Jeg er ny på dette forumet, men ikke ny i PCIB hvor jeg har vært aksjonær i snart 2 år og finnes på nivået under T-50.
Det har vært surt å se kursen skli fra 53,10 den 23. august til kurser såvidt over emisjonskursen, spesielt fordi jeg er en av de mange som ikke kan nytte alle tegningsrettene, langt mindre overtegne.
PCIB har en spesiell aksjonærmasse, både når det gjelder lojalitet til selskapet og hvem som er aksjonærer. Alle aksjonærlister viser at nesten alle er private aksjonærer og små private aksjeselskaper. Selv om skuffelsen er stor for ennå en utsettelse og tilliten til ledelsen er svekket, blir nok de fleste med videre – for det meste utvannet – fordi selskapet er finansiert for 2 – 3 års videre drift.
Vi utvannede har fått råd her på forumet om å selge tegningsretter for å finansiere deler av tegningsrettene, men alternativet å selge aksjer for eventuelt å bruke tegningsrettene for tilbakekjøp kan være fristende. Det gir en tenkepause fram til 3. oktober. Eller at kursfallet i tegningsperioden skremmer til å redusere før 3. oktober, framfor å risikere salg til kurs under 30 dersom emisjonen ikke blir fulltegnet.
Det jeg nevner ovenfor er neppe hele forklaringen på kursen tre dager før tegningsfristen utløper, men det er rimelig å anta at kursfallet på mer enn 40 % de siste fem ukene ikke bare skaper skuffelse over at nær halvparten av sparepengene i PCIB er borte – kanskje også frykt for at det ikke stopper med emisjonskursen.
Dessuten finnes det alternativer med mindre risiko, og det kommer jevnlige advarsler om en forestående stor korreksjon i aksjemarkedet.