det var i hvert fall noen som fikk under 2% forrige gang.

Konklusjonen blir da: Tegn som bare faen!

3 Likes

Jeg er svært enig i at de tre innsidekjøpene som er meldt i dag er et svært sterkt signal. Verken Bøhn, Viksmoen eller Herder hadde trengt å bestemme seg for hva de ville gjøre med tegningsrettene sine før siste dag. Når de nå velger å gi markedet dette signalet allerede første dag i tegningsperioden, ligger det både sterk tro og god vilje bak.

Styrelederen viser veg fordi han kjenner vegen bedre enn de aller fleste.

9 Likes

Jeg tipper at dette er ca. den samme summen de ønsker å kjøpe seg inn for, og at de i utgangspunktet så for seg å betale den tre uker gamle TERP-kursen på 45,61. Det er fullt mulig de ikke lenger er villige til å betale fullt ut denne prisen for aksjen, eller 15,61 for tegningsretten, men jeg tror det er nærme. Sikkert strategisk lurt av dem å ta det med ro den første dagen med handel i rettene - de fikk toppen kjøpt 200.000 i dag. Men med kun syv handledager til, så må de opp i kanskje dobbelt så mange per dag for å nå målet, og jeg er altså ganske sikker på at de går opp i pris for å få det til. Etter emisjonsperioden skrumper volumet voldsomt, og alle gleder seg jo til 19. oktober, så dette er deres mulighet.

Edit: Det er åtte handelsdager, og ikke syv.

5 Likes

Er det ikke prosentmessig iforhold til antall tegningsretter man benytter? Deretter rundet ned til nærmeste 100?

Lite vits i overtegning tror jeg. Garantistene kommer før aksjonærene.

Edit tok feil

2 Likes

Jeg har sett noen irritasjonsmomenter de siste dagene som prosederer at det ikke er en aksjonærvennlig emisjon. Til dem har jeg lyst å spørre hva dem sier nå etter innsidekjøpene i dag.

Langt over min forventning at Bøhn skal støtte opp og flagge innsidekjøp så tidlig i tegningsrett perioden. På tide for oss øvrige aksjonærer å ta et hint ?

4 Likes

Ehhh, nei det stemmer ikke