Vedrørende overtegning, hva sier magefølelsen din hvor mye en får? Tenker å overtegne drøyt 100 %, er det realistisk å få noe ekstra?
I Axa fikk jeg plutselig alt. Dumt å tegne seg for 100000 og plutselig få de, det hadde passet litt dårlig for meg kan en si
Jeg gikk inn i PCIB uten tegningsretter. Vurderte voldsomt å kjøpe tegningsretter i går, men verdien på tegningsretten+emisjonsprisen gir pr i dag noenlunde samme pris som aksjen.
Har jeg rett eller feil når jeg nå tror at det er vanskelig å få noe fart på aksjen igjen før det er slutt på å handle tegningsrettene?
Det vil tiden vise😀
Jeg overtegner for ca 200%, så får jeg se hva jeg får. Håper jeg får minimum 100% ekstra, det er jo jul å greier, nissen må vel ordne noe?
Dere som har fått tildelt tegningsretter har vel oversikt i porteføljen deres over hvor mange dere har fått tildelt (?), det er vel bare de tegningsrettene (PCIB-T) som kan handles?
Ja, men det kan bli overtegning. For å overtegne så må du ha kjøpt tegningsretter. Så kan du overtegne en % sats av det tror jeg.
Jeg skal kjøpe tegningsretter, men venter nok til romjula eller etter nyttår.
Alle kan tegne seg for gratis tegningsretter, også de som ikke hadde aksjer (ikke sikkert en får noen), men de som hadde aksjer innen fristen fikk tildelt 0,6711 tegningsretter per aksje.
sannsynligvis har du rett særlig hvis pho sine 1 million retter skal selges over børs.har begynt å handle retter nå,men fullt mulig den skal betydelig nærmere 7. gode nyheter kan forandre bildet men de må nok være svært gode
Har ikke fått sjekka her siden i går kveld, men gode forslag på begrunnelse for lite innsidehandel, @alex og @savepig.
Ikke så mye annet man kan gjøre enn å handle nå mens det er billig, tror jeg. Snitt på 11, 12 eller 13 kr betyr lite i det lange løp! Gjorde en kraftig bom (har bare vært i markedet i 1,5 mnd) og kjøpte en god del aksjer på 40, så snittet gikk kraftig opp. Men har snittet ned igjen til en mer fornuftig pris, og har snitt på rundt 22 nå. Det har vært en bratt læringskurve, kan man si!
Angående tegningsrettene; Tenker jeg riktig hvis jeg får bedre snitt på aksjene av å legge inn bud på T-rettene på lavere enn prisen er satt til (7kr)? Så at den var nede i 6,50 i dag. Er det vanskeligere å overtegne da, eller er det bare bra å få kjøpt til så lav pris?
t-retter er litt komplisert og anbefales ikke hvis man ikke forstår hva det er.
Når en t-rett i PCIB koster 6 kr, så kjøper du et verdipapir som gir deg en rett til å kjøpe aksjen for 7 kr i dette tilfellet. Så for å omgjøre det i aksjer betaler du for retten + konvertering til aksjer = 6 + 7 = 13 kr.
Det spesielle med disse rettene som gjør de uegnet for en del investorer er at de blir verdiløse etter tegningsperioden. Teoretisk skal da forskjellen mellom aksje-kursen og t-retten være 7 kr.
edit.i tegningsperioden handles disse rettene på samme måte som aksjer,men hvis de ikke blir konvertert til aksjer tidsnok blir rettene verdiløse etter tegningsperioden.
Nå skjønner jeg litt mer, takk for god forklaring!
Så disse t-rettene er hovedsaklig for de som vil kjøpe emisjonsaksjer til 7 kr men ikke var aksjeeier den 8. desember?
Gjøres dette for at det skal være større sannsynlighet for at alle de nye aksjene blir kjøpt?
Rett meg hvis jeg tar feil!
Og for å overtegne den andelen av 0,6711 aksjene jeg har fått tildelt, så kjøper jeg flere enn jeg har fått tildelt, men til 7 kr?
Det er riktig. Du kan også overtegne så mye du vil, men du må passe på å ha penger på den kontoen du har oppgitt, til rett dato! Men du har ingen garanti for å få mer enn 0,6711.
Må tilstå at jeg er lettet hver gang jeg er i mål ved disse emisjonene, er helt enig med Alex, det er litt utfordrene.
Det er så utrolig kjipt hvis en glipper ved tegning eller betaling.
I sommer bommet/misforstod jeg med en dag på tegningen.
Hadde vært dritsur om jeg hadde gjort det i PCIB!
Jeg har tegnet meg, nå må jeg bare finne penger
Lykke til!
Sansynligvis får du ingen aksjer uten retter.
Jeg får selvfølgelig ingen tildelte tegningsretter, men jeg kan kjøpe så mange tegningsretter PCIB-T jeg ønsker. Det er like bindene som om jeg handler en aksje. Beløpet jeg må betale til slutt blir: prisen på PCIB-T + emisjonsprisen på 7 kr.
Den endte i går på 6,50+7=13,50
Mens aksjen endte på 14,30
Altså, tegner du deg for aksjer uten å ha retter er det stor sansynlighet for at du ikke får noen aksjer.
Vi snakker nok forbi hverandre.
Som sagt i innlegget du svarte på, så er jeg ikke kvalifisert til tegningsretter som gir en emisjonskurs på 7 kr og ikke tror jeg at noen uten tildelte retter får tildelt noen emisjonsaksjer.
Derimot kan jeg kjøpe meg tegningsretter som jeg beskriver, men da til en helt annen totalpris. Den ligger som regel rundt aksjeprisen.
Det er korrekt, det var det poenget jeg skulle komme til. At du nok må kjøpe retter om du vil tegne deg.
Har du først kjøpt retter kan du overtegne og få aksjer du ikke har retter til.
Selskap: PCI BIOTECH HOLDING
Type: Emisjon med fortrinnsrett, overtegning og evnt. tildeling til tegnere uten retter
Det er åpent for alle å tegne seg, med eller uten retter og aksjer.
Om det skjer er en helt annen ting. For egen del så overtegner jeg ca 200 %…
Så jo hva de gjorde i AXA, der tok ledelsen størstedelen av aksjene hvor retter ikke ble benyttet, så fikk alle som overtegnet med retter resten. de uten rette fikk nada.
Var det åpning for at de uten retter kunne tegne seg i Axa emien? Det er jo ikke alle emisjoner det er åpning for tegning uten aksjer.
Det er det vanlige og det er slettes ikke uvanlig at rettene går mot null kr i verdi på slutten av tegningsperioden. På meg virker det som om PHOs sine retter selges vha DNB for øyeblikket, det øker nok sannsynligheten for at disse rettene vil bli billigere etter hvert.