Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Alternativ 1: Rettene går til himmels på mandag, fordi noen vil kjøpe seg inn.
Alternativ 2: Rettene går til bunns på mandag, fordi kursen sendes til ca 30.0 kr på moderaksjen, og ingen ønsker å kjøpe t-retter.

Eksempel på dette er MAHA-tegningsretter: https://www.netfonds.no/quotes/analysis.php?paper=MAHA-A-TO-1.ST
MAHA hovedaksje stengte på 6.55 kr den 11. januar i år. Hver t-rett gav mulighet til å tegne 1 akskje for 6.40 kr, mao skulle retten sånn sett være verdt 0,15 SEK på slutten av siste dag.
Siste handelsdag: Open 0.06 SEK, high 0,14 SEK, close 0.0016 SEK

Jeg kommer til å fulltegne selv om aksjene går til 29. Dette pga. at det gir meg en bedre følelse når jeg er med å støtte forskningen direkte. :mask:
Dårlig strategi i et investeringsperspektiv, men sover godt med det! :sleeping:
Det er selvsagt en grense for hvor lavt jeg fortsatt tegner, men tror ikke vi kommer dit…

5 Likes

Man kan jo haape paa at storfiskene blir kjops desperate mandag, men saa lenge PCIB’s aksjekurs ligger under 32 kroner, kan jo disse like gjerne kjoepe aksjer fremfor tegningsretter. Av den grunn er det ikke sikkert det blir noen fres over tegningsrettene paa mandag heller.

1 Like

Det stemmer, men det kan de bare gjøre for min del, da tegningsrettighetene bør øke i takt med aksjekursen :heart_eyes:

2 Likes

Alternativt så venter de til emisjonen er over, ser hvor mye de får og så justerer etterpå. Dei har mye å gå på opp til 50 der vi lå tidligere.

Jeg tror det blir like stille på mandag, men allerede på tirsdag går kursen opp igjen. 37-40 kr kommer veldig fort, iløpet av uka. Deretter går det bare nordover, tror vi ser 70 kr allerede i år. Jeg er fullastet når jeg nå tegner flere aksjer. Alle må ha litt tålmodighet, ting tar tid, men nå er planen lagt, vac og nac nyheter i år + fimachem neste år. Be happy and enjoy your life, PCIB will do the rest :slight_smile:

1 Like

Det kommer ikke til at ske, lidt naivt at tro (tror jeg :slightly_smiling_face:)

Der vil sikkert være en del uro de kommende uger indtil de nye aktier er ude i markedet, først herefter vil der komme mere “normale” tilstande.

Så forventer en ørkenvandring omkring 30 - lidt over lidt under de næste uger - derefter vil hvis alt går som ønsket, komme stigninger i det leje du nævner…

Selv har jeg siddet stille, og tegner for alle mine TR, men min portion er ej heller så stor - men øges nu med 48 %…

Det er sikkert nevnt, men man kan tegne til og med 3. oktober i VPS?

Ja, man kan tegne t. o. m Onsdag 3.Oktober kl 1630.

Blir et spennende end game på mandag, og da er det greit å ha tildelingskriteriene i bakhodet.

Garantistene står til slutt, og kortversjonen er da at man må ha tegningsretter for å få aksjer. De kan ikke sitte med armene i kors og håpe på at kursen på tegningsretter blir øre slik at mange bare dropper å gjøre noe.

Først prioritert er selvsagt de som har tegningsretter.

Etter det kommer de som har tegningsretter, og overtegnet.
Et “tulle-eksempel” for å illustrere det:

5 999 999 tegningsretter utøves og av disse har 0 overtegnet.
Kursen på tegningsretter går til 1 øre slik at 6 000 000 tegningsretter ikke utøves. Imidlertid er han nykommeren som har kjøpt 1 stykk tegningsrett, og overtegnet seg med 11 999 999 aksjer.
Siden denne personen med tegningsrett er den eneste som har overtegnet, vil han (slik jeg har forstått dette) få 6 000 000 aksjer og garantistene 0 aksjer (siden jeg i dette eksempel later som de sitter med hendene i fanget og håper å scope inn.

Tildelingskriterium 3 sier at de som ikke har tegningsretter, men tegner seg i emisjonen, også går foran garantister (med hendene i fanget).

Så hvorfor ikke tegne seg for 12 millioner aksjer og se hva man får?
Tenker 10 personer tenker slik , og de er 6 millioner aksjer som blir igjen (fordi kursen er 1 øre, og man avskriver de uten handling) så får disse 10 personene 600 000 aksjer hver til 30 kroner, og garantistene intet.

Mao så bør garantistene kjøpe seg de aksjene de har tenkt seg vha av tegningsretter.

