Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Den samme summen investert i rettene innebærer selvfølgelig mye større risiko enn aksjen, og de KAN selvfølgelig gå i null. Poenget mitt er at argumentet om at man bør ha kapitalen til å benytte seg av dem er kun gyldig dersom de trader lavere enn aksjen, og f.eks. går i null og aksjen IKKE er under 30. Og det tror jeg altså ikke på.

2 Likes

Tror dere misforstår noe her. Det er ikke at selskapet faller i verdi fordi det er fundamentalt svakere.
Men at markedet trenger tid å kjøre kapitalen inn for en ny og mere korrekt prising. Vi har ikke alle en pot med penger liggende klare for slike situasjoner.
Da gambler dere ikke i en langsiktig vurdering av selskaps-verdier, om dere satser på at T-rettene holder seg på et sterkt og styrkende nivå, men dere gambler på at folk i løpet av x antall dager vil skyte inn y antall penger i selskapet. Noe som plutselig ikke trenger å være relatert til selskapets fundamentale situasjon, og da blir mer gambling. Jeg har enda ubrukte T-retter fra i fjor, dog i et selskap med mye svakere fundamental situasjon enn PCIB. Så vil advare mot fristelsen til gearing, det kan trenge lang tid med gode valg for å gjøre opp for et dårlig valg med 10-ganger gearing.

Det er slitsomt å sitte rolig i måneder i aksjer en synes er undervurdert, så vil advare mot å stille seg i posisjon en kan tape penger på. T-retter en ikke har økonomi til å innløse vil være en slik situasjon.


400 kr inngangsverdi, 100% tap. Jeg tradet, og hadde totalt større tap enn dette i papiret, men det var bare en liten andel av daværende trading-pot jeg tillot slik lek. PCIB er ikke HIDDN på noen måter, men greit å være bevisst risiko, biotek er forfærdelig volatilt.

7 Likes

mhm men minner om at
Nyenburgh Investment Partners som er proff biotech investor står som garantist med 99 mill.
Altitude er oxo ny investor ut ifra hva jeg kan se med en garantisum på 12 mill.

Og Husk det er ikke bare Ultimovacs som venter på FimaVacc dybdeanalysen

Hva en lisensavtale inne FimaVacc kommer til å ligge på vet jeg ikke, men Arctic analysen sier dette:
Vi finner det spesielt utfordrende å anslå den potensielle inntektsstrømmen fimaVACC kunne
generere og vi modeller derfor inntekter fra 1-2 ut lisensavtaler per år mellom
2019-2025 til totalt ti avtaler, med følgende forutsetninger:
 Hver avtale er basert på en forkant på noen USD 0,5-1m, ytterligere milepæler på rundt USD 2,5-3m og royalties på rundt 2%. Vi antar litt høyere milepælbaserte innbetalinger for senereavtaler, da plattformen kan bli validert av tidligere avtaler da
 Vi antar 5 - 10 000 vaksiner per år (toppsalg) på USD 50 000 per vaksine per avtale, som
beløper seg til gjennomsnittlig USD 7,5m per avtale per år i royalties i 7 år (note: gradvis
rampe opp av toppsalg i tråd med industristatistikk)

7,5mill USD x 8 kurs x 10 avtaler = 600 mill NOK i royalties
600mill x PE 20 = 12 milliarder NOK

så la oss si vi får 3 fimaVacc avtaler i 2019 da:
7,5mill USD x 8 x 3 = 180 mill NOK inntekt PCIB årlig i royalties
180mill x PE 20 = 3,6 milliarder NOK kun for FimaVacc med 3 lisensavtaler

Og som StockDZ så fint har fått frem har vi Gaël L’Hévéder som CBDO med over 20 års erfaring (Partnering Direktør leder klinisk-scenen lisensiering transaksjoner for Roche i Basel, Sveits.)
Så regner med at han har kontroll på dette :wink:

2 Likes

studenten86

Dårlig valg ?

Det var et dårlig valg å gå inn her i sommer - ja helt klart. Ligger ned 14kr aksjen , ikke medregnet gevinst som en hadde da aksjen var på 53.

Hva kan en gjøre ?

Kjøpe mye på 30 så snittet går ned og så heller redusere litt i 2019. Evt håpe de store nye vil ha flere aksjer og kjører rettene til himmels.

Spennende blir neste uke. trolig den mest spennende ut året.

