Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Lærer så lenge vi lever.

3 Likes

Du sier du argumenterer mot mitt utsagn, men jeg tror kanskje vi er helt enige. Når et lite selskap skal hente såpass mange penger, så er det naturlig at ikke eksisterende aksjonærer står for hele laget, men at det må komme nye aksjonærer til. Og da er det alt annet likt helt naturlig at kursen faller litt, men ikke i nærheten av den massakren man har sett her.

I tilfellet denne emisjonen, så har altså ledelsen etter alle solemerker klart å lokke til seg noen som er villige til å ta kanskje så mye som en fjerdeldel av de nye aksjene, og da er det kanskje bare en fjerdedel igjen som må finne nye eiere. Det burde kunne la seg gjøre på en mer kontrollert og mindre panikkartet måte av eksisterende aksjonærer enn det vi har sett.

Men emisjonskursen har altså ingenting å si for verdsettingen av selskapet! Som jeg skrev for en måned siden, så kunne man godt hentet inn den samme summen penger ved å gi en rett for hver aksje, og satt tegningskursen til 14,41. Tegningsrettene ville da bare blitt mer verdifulle, og aksjekursen ville naturligvis blitt lavere ex.rett fordi det ville blitt flere aksjer. Men verdien av selskapet hadde ikke hatt noen grunn til å blitt lavere, og verdien for hver enkelt aksjonær hadde blitt den samme!

2 Likes

@polygon, du skriver: "… , mens det i fortrinnsrett-emisjoner er helt vilkårlig hva emisjonskursen er, "

I tilfellet PCIBs siste emisjon tror jeg slett ikke emisjonskursen er tilfeldig satt. Jeg tror styret har hatt et oppriktig ønske om å gjennomføre en mest mulig aksjonærvennlige emisjon. Derfor ønsket en ikke å gå for en retta emisjon. Intensjonen var med andre ord den beste.

Når kursen ble satt så lavt som 30 kroner (litt mer enn halvparten av kursen før emisjonen ble kunngjort - og knappe 40 % av Arctic Securities’ svært konservative kursmål), så var det neppe av annen grunn enn at dette var garantistenes krav. Garanti for fulltegning var en kritisk avhengig av, kassen var mildt sagt slunken og tidsaspektet var viktig. Så slik ble det.

Derfor er jeg enig i at denne emisjonen ideelt sett ble helt galt satt. Man trengte ikke å ha lest artikkelen i Financial Times (jf. Stock DZ’ innlegg ovenfor) for å forstå hvor dette ville føre hen; de største og mest kapitalsterke eierne ville profitere, de fullinvesterte med få eller ingen ledige midler, ville bli kraftig utvanna.

Heldige er de som kan legge inn noen friske kroner i emisjonen.

Lagt til:
Når emisjonen er gjennomført er jeg redd for at styret vil måtte erkjenne at en retta emisjon på en noe høyere kurs, gjerne med en påfølgende reparasjonsemisjon, ville ha vært langt bedre.

2 Likes

Det har uansett veldig lite å si. Om noen måneder er pcib et velfinansiert biotech i gang med randomisert pivotalt studie i en orphan drug indikasjon hvor accelerated approvalber på bordet.

Market cap for sånne ligger glatt på 700 millioner usd og mer over dammen, så selv med norsk rabatt er oppsiden sunn også på kort sikt.

12 Likes

FimaChem - Pw har sagt at han oensker dobbel behandling i P2 studiet, noe som maa bety at den dobble behandlingen gir bedre resultater enn hva den enkle gjorde.

FimaVacc - Pw har sagt strongs respons og lovende resultater…

FimaNac - hvor Per har skrevet strong respons in several…noe som maa bety strong respons hos flere av vaare fimaNac partnere…

Disse tre nyhetene faar vi svar paa foer Jul, og vi er straks i oktober. Kursen vil begynne og stige mot den forventede nyhetsstroemmen saa snart emisjonen er unnagjort. All inn…?

7 Likes

PW. uttalte i en podcast at det i utgangspunktet vil være aktuelt med 2 behandlinger, men at noen også vil få bare èn behandling av div. årsaker.

2 Likes

De som vil motta en behandling, er de som ikke har en kropp sterk nok til aa makte to.

1 Like

Jeg finner påstanden om amerikansk prissetting alltid sterkt overdrevet. Mitt inntrykk er at det ikke spiller noen rolle hvilken side av dammen man sitter på.

Noe av det med amerikansk prising er vel at de har råd til å holde oppe mer enn ett selskap av gangen? :grin:

3 Likes

Det eneste emisjonskursen påvirker (bortsett fra psykologien, som virker alltoverskyggende i dette tilfellet) er sannsynligheten for at emisjonen feiler i den forstand at garantistene må ta aksjene. Det er i utgangspunktet hverken garantistene eller aksjonærene interesserte i. Garantistene vil vanligvis ikke bli sittende med så mange aksjer (som de har betalt over markedspris for), og det vil igjen resultere i større utbud etterpå som aksjonærene ikke er interesserte i.

Men du mener altså at garantistene i denne emisjonen har diktert en “lav” emisjonskurs. Hvorfor det? Den eneste mulige grunnen er at de har forutsett at kursen skulle bli dominert av PCIBs aksjonærer som lider av “financial misunderstanding” som Susanne Stuffers så pent kaller det. Jeg tror ikke de har hatt så lave tanker om oss.

Din “Lagt til” er jeg veldig enig i. Jeg tror i grunnen det vil være lenge til små selskaper med en broket aksjonærbase prøver seg på denne emisjonsformen igjen på Oslo Børs.

3 Likes

Trøbbelet med den amerikanske prissettingen er at den betyr egentlig fint lite før minst to internasjonale aktører er interessert i oppkjøp eller partneravtale.

Tobira er jo selve eksempelet på dette.

2 Likes

Når kan man logge seg inn på VPS og benytte seg av tegningsrettene sine?

Du kan gjøre det allerede nå på artic sine hjemmesider.

OBS; Siste tid for signering er 3. Oktober kl 16:30

Det er vel bare å logge inn på vps.no og så tegne seg for antall ønskede aksjer. Da blir vel tegningsrettene automatisk benyttet, slik jeg har forstått det.

3 Likes

Jeg fant ikke ut av det på vps.no, de lå ikke under tegningsretter, derfor jeg stusset. Men det funket via Artic-linken til Biotec

Fant ikke noe ut av det på de “nye” sidene til VPS, men hvis du bytter til de gamle sidene, så var det lett å finne fram. Som om jeg skulle laget sidene på gutterommet hjemme som 18-åring! :stuck_out_tongue_closed_eyes:

uff ,ja var like greit å starte. min konto, fruens konto, ungenes konto

Ingen vits å vente til siste liten :wink:

Hvordan kommer mann inn på de gamle sidene til vps?

Nye VPS funker også fint. Mangler tilgang til PC her nå, men kan beskrive fremgangsmåten om litt hvis ikke andre gjør det før meg. :+1:

1 Like

Det er en link helt på toppen, over menyene :slight_smile:

1 Like