Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Når Oslo Børs stenger mandag den 1. oktober er tegningsrettene enten brukt til tegning av nye aksjer eller rett og slett forfalt. De forfalte rettene blir fordelt blant dem som har overtegna.

Selv om det da gjenstår noen transaksjoner og registreringer før de 12 millioner nye aksjene kommer i omsetning, “kjenner” vi fra tirsdag bare den nye aksjen; den som utgjør 1:36 994 890 av selskapet.

Derfra skal kursen mye opp før selskapet er tilbake på nivå med markedsverdien den siste dagen før emisjonen ble kunngjort (vel 1,3 mrd. kroner). Om vi her legger til provenyet fra emisjonen og regner ut fra det nye antallet aksjer, vil det si en kurs på ca. 45,50 - altså TERP-beløpet som selskapet oppga før tegningsperioden starta.

Med andre ord må kursen - bare for å gi samme markedsverdi som før emisjonen (+ 360 MNOK) - stige med vel 45 % regna ut fra dagens sluttkurs. Teoretisk og helt uten noen kursdrivende nyheter.

Dette er den banale matematikken. Så gjenstår det å se hvordan markedet oppfatter og forstår situasjonen når selskapet framstår sterkt finansiert og med flere viktige nyheter varsla allerede i løpet av årets siste kvartal.

6 Likes

9.Oktober og 3 Desember krysses av i kalenderen som dager en kan håpe på noen rakett nyheter :smiley:

3 Likes

Jeg tenker mer på de to ESMO-konferansene hvor vi bør få vesentlige oppdateringer fra hhv. gallegangsstudien og vaksinestudien.

1 Like

De har jo skjedd allerede byttet til OBX før de kjørte på med emisjonen.

#Longtrader,

Futen kødder du ikke med. Private kreditorer kan en oftest komme til minnelige løsninger med, men staten… No way.

På den andre sida; når første purring kommer, har aksjene steget så mye at du i praksis får en klekkelig skatterabatt. Insh’allah😎

Enten må en god del av mine medaksjonærer være lettere retarderte, eller så drives det utstrakt kursmanipulasjon både i PCIB og PCIB-T.

I dag var det for eksempel i store perioder 250.000(!!!) tegningsretter på kjøp, og kun 60-70.000 for salg, og likevel klarer man å presse kursen ned hele 40%.
Fullstendig latterlig hele greia!

2 Likes

Ja, var det eg tenkte eg å😂

1 Like

Ja, spenst om folk klarer holde igjen litt fra tirsdag.

Veldig spendt på nye topp listen og.

Hei du,

Er ganske ny i dette gamet, hvordan selger jeg T-rettene mine ? Må jeg først legge inn bestillingen på antallet jeg ble tildelt for så å selge dem på børs eller kan jeg bare selge dem på børs uten bestilling så lenge jeg skal selge ? :blush:

Espen

Espen,

forstår det slik at du sitter på et antall tegningsretter (nærmere bestemt 48 % av det antallet aksjer du eier).

Nå har du mandagen på deg, altså den 1. oktober. I løpet av denne dagen må du bestemme deg for hvilket av disse tre alternativene du vil gå for:

1. Kjøpe nye aksjer for alle tegningsrettene. Da følger du “oppskriften” som gjengitt lengre bak på denne tråden.

2. Du selger alle tegningsrettene over børs. Det betyr før børsen stenger kl. 16:25 på mandag. Oppgjøret fra dette eventuelle salget kan du sjølsagt bruke fritt.

3. Dette er det mest krevende alternativet! Da må du selge akkurat så mange tegningsretter at du får penger nok til å bruke de resterende til å tegne nye aksjer. Det siste er som nevnt tidligere på tråden.

Får du problemer, er det bare å si fra.

4 Likes

Takker så mye for svar :smiley:

Det jeg lurer mest på er om jeg må gjøre noe inne på min VPS konto dersom jeg kun ønsker og selge rettene mine ? Dersom jeg vil benytte meg av dem så må jeg jo registrere dette, må jeg fortsatt gjøre dette om jeg kun ønsker og selge ? :blush:

Eller kan jeg bare logge inn på aksjehandel i SR-bank (som jeg bruker) og selge rettene uten å gjøre noe i VPS så får jeg dem inn på aksjesparekonto ?

Espen

Bare å selge de hvis du vil det, da trenger du ikke tenke på VPS.

