Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Jeg har også benyttet tegningsrettene mine pluss litt overtegning. Med tre så spennende forretningsområder ser jeg frem til de neste 2-3 årene med forventning om god utvikling både i selskap og aksjekurs.

Det er bare tragisk å sitte å se på at den blir kjørt ned i kjellern
mens PCIB tilsynelatende sitter på data både fra exstensionstudiet og FimaVacc dybdeanalysen.
Synes det helt på kanten at slike data ikke blir meldt ifbm med en slik emisjon.
Om man ikke fikk endelige data så iallefall oppdaterte data mener jeg er helt essensiell informasjon som skal meldes markedet i en slik situasjon som dette.

1 Like

Jeg tror mye kunne vært gjort bedre, men så er spørsmålet litt - skal man ta hensyn til hva jeg antar er retailers som panikkselger for den minste ting, og vil ha små profits, og ikke sitte lenge med noe. Eller skal man tenke langsiktig og bygge verdier. Med det mener jeg - tjener dem å gi nyhetene ved en emisjon der folk uansett vil tenke kortsiktig, eller er det bedre å ri av den stormen, så komme med alle de gode nyhetene…så kan de som ikke ville være tålmodig (the weak hands) angre?

Jeg vet jeg er kynisk nå, i sær kanskje fordi mitt tap er nok mye mindre teoretisk sett enn for mange andre her, men jeg tenker at gode nyheter i den skitstormen som er nå ikke vil gi riktig opptur. Det er litt som i crypto, der noen sier at gode nyheter i bearmarket blir som en fis i vinden, mens hvis det kommer etter når stormen har lagt seg vil det gi mye mer fut.

3 Likes

Det blir for enkelt å skylde på panikksalg blant småaksjonærer. Jeg tror ihvertfall det må flere faktorer til for at det skal gå som det har gjort. Nå har man jo heller ikke lenger noen mulighet til å følge med på hvem som faktisk kjøper og selger. Ved forrige emisjon så kunne man feks lett få med seg at Erik Must og Fondsfinans solgte seg betydelig ned, men opprettholdt sin andel ved å kjøpe tegningsretter. Jeg syns det var et dårlig tegn, men da overtegnet jeg selv så det betydde ikke noe for meg personlig. Nå er det bare tåkelagt det hele. Og bare desto lettere å skylde på “uvitende” småaksjonærer osv.

4 Likes

Meget mulig det blir for enkelt, jeg sier ikke jeg sitter med noe fasit. Men hvilke andre teorier er det for at folk selger tegningsrettene for ingenting neste og aksjekursen har blitt merkelig dratt mot 30 tallet?

"I’m still here … and still fighting

Over the past two years and six months, I’ve had surgery, 15 rounds of radiation, 50+ rounds of chemotherapy and countless scans."

Hun var tydeligvis operabel…, så det må tas med i beregningen.

3 Likes

Helt enig med deg her, det skulle vært boost med interim data.

2 Likes

De gode vil seire til slutt.

3 Likes

Det er jo helt katastrofe at de ikke hadde noe som helst positivt å komme med under emisjonen. De som handlet jevnt og trutt over 40 i hele 2018 før emisjonen har blitt pisset på, og nye aksjonærer har fått tidenes gavepakke på en helt latterlig lav kurs. Forrige emisjonen så kom de med flere nyheter under hele perioden, hvorfor kunne de ikke gjøre det samme nå? Elendig timing på emisjonen og i tillegg forsinkelse. Som noen andre har påpekt så føles dette som en hasteløsning etter at partnerforhandlingene gikk i dass i juni/juli.

Jeg har enda ikke solgt mine TR i håp om at kanskje den skal fyke opp 1.oktober, men det er jo ingenting som tilsier at den skal gjøre det.

6 Likes

En dårlig gjennomført emisjon vil vel være en rettet emisjon der “kvalitetsinvestorer” kommer inn med en stor rabatt. :slight_smile:

Blir litt useriøst å si at de som har handlet tidligere i år blir pisset på. Tror du det er så enkelt at du bare kan kjøpe aksjer i et biotekselskap så stiger kursen jevnt oppover til markedsadgang? Dere burde jo alle vite at selskapet trengte kapital. Da kommer vel neppe en emisjon som en stor bombe, selv om vi håpte det kunne komme en fet partneravtale.
Ellers er det vel neppe selskapet sin skyld at dere velger å gamble på at det kommer nyheter under tegningsperioden.