Litt som løver, hyener, sjakaler og gribber. Løvene (garantistene) har ligget og knurret ved byttet lenge. Men på mandag vil det fort unna, og alle kommer til å få sin del, spørsmålet er bare hvor mye de forskjellige får.

Jeg nekter å tro at PCIB fundamentalt er verdt 30 kroner, på vei inn i registreringsstudiet, og fullfinansiert til etter at vi har markedsføringstillatelse. Nå er vi bare i spillfasen, så alt er løsrevet fra det fundamentale.

14 Likes

Enig, det er bare et spill for å karre til seg mest mulig av vår lille gullklump. Det er det som også gjør dette så “sårt” at flere av oss har betalt alt fra 5 NOK opp til noen og 50 NOK.

Det vil forhåpentligvis bli kamp om rettighetene. Selv om jeg desverre ikke har kapital til å fulltegne denne gangen kjøpte jeg allikevel 10k rettigheter til 1,15 NOK på Fredag.

Liten investering med begrenset potensielt tap men en liten sjanse for bra avkastning hvis rettighetene går bananas eller bare går opp en krone eller 2 :sunglasses:

3 Likes

På tide å la emisjon være emisjon og komme mer tilbake til det fundamentale? Absolutt, mener jeg og oppfordrer flere til å poste gamle gullkorn :sunglasses:

What is the burden of bladder cancer in the U.S.?

Bladder cancer has the dubious distinction of inclusion on the top 10 list of cancers, with an estimated 81,190 new cases occurring in 2017 within the U.S. Bladder cancer is three to four times more likely to be diagnosed in men than in women and about two times higher in white men than in African-American men. Bladder cancer killed approximately 17,240 people in the U.S. in 2017.

Photochemical internalization in bladder cancer – development of an orthotopic in vivo model

In vitro experiments indicated that the employment of PCI technology using the novel photosensitizer TPCS2a® can enhance the cytotoxic effect of bleomycin in bladder cancer cells.

http://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2017/pp/c7pp00176b#!divAbstract

4 Likes

En uhøytidelig avstemning sånn på tampen av emisjonsperioden. Spørsmålet er som følger:
Vil du etter emisjonen er over ha økt din eierandel, beholdt samme eierandel, eller redusert din eierandel i PCIB?

• Øker min prosentvise eierandel av selskapet
  • Beholder samme prosentvise eierandel i selskapet
  • Reduserer min prosentvise eierandel i selskapet

0 stemmegivere

Dette er jo nesten like spennende å følge som EU-avstemningen…Og med ja-siden med et ørlite forsprang når 15 stemmer er talt opp…

1 Like

Tenkte her å gjøre en liten sammenligning mellom norske biotek som utvikler terapeutika med høyt prispotensiale. Det betyr at Photocure ikke er med, både fordi de deres produkt er diagnostika med en langt lavere enhetspris, samt at de er på marked og ikke i utvikling.

Metodikken er rett frem; markedsverdi minus cash gir teknologiverdi, og for å justere for sannsynligheten for at man får produkt på marked justerer jeg med LOA (likelihood of approval).

Jeg antar at alle selskapene med sine penger er fullt finansiert frem til marked, ser bort fra diskonteringsrater og setter vurderer kun det mest fremskredne produktet. Dette gjør selvsagt at selskap som er langt i utvikling (eks PCIB og NANO) blir undervurdert mtp på tallen jeg kommer frem til…
Jeg tar heller ikke hensyn til cashburn, og er av oppfatning at moderat pengebruk (spydspiss-strategi) er smartere enn «mange skudd på mål» slik at man får «mer for pengene for eksempel i PCIB sin strategi enn det Targovax gjør. Men det selvsagt «up for discussion» og ikke hovedpoenget her.

Og til sist, jeg tar heller ikke hensyn til potensialet til det enkelte produkt eller porteføljen til selskapet. Jeg mener likevel at denne øvelse bør være en tankevekker på hvilke verdier PCIB-aksjonærene i særdeleshet besitter.

PCIB 30 kroner gir MCAP 1 110 kroner på 37 millioner aksjer.
Cash ca 370 mill og teknologi på utviklingssteg pivotal fase verdsatt til 740 millioner
Bruker arctic sin LOA på 51%, og ser bort fra fimaVACC i utregningen her siden fimaCHEM er 92% av verdien i Stuffer sin analyse, tilsier det en verdi på ferdigutviklet produkt på 1 450 mil.

Targovax 10,90 kronergir MCAP på 573 millioner på 52,6 millioner aksjer. Cash er ca 200 millioner, og de er vel i fase ½. Bruker DNB som LOA på ONCOS som vel er 10%
Dette tilsier at markedet vurder ferdigutviklet produkt til 3 730 millioner.

