Nei, målet var ikke å henge ut noen. Der er mange skribenter som kan føle seg truffet, men tenker mer på de som leser og ikke skriver, men kanskje lar seg påvirke.
Sektoren krever langsiktighet og fortrinnsvis inngående forståelse av caset.
Vil heller at TekInvestor forumet bidrar til å skape langsiktige investorer til biotek-selskap, som har mer fokus på produkt til marked. De som har tapt penger på å gå kortsiktig inn, representerer en økonomi som kan gå for å endre investeringsfilosofi. Noe som hele sektoren kunne trengt mer av. Og siden en langsiktig post ofte er en trade som gikk dårlig, så satset jeg på at det er en betimelig periode å belyse dette.
Jeg både har vært og kommer til å være, først og fremst en langsiktig investor i dette selsapet.
Jeg er helt enig i ditt syn på hva dette forumet bør være, og når denne emisjonen er over, så vil jeg sikkert ha mindre å bidra med, og overlate mer plass til folk som kan mer om det fundamentale enn meg.
Trenger både tradere og investorer på forumet for at ikke informasjonsbildet blir mangelfullt, skjerpings.
Det er en ting jeg lurer på angående det med meldeplikt.
Noen mener at de nederlandske investorne må eventuelt melde hvis de når en viss prosentandel av pcib. Det ble meldt når Myrlid kjøpte ekstra tegningsrettigheter, men hvorfor skulle en trenge å melde at man har kjøpt rettighetene til å kjøpe en aksje?
Det er jo ikke sånn at man eier aksjer. Det er jo bare en opsjon som garanterer at man kan få kjøpt en aksje til en fastsatt pris.
Kan det være sånn at et eventuelt inntog av en investor vil foregå i stillhet inntil emisjonen er ferdig og ny aksjonærliste foreligger?
De kan selvsagt kjøpe aksjen på børs, men jeg er usikker på om tegningsrettigheter ville bli meldt.
Jeg prøver nå å samle sammen det lille jeg har for å trenge å selge minst mulig t-retter til “ulvene”, men det er nok som flere her inne har vært innom mange som sliter med å skaffe til veie mange hundre tusen eller noen “få” millioner til rettighetene
Jeg har ingen god følelse for de resterende 3 dagene av emisjonen og fokuserer nå kun på å få tegnet mest mulig. Hadde jeg hatt kapital for alle mine rettigheter fra starten av hadde jeg vært rolig, men når papirtapet blir så stort og man ser at andre kommer til å stikke av med rettene for en billig penge blir man jo helt satt ut.
Fra verdipapirhandelloven § 4-3:
Flagging gjelder altså ikke bare når man eier aksjer, men også når man får rettigheten til disse
(Nå som Myrlid har flagget så kan han faktisk kjøpe en god del aksjer og retter før han må flagge på nytt, så ikke utenkelig at han fortsatte plukke også etter meldingen)
Flott, da vil det komme fram før Tirsdag hvis de vil inn som en stor aktør.
Hvis jeg var dem ville jeg dra det lengst mulig før man måtte melde for å unngå at kursdn går bananas.
Hyggelig å se at man er i pluss på t rettene, men eg tror man kan få dei billigere enn dagens sluttkurs, så eg er beredt på havne på minussiden igjen, vertfall håper eg det da eg ønsker flere t rettere til en enda lavere pris.
Om ikke, så selges dei på turen oppover igjen, eg føler meg sikker på at t retter kjøpt under 2kr kan lett selges over 2kr igjen før handelen closes
Nyenburgh får det akkurat slik de ønsket tipper eg: kjøpe tusenvis av t-retter, passerer 5% 1. oktober og melder dette den 2. oktober.
Og Skuggedal står fremdeles og messer om at emisjonen var aksjonærvennlig…ja for Nyenburgh i alle fall.
Lothian
Ja, de kan jo unngå å påvirke handelen for hele perioden med en slik melding ved å ligge rett under 1,25 mill ved stengetid på fredag. Men hvor mange kan de regne med å få kjøpt på mandag? Ikke 2 mill vil jeg tro, og i hvert fall ikke uten å drive prisen opp voldsomt uansett da.