Skulle eg ikke benytte ekstra retter, nei vel så taper en 250k , som er nesten ingenting mot tapet fra kr 53.

Eg hadde foretrukket en rettet emisjon mot Nyenburg, mener eg leste de var villig til og ta hele ?

Uansett, fokuset er på fullfinansiert pcib frem 4 år, så får vi prøve og tjene mest mulig fremover , mest long og litt trading :wink:

1 Like

Mulig Nyenburgh kunne tatt hele men en rettet emisjon har begrensninger på 10% av mcap så derfor måtte det bli en fortrinnsrettet.

3 Likes

aha, det viste eg ikke. Greit vi er full finansiert med en gang.

2 Likes

Det er ingen tvil om at PCI teknologien virker.

Men vi er selvfoelgelig avhengig av at en eller flere av vaare partnere lager medisiner som fungerer for at den skal lykkes. Saa selv om fimaNac kanskje har det stoerste nedslagsfeltet, skal man ikke se bort i fra at fimaVacc kan overgaa fimaNac fordi det kan vaere stoerre sjanse for at vaksinene virker.

3 Likes

Du har jo sagt at du kan finne kapital til innløsning av rettene dine hvis du må, så du tvinges ikke til tapsrealisering.

Det @studenten86 korrekt pekte på er jo risikoen ved å gamble/gire med kjøp av masse tegningsretter som man satser på skal stige, men som man ikke har kapital til å innløse.

Da mener jeg dette blir feil:

Argumentet er vel i høyeste grad relevant uansett i og med at man med tegningsretter tvinges til å realisere tap ved eventuell nedgang?

Ja, det er sant.

1 Like

Da har jeg allokerer cash nok til overtegne med tegningsrettene jeg har med 20%. I tilfelle de som har snakket om 2-5% tar feil :slight_smile:

De tar nok ikke feil, men skader ikke å prøve seg :sunglasses:

Jeg, for min del, har knapt penger til å bruke 1/6 av mine 24k rettigheter. Jeg skal allikevel ikke klage da jeg også overtegnet ved forrige emisjon.

Mitt eneste håp er at kursen på rettighetene går amok, så jeg kan selge noen av dem for å finansiere deilige aksjer til 30 NOK :joy:

2 Likes

Topplisten er like stabil som alltid, blir nok en pen uke. Så får vi håpe på litt oppfart​:+1:t2::coffee:️:champagne:

2 Likes

Om rettene går i null, så taper naturligvis Longtrader og jeg alt vi har kjøpt retter for. Men om du sitter med det samme antall i aksjen, og den ender på 30 kroner neste mandag, så har du tapt akkurat det samme kronebeløpet. At du ikke er “tvunget til å realiserere” blir et filosofisk spørsmål - tap/gevinst er et kontinuerlig regnestykke i min bok.

2 Likes

Om det er en stor aktør som vil kjøpe, noe man jo har grunn til å tro, så blir dette et “game of chicken”: Hvem tør å vente lengst med å kjøpe/selge volum. Spillteoretisk ender dette i en kataklysme i sluttauksjonen på mandag. Det blir underholdende det!

Det er ingenting som tilsier at det en stor aktør som er på veg inn. Ingenting.

Men du må gjerne lulle deg inn i en falsk drøm.

1 Like

Garantistene har fått det akkurat som de ville. Mange dumper tegningsrettene og de kommer sikkert inn med et snitt på 31-34. Eller nesten 40% rabatt ift kurs før emisjon.

Lothian

1 Like

Jeg er helt enig. Det er ingenting som tyder på dette, sett ut ifra handelsmønsteret. Dersom noen av garantistene ønsker å få flest mulig tegningsretter/aksjer, vil vel det enkleste være å kjøre aksjekursen under 30 kr, slik at ingen benytter tegningsrettene. Da kan de få store volum også.

Jeg spår at vi kommer til å vake rundt samme aksjekurs til og med mandag.

1 Like

Det er vel enkeltgarantister som har garantert for nesten 100 millioner hvis jeg ikke tar feil, det skulle være meget rart hvis de ikke vil ha en større posisjon i selskapet da? :wink:

3 Likes

Om man tror at CEO i radforsk sitter å lirer av seg usannheter, så er det klart at det ikke er noe som tilsier at en stor aktør vil inn.

3 Likes

Får vel bare sende inn skjemaet for tegning. Så slipper en det stresset mot slutten.

Med kraftig overtegning😂