Nordic Nanovector på 52 kroner har MCAP på 2 560 millioner, de har 590 millioner i cash, og så vidt jeg vet en LOA fra DNB på 45% på sitt produkt som er i sitt registreringsstudie
Det gir en verdi på ferdigutviklet produkt på 5 690 millioner.

Vaccibody på 38 kroner med 48,5 millioner gir en MCAP på 1 840 millioner. Med cash på 185 millioner så gir det verdi av teknologi på 1 655 millioner
Jeg har ikke sett noen analyser, men vet at Arctic har en, så korriger meg om mitt gjett er helt på jordet, men med sitt mest fremskredne produkt på fase 2a på 20%. 25%? Hvis jeg bruker 25%, da ender jeg verdi på ferdigutviklet produkt på 6 620 millioner.

Bergenbio på 35 kroner og 55 millioner aksjer gir en MCAP på 1 925 millioner. Med 440 millioner i cash gir det en verdi på teknologien på 1 485 millioner.
Har ikke sett noen analyse, men vet at de er i fase 2 og med gode data tipper jeg en LOA på 20 til kanskje 30%, så jeg setter 25% på den. Og da ender vi på verdi på 5 940 millioner.

Oppsummert:

PCIB: 1,45 mrd
TRVX: 3,73 mrd
NANO: 5,69 mrd
Vaccibody: 6,62 mrd
Bergenbio: 5,94 mrd

Selvsagt up for discussion, en god en sådan, men metodikken er lik for alle, så for meg tilsier det en soleklar undervurdering av PCIB, og at det er den pågående emisjonen som gjør at kursen lever sitt eget liv fra fundamentalene.

Jeg har derfor god tro på at kursen vil sette fart nordover når røyken har lagt seg. Om det blir 4. oktober eller ut i november vites ikke, for jeg kan ikke alt om effekten av «etterdønninger", men min mening er at aksjen er grisebilllig, rett og slett.

16 Likes

Alle på forumet er fornøyde, men aksjekursen faller. Er det fordi vi er blinde eller fordi andre ikke forstår seg på selskapet? La oss ta en kjapp og kritisk titt på selskapet og forsøke forstå hvorfor kursen faller som den gjør.

• Det sies at profesjonelle investorer alltid undersøker ledelsens historikk. Det er å banne i kirken, men onde tunger skal ha det til at PCIB lider under Per Walday som har mislyktes i alt han har gjort. Blærekreftstudiet førte ingensteds og head and neck ble fiasko, og stadige utsettelser for fimaCHEM gjør at man risikerer at konkurrentene enda en gang skal ødelegge. Videre ble data fra fimaVACC forsinket, men nå er det endelig lov å håpe at han klarer innfri løftet om data i løpet av de neste månedene og ikke nok en gang kommer med en ubehagelig overraskelse.
  • Effektdata fra fimaCHEM er meget lovende, men rekrutteringstakten er elendig. Her skyldte selskapet først på postverket, men så viser det seg at rekrutteringstakten faktisk falt i 2018 selv med flere åpne sites. Det er lov å håpe at undersøkelsene rundt utvelgelse av sites er blitt bedre av denne fiaskoen, men når ledelsen fortsatt er den samme så bør man ikke forvente for mye.
  • Selv med aksjekurs litt over kr 30 så nekter Per Walday ofre egne sparepenger for å kjøpe aksjer i PCIB. Han evner ikke forstå at aksjemarkedet faktisk stoler mer på hva han leverer enn hva han sier. Han går isteden ut i media og sier seg overrasket over at aksjen faller og forstår ikke at markedet er skuffet over nok en utsettelse.
  • Utover dette har vi ingen garanti for at emisjonen blir overtegnet. Mange småaksjonærer er allerede fullinvestert og mange har forlatt skipet da de ikke ønsker vente 2-4 år på markedsføringstillatelse som flere mente skulle komme i løpet av 2019. Heldigvis er emisjonen garantert for så man unngår fullstendig kollaps.

Sånn, da har vi fått litt motvekt i diskusjonen :wink:

12 Likes

Enig i alt. Jeg er en liten fisk grunnet økonomi og risikoaversjon, men har fulgt med på pcib siden første kjøp i august 2017. Anser meg selv som rasjonell, men har nok forelsket meg vel mye i pcib :blush:
Uansett, det jeg ikke forstår helt, forutsatt at “alt går på skinner og risk/reward er så bra”. Hvorfor bryr noen seg om kursen er 34 eller 43? Om du tror aksjen blir verd 200, 450 eller mer, hvorfor ikke bare kjøpe som fan’? Risikerer mer om alternativet er å se toget plutselig gå.
Selv er jeg i minus per i dag, men har trua, sitter langsiktig og har ikke tradet én gang. Bruker alle (få) t-rettene mine jeg får tildelt. Men kan ikke la være å tenke på hvorfor ingen flere bare kjøper som gal om caset er så bra sammenliknet med andre… muligens idiotiske tanker fra en amatør her, men måtte få det ut… :wink: Pcib er så langt, for meg, et eventyr, tross røde tall, men håper (og tror) for pasientene og alle andre involverte (oss) at dette går veien.