2 Likes

#Eppavestre

Som Milord skriver; ønsker du å selge alle tegningsrettene dine, gjør du det og ingen ting annet…

Vil du tegne nye aksjer, logger du deg inn på www.vps.no og fyller ut for det antall aksjer du har retter til (pluss åeventuelt med et par prosents påplussing for overtegning)).

Et alternativ er delvis salg av tegningsretter for å ha penger til å bruke de resterende. I så fall bør du ta deg bryet med å finne fram til “resepten” beskrevet tidligere på tråden.

Hva ønsker du egentlig?

Ønsker ikke å selge egentlig, men kan ikke ta meg råd dessverre å kjøpe alle t-rettene!

Satser heller på en god oppgang og at jeg kan gjøre det litt greit med posten jeg allerede eier i PCIB :smiley::+1:t3:

Takker for gode svar :ok_hand:t3:

Jeg reagerte idag på at jeg ikke fikk “lov” av Nordnet til å legge ut t-retter for salg over ca 2.4 kr, Fikk oppgitt at verdien var ugyldig, antagligvis fordi den var mer enn 100% over daværende kurs. Samtidig kunne jeg se via Netfonds sine utvidede ordrebok at man gjennom andre meglerhus kunne legge ut t-retter til høyere priser.

Litt frustrerende når man ser hvordan kjøpere potensielt kan sope opp store deler av ordreboka på sekunder, og så blir man tvunget gjennom Nordnet til å selge til en lavere pris enn ønsket. Ikke at jeg fikk solgt de ekstra rettene til noe god pris uansett…

4 Likes

Ja enig, de er rimelig stramme på hva de tillater. Burde være mulig å trumfe gjennom

Jeg bruker Netfonds og noen av mine retter lå til salgs for 4kr i dag.
Jeg forventer at storfiskene blir desperate på mandagen og etterhvert må bite i det sure eplet.
Jeg selger noen retter for 4kr og resten for over 6kr, kanskje, eventuelt beholder jeg dem selv.

Det er uaktuelt å gi etter for råtten og utspekulert kursmanipulasjon og selge til 1kr. Not gonna happen!

3 Likes

Du kan sette en SL. Triggeren kan du legge en del lavere enn hva du ønsker å selge på. Kommer kursen på triggeren (eller en høyere kurs) vil ordren bli lagt ut på den kursen du satt som salgskurs.

2 Likes

Jeg solgte rettene mine tidlig, men kjøpte tilbake på torsdag. Se ikke bort fra at noen i sluttminuttene på mandag rensker alt som ligger til salgs. Da får de kanskje 1 mill aksjer for 34 kroner pr. stk. Skulle de kjøpt aksjen direkte for 34 kroner, så ville de ikke fått mange. Jeg setter også rettene mine for salg og blir de ikke solgt så blir det nye aksjer til 30 kroner. Ingen av garantistene får mine retter selv om jeg kanskje kan kjøpe aksjen for 30 kroner. Nei, jeg blir heller med i emisjonen.

Tegningsrettene er som tomflasker som blir puttet i en panteautomat. Du får penger for flaska, men ikke for innholdet. Faller kursen til 30 kroner på aksjene, så blir rettene verdiløs. Da blir det som trykk på RØDE KORS knappen. Du går tomhendt derfra :blush:

2 Likes

Jeg tenker også det kan være en mulighet til å selge med en god pris på Mandag. Ikke nødvendigvis at de potensielle store kjøperne får panikk men at de rett og slett tenker følgende - >>>

1. Vi har fått kjøpt en del retter til en god pris, så hvis vi presser opp prisen på slutten vil det selvsagt gjenspeiles i våre egne aksjer framover og det vil da være verdt å presse opp kursen på tampen
  2. Et lite jafs på slutten av dagen på Mandag er vel småpenger, hvis det er snakk om større investorer, for å sikre seg den siste delen med aksjer

Man kan selvsagt spørre seg hvorfor man burde kjøpe t-retter når man like godt kunne kjøpt den vanlige aksjen. Saken er vel at hvis man vil kjøpe store kvantum bør man vel fordele kjøpet over både aksjer og rettigheter for å få minst mulig kurspress.

Hvorfor bør man kjøpe akkurat nå? Jo, det bygges vel opp forventninger mot konferansen i Oktober, samt at når emisjonen er ferdig begynner de fleste å tenke klart igjen :sunglasses:

Det som er verdt å tenke på er at når emisjonen er ferdig er forhåpentligvis spillet over og alle er tjent med en oppgang. Når vi i tillegg kan få gode nyheter enten 9.Oktober eller i værste fall i Desember tror jeg det er få skjær i sjøen :joy:

4 Likes