Det er vel ikke når en blir tildelt/får tegningsretter en må flagge, men når en bruker/tegner rettighetene en er tildelt at en må flagge.
Dvs det er når man registrere sine forpliktelser overfor VPS til å kjøpe aksjene, altså bruker rettighetene, må man flagge.
De store som vil inn og kjøper seg opp i disse dager bruker vel ikke rettighetene før siste dagen, da får vi ikke noe info før dette.
Velger å se fremover, men 32% rødt på PCIB og en god månedslønn i minus er ikke veldig artig.
Jo, det er når man kjøper eller selger rettigheter som bringer en over eller under en flaggterskel. Om man leser Veiledningen til Lov om verdipapirhandel fra Finanstilsynet (https://www.finanstilsynet.no/globalassets/regelverk/markedsatferd/lov-om-verdipapirhandel---enkelte-kommentarer-til-kapittel-3-og-4.pdf) som @Investor la ut en screenshot av i innlegg #6344, så er dette klart.
Edit: Men altså kun når man kjøper eller selger, ikke ved tildeling. Radforsk har med tildelte retter brutt 5% kontroll over eksisterende aksjer, men må altså ikke melde det. Men om de kjøper én eneste rett, så må de melde det. Slik jeg tolker veiledningen, så må de også melde når de selger sine første retter, og det er jo særdeles interessant.
Nei, ikke enig med deg. Jeg mener det er når en registrerer på VPS at en vil bruke rettighetene en har blitt tildelt eller kjøpt og dermed forplikter seg til å betale 30 kr i dette tilfellet for aksjen som brukes mot flaggrensen.
Du har lest på side 42, og er ikke enig? Det var rart.
Kanskje følgende utdrag fra “Endringer i verdipapirhandelloven – Flagging og periodisk rapportering” NOU 2016:2 (https://www.regjeringen.no/contentassets/1f6dbcc1a2044e3c8014e7917a5dcc27/no/pdfs/nou201620160002000dddpdfs.pdf) kan overbevise deg da?
Gjeldende rett
Etter norsk rett gjelder det flaggeplikt for aksjer, depotbevis, konvertible obligasjoner, egenkapital bevis, terminer og rettigheter til aksjer. Som rettighet til aksjer regnes lån som nevnt i allmenn aksjeloven § 11-1, tegningsretter, opsjoner på kjøp av aksjer og tilsvarende rettigheter. Dette er regulert i vphl. § 4-3 første, fjerde og syvende ledd.
Hva regner man 5% ut ifra da!? 24mill eller 36?
Merkelig nok 24mill. Sånn er loven av en eller annen grunn. Det er altså registrert aksjekapital på kjøpstidspunktet man deler på. Sikkert noen tilfeller hvor det er usikkert hva den kommer til å bli, selv om det jo er det som egentlig er relevant.
Ventet og ventet med og selge tegningsrettene mine, Det var ikke lurt. Saa Isteden for og faa kr. 5 for de, maatte jeg til slutt bite i gresset og selge de for halvparten. Hadde desverre ikke penger til aa loese de inn. Foer salget startet, trodde jeg paa en kurs rundt 8kr. Saa feil kan man ta. Og siden jeg har solgt, skulle de ikke forundre meg om det kommer gode nyheter i lopet av de neste 3 boersdagene, slik at kursen fyker opp igjen. Det vil vaere toppen av uflaks.;-(( Snufs;-) Dette ble fryktelig daarlig butikk;-(
Man forholder seg altid til dagens antall aksjer frem til nye er notert, så det er jo naturlegvis antall aksjer utifra dagens noterte antall som det må flagges utifra
Det var synd solo, men var det noen vits å selge i hele tatt da.
Hvorfor gi vekk til gribbene så de er garantert aksjer, da er det bedre å la de bli ubenyttet, så får de som vil overtegne enda mer, og mindre til garantistene.
Long Trader
Ser ingen grunn till og kaste flere tiitalls kroner ut av vinduet, for og gi til fremmede mennesker;-)) Dette er penger vi trenger selv.