(Ikke lest de tre siste innleggene før jeg skrev dette…)

4 Likes

Interessant sammenligning Snøffelen men fastsettelsen av LOA her er jo den kritiske faktoren i regnestykket. Siden jeg sitter godt plassert i PHO, PCIB og TRVX har jeg “three shots on goal”. Det føler jeg er en god strategi i denne bransjen der ingenting er sikkert.

Inkognito666, jeg tror vi kan være enig om at ikke alt har gått skinner i alle de andre selskapene heller. Og H&N var eller er ikke en fiasko, faktisk så har det visst seg i ettertid at de PCI på H&N er langt bedre en Keytruda. Når vi i ettertid ser at de hadde vunnet den duellen, så er det likevel ikke feil å satse på GKK, det er jo helt opplagt nå.

Forøvrig har PCIB bare en reell konkurrent (Nucana) og deres resultater rekker PCIB sine til knes. De andre norske bioteken har ti-talls konkurrenter som er adskillig nærmere deres produkter, så det at noen skal “ødelegge” med konkurranse, er en del av risikoen, som gjelder alle.

Dernest mener jeg at strategien (spydspiss) de siste 3 årene har vært svært god, og de har fått til ekstremt mye med lite penger, og cashburn fremover vil ligge godt under 20 mill på fimaCHEM per kvartal på PF2. Det er mildt sagt en god del under mange andre biotek.

Rekrutteringstakten er en utfordring for alle utviklingsselskap innen cancer. Her har PCIB tatt et meget godt grep med sitt feasability-studiet hvor de har screent 200 kliniske sites slik at de unngår konkurranse om pasienter på sine sites.
Jeg er overbevist om at det faktum at PCIB kun har en konkurrent på pivotal fase mer enn oppveier at GGK er en relativt sett mer sjelden sykdom enn andre indikasjoner (nå må jo uansett en sykdom være sjelden for å kunne oppnå en pris via Orphan Drug ordningen).
Husk at de andre biotekne ikke bare kan ha ti-talls konkurrenter i pivotal fase men kanskje enda flere, så kamp om pasienter er selvsagt knallhard.

At Per ikke bruker bøtter og spann av sine sparepenger på emisjonskurs 30 kroner er forståelig all den tid han allerede eier 65 000 aksjer og har over 100 000 opsjoner på kurser tildels adskillig lavere enn 30 kroner.

Når det gjelder overtegning eller ei så er faktisk emisjonen garantert, det kommer inn 360 millioner, helt bombesikkert.

9 Likes

3 shoots on goal er en riktig analogi hvis man i ditt tilfelle tenker at det er 3 forskjellige straffeskytere.

Er de 3 skuddene i samme selskap basert på samme teknologi så er det mer å tenke på som at det er samme straffeskyter, og hvis man ikke vet om det er Kjetil Rekdal eller oldemor med dårlig syn og klompfot som tar straffen så er nok 3 forskjellige straffeskytere en bedre strategi for risiko-reduksjon (hvis man ønsker minst ball i mål).

Clavis brukte jo samme retorikk, uten at det hjalp.

3 Likes

Det spørs hvordan du definerer bedre. Keytruda fikk markedsføringstillatelse og det er ingenting som tilsier at man ville fått tilgang med PCI i dag (selv om Keytruda i ettertid ikke har hatt den effekten og overlevelsestallene man tidligere håpet på). Hadde det vært så enkelt så hadde det ikke vært noe problem å fikse mer enn nok finansiering til å gjennoppta studiet. Selv om effekten for PCI var god så var det ikke bare Keytruda som var årsaken til at studiet ble avsluttet.

Dette er alt for tidlig å si noe om. Vi vet at ABC08-studiet viser langt bedre effekt og overlevelse enn ABC02. Kanskje vil overlevelsen også bli bedre i vår subpopulasjon, men hadde man unngått forsinkelsene så ville ikke dette bydd på problemer. Alle utsettelsene er med andre ord bakgrunnen til at man nå har fått seg en konkurrent.

Ja, jeg er ikke uenig i at emisjonen er garantert og PCIB vil få pengene. Det jeg skrev var at man ikke kan garantere at det blir overtegning. Dersom garantistene faktisk må ta en del av kaken basert på at andre ikke ønsker aksjer så er det et klart svakhetstegn.