Hvem synes du ideelt sett et vekstselskap skal ta hensyn til? Aksjonærer som er villige til å skyte inn mer kapital i henhold til sin andel når selskapet tydelig har sagt at de trenger penger for å fortsette den lovende utviklingen? Eller aksjonærer som velger å ignorere at selskapet trenger penger og heller satser på at en hittil ukjent onkel fra Amerika eller Japan eller Nederland skal sponse festen?
Slik tegner du aksjer gjennom nye VPS-siden:
- Logg inn på VPS-kontoen din
- Klikk inn på “Hendelser”
- Klikk på “Emisjoner/videresalg” - du får frem en popup med ulike verdipapirer
- I den nye popupen klikker du på “Pci B.Tech Hold”, altså verdipapirnavnet til t-rettene
- Legg inn postnr. og sted, og klikk ok
- Scroll helt ned og klikk på “Fortsett” (sikkert etter at du har lest grundig gjennom alt som står der osv…)
- Utfør tegning/bestilling!
Lykke til med både tegning og overtegning!
Sånn, da har jeg fått organisert meg. Hvilket betyr at jeg får brukt nær 90% av tegningsrettene mine. Synes jeg skal være fornøyd med det.
Alt det formelle er på plass, så da er det bare å lene seg tilbake.
busk1,
det er ikke slik at vi som ikke benytter alle tegningsrettene velger det, og slett ikke fordi vi “ignorerer at selskapet trenger penger”. Selv har jeg kun midler til å tegne meg for en brøkdel av antall tegningsretter jeg er tildelt. Måtte evnt tatt opp et forbrukslån om jeg skulle klart mer. Men det får være visse grenser. Jeg er allerede “all in” og aksjene i PCIB utgjør mer enn nitti prosent av min formue. Likevel foretrekker jeg denne løsningen fremfor både en rettet emisjon og en partneravtale som antagelig ville blitt heller dårlig på dette tidspunktet. Det er surt å ikke ha penger til å bruke alle tegningsrettene. Men er tross alt ganske sikker på at denne løsningen vil være det mest lønnsomme også for meg på lang sikt. Det som irritererer meg litt er mistanken om at kursen kan ha blitt bevisst manipulert nedover.
Går det an å spørre noe om hvordan vektingen din pcib/pho/andre blir etter emisjonen er gjort?
Ferdig her og, har kjøpt for alle ledige kronene.
Så da er alle mine retter kun en opsjon pr i dag, ligger klar på scannern, ferdig utfylt. Håper de stiger så de kan selges, i værste fall får en selge litt pho for å løse de inn men det blir ikke før mandag.
Nå drar du alle onklene over en kam. Onklene fra amerika og japan var jo litt julenissen, mens onkelen fra nederland jo nettopp er en “aksjonær som er villig til å skyte inn penger”.
Men det er klart det er spill og manipulasjon på gang som selgerne taper på når de ikke klarer å knipe mer igjen. For litt siden dukket det opp 50.000 retter til 2,50 som forsvinner oppover på ask like etter at noen tusen går ned under, og handles på 2,40.
Ja, men slik at alle andre blir vannet ut enten de vil eller ikke.
Planen på lang sikt er jo en onkel fra f.eks. USA eller Japan. Om de kom inn allerede nå vet jeg ikke om vi ville fått en bedre eller dårligere risikojustert avtale enn senere i utviklingen. Poenget mitt var at de var ukjente.
Jeg er selv grusomt spent på FimaNAC i løpet av høsten, det er en joker jeg tror mange småaksjonærer ikke har tenkt på. Det virker som det er mange nærsynte aksjehandlere om dagen i PCIB.
La oss heller ikke glemme fimaVACC. Disse to er ikke noe markedet har priset inn i noe særlig grad etter mitt syn med en stor potensiell oppside.
Det er greit, men da synes jeg ikke man skal klage over å bli vannet ut som noen føler at de blir når de må selge tegningsretter. Det har man jo valgt helt selv ved å være overeksponert i forhold til kapitalbehovet selskapet har. Det er selvfølgelig greit å være skuffet over at det ikke kom inn eksterne midler på gode betingelser som ville fjernet behovet for å skyte inn mer egenkapital.
Er klart mest PCIB, men andelen har jo blitt litt mindre enn det var siden PHO har doblet seg siden i sommer. Kanskje 3/4?
busk1,
jeg er ikke skuffet over at det ikke kom inn eksterne midler. Det var snarere slik at jeg regnet det som mest sannsynlig og fortsatte å øke min eksponering marginalt fordi jeg fryktet at kursen ville gå i været pga andre løsninger enn det det endte med… Jeg begynte forsåvidt å komme noe i tvil om det sent i våres og fikk lagt til side litt, men langt ifra nok, i tilfelle det skulle gå slik som det nå har gjort. En feilvurdering som jeg vel neppe kan være helt alene om.
Jeg er ikke aktiv på forumet, men har vært med lenge etter at jeg fattet interesse gjennom dine innlegg den gang kursen vaket på ± 5 kr. Jeg vil benytte tegningsrettene fullt ut . Med lav inngangsverdi vil tegnet beløp være nær det dobbelte av kostpris pr i dag samtidig som det gir mindre enn halvparten nye aksjer i forhold til eksisterende beholdning.
Slik det ser ut nå, så burde nok PCIB spørre seg selv hvorfor de ikke klarte å få emisjonsprisen på 40 (og dermed teoretisk verdi av t-retter på ca 5).
Skuggedal mente at det ikkje betydde noe, men det gjør da det.
32 for aksjen og 2 for tegningsrett er en vits.
Lothian
PCIB burde ha kjørt emisjon over natten og blitt ferdig med saken. At de ikke har noe å komme med under emisjon er bare katastrofe.
Ups, tr i hende, plukker eg for tidlig ?
T retter har ett lag med å bli pelmet ut når folk er redde for og brenne inne med dei
Nå begynner de å bli så lave at det er veldig interessant å kjøpe bare for å spekulere. Hvis aksjen bare går opp til 35 igjen kan man jo gjøre en killing
Pleier det ikke bli litt «trangt i døra» når t-perioden nærmer seg slutten?
For de som tror at denne aksjonærvennlige emisjonen blir som sist gang, de bør kikke litt på hvordan det forløp sist gang.
Her virker desverre gravitasjonen med full tyngde.