9 Likes

Jeg vil uansett ikke karakterisere dette som en veldig velykket emisjon per nå.

Jeg tror ledelsen har skutt seg selv litt i foten ved noen av avgjørelsene de har gjort. En regel i biotech er “raise when you can, not when you must”. Det kan sies å være et mantra og resulterer ofte i at biotechs først slipper gode nyheter, før de kort tid etterpå melder om en emisjon.

Jeg tror PCIB egentlig ønsket å gjøre noe av det samme, men det gikk ikke helt veien. Jeg tror de ville gjøre emisjonen på bakgrun av positive resultater fra extension-studien, men “rot i papirene” og treig innrullering til denne studien gjorde at dette tok lenger tid enn de hadde tenkt. Samtidig så skulle de flytte fra Axess til OBX som betyr at de trengte pengene (har vel vært snakk om at de trengte x antal NOK i egenkapital for å møte listingkravet ved OBX, mulig jeg tar feil her) relativt fort.

Bare min spekulasjon på hvorfor det ble gjort på denne måten, altså at de melder emisjon og forsinkelse samtidig.

4 Likes

Styreformannen er aksjonæres mann. Skulle likt å visst hvordan hr. Bøhn ser på hvordan dette har utviklet seg.

1 Like

Vedtaket på generalforsamlingen i mai om fullmakt til å utstede inntil 1.865.000 nye aksjer viste vel forsåvidt klart nok at man gjorde seg klar for å hente inn nødvendig kapital. Men inntrykket som ble gitt var vel da en rettet emisjon, et inntrykk som altså var villedende. Skjønt den fullmakten fremdeles gjelder godt inn i 2019, så har de vel nå hentet inn nok ? Hva skulle de så med den ? Det får ihvertfall meg til å tenke at planen da var en annen og at adskillige aksjonærer også har fortolket det slik og forholdt seg deretter.

3 Likes

Mange gode poenger her. Vil gjerne understreke at jeg ikke sier de siste ukene og denne emisjonen har vært en heidundrende suksess. Det jeg skrev om “kvalitetsinvestorer” var en liten spøk :slight_smile: Mange, og meg selv inkludert, hadde liten tro på at det skulle bli en fortrinnsrettet emisjon. Allikevel ble det slik. Dette er en del risikoen ved dette her. I alle fall på kort sikt.
Tror flere hadde hatt godt av å planlegge hva de skal gjøre ved forskjellige kursutfall.

1 Like

Og plutselig er kursen i ATH og alle hjerter gleder seg? Det fundamentale med pivotal fase II, AA løp, ODD, fase tre tog samt finansiert studie tilsier lavere risiko nå enn noengang.
Sammen med emisjon nyhet kom også data på at pasienter lever lenger!

Det er guidet flere nyheter framover, fortsetter selskapet og levere som tidligere er kursen like gjerne over 100kr ved årsslutt. Relax

4 Likes

Gjesp…

Bare for at jeg skal “glede” meg mere til Mandag kjøpte jeg 10k med tegningsrettigheter til 1,10 NOK. Satser på at kursen går til himmels :rofl:

Hvis det ikke skjer går jeg ikke konkurs :sunglasses:

4 Likes

Uansett vellykket emisjon eller ei, om man ser på 6 mnd chartet, er det hverfall det en utrolig bratt nedstigning!

1 Like

Jeg gjorde det samme :sweat_smile: på pur f… !
fixa finansene oxo til mine t retter så får man bare se verdiene vokse utover høsten :massage_woman:‍♀️:stuck_out_tongue_winking_eye:
Hva er mcap nå igjen?..fullfinansiert og klare for registreingsstudie med AA og interimavlesening til en gruppe pasienter som PR idag ikke har en behandling som virker særlig bra !!! Ja undrenes tid er ikke forbi :sweat_smile:

1 Like

Fruen spurte i dag om eg hadde husket restskatten min.

Kemner kan få purre svarte eg, her er det bånn pcib gass for hver en ledig krone​:see_no_evil::joy:

7 Likes

Det tror jeg er en god spekulasjon Lars. Planen var nok å presentere resultater fra extension-studien før de hentet inn penger.

2